بررسی دیدگاه تفسیری سید مرتضی(ره) در آیهی 16 سوره اسراء در مقایسه با تفاسیر روایی محض اهل سنّت
محورهای موضوعی : دو فصلنامه علمی تفسیر متون وحیانیسید راضیه پورمحمدی 1 , احسان کیوان 2
1 - دانشجوی دکتری، گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه اراک
2 - استادیار، گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه علوم و قرآن قم
کلید واژه: تفسیر, اراده, سوره اسراء, سید مرتضی(ره), هلاکت,
چکیده مقاله :
قرآن سخن آشکار حق، برای هدایت انسان به سوی کمال است. بدین رو هر آیه قرآن به سبب معانی، نکات ظریف و فصیح اش نیازمند تدبر و فهم عمیق است. از زمان نزول قرآن تاکنون مفسرین زیادی کوشیده اند معنای آیات را در حدّ توان و طاقت خود دریابند. پژوهش حاضر با روش توصیفی به بررسی دیدگاه کلامی و روایی محض آیه 16 سوره اسراء می پردازد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که طبق دیدگاه سید مرتضی(ره)، اراده هلاکت محقق نمی شود، مگر به هلاکت حَسَن و قَبیح؛ متعلق امرنا طاعت است، زیرا اگر فسق باشد، باید پاداش داده می شدند نه عقاب. امکان قرائت واژه ی امرنا به سه حالت بحث شده است. اول:امَرْنا مُتْرَفِیها صفت قریه باشد، یعنى هرگاه بخواهیم قریه اى را که طبقه ی مرفه آن را امر کرده ایم و آنها نافرمانى کرده اند، هلاک کنیم. بنابراین، جواب اذا محذوف است. دوم: اراده در معنای مجازی به کار رفته است؛ زیرا در زبان عرب مجاز و استعاره وآرایه های ادبی زیادی به کار می برند؛ و سوم: در آیه تقدیم و تأخیر صورت گرفته باشد؛ البته در تفاسیر(بخاری، القرآن العظیم، الدرالمنثور) که در این پژوهش از آن بهره گرفته شده، می توان دریافت که آنان روایاتی را که ذیل آیه آورده اند، بیش از آنکه آیه را تشریح کند، صرفاً یک لفظ از آیه را دارای اختلاف قرائت دانسته اند، و روایات حاکی از آن است که ابتدا امرنا به معنی کثرنا بوده و سپس معانی امارتشان دادیم و امرشان کردیم نیز آمده است.
Since the revelation of Quran, many commentators have tried to understand the meanings of the verses to the best of their ability. The present study examines the purely theological and narrative perspective of "verse 16 of Surah Isra" with a descriptive-analytical method. According to the view of Seyyed Morteza (RA) the will to perish is not realized unless destruction of the good and the bad is realized; 2“Amarna” belongs to obedience, because if it was immoral, they should have been rewarded, not punished. The word "Amrna" has been recited in three ways. First, "Amrna Mutrafiha" can be the adjective for "village,"that is, whenever we want to destroy a village from which we have ordered the affluent class and they have disobeyed. Then the answer to "if" is deleted. Second, "Will" might have been used in a figurative sense, since in Arabic, figurative language, metaphors, and literary devices are used a lot. Third, the verse might have included submission and delay. Of course in the commentaries (Bukhari, Al-Quran Al-Azeem, Al-Dar Al-Manthur) used in the present study, it can be seen that rather than explaining the verse, they have considered only one word of the verse as having different narrations.
_||_