بررسي ارتباط بين مديريت استراتژيك و مديريت دانش با نوآوري در واحدهاي توليدي تسمهتايم(مطالعه موردي شرکت روانترانس آپادانا)
محورهای موضوعی : نوآفرینی، نوآوری، رویکردهای نوین
طاهره حسومی
1
*
,
ابراهیم روشنی
2
1 - استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه ازاد اسلامی، رودهن ، ایران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن،ایران
کلید واژه: نوآوری سازمانی, مدیریت استراتژيك, مدیریت دانش,
چکیده مقاله :
هدف از انجام اين پژوهش تعيين ارتباط بين مديريت استراتژيك و مديريت دانش با نوآوري در واحدهاي توليدي تسمهتايم(مطالعه موردي شرکت روانترانس آپادانا) بود. اين پژوهش توصيفي- همبستگي بود. جامعهى آماري، شامل كليه كاركنان شرکت روانترانس آپادانا بود. براي تعيين حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد. نمونه برآورد شده با استفاده از اين جدول 127 نفر بود. براي انتخاب تعداد نمونه آماري از روش نمونهگيري تصادفي ساده استفاده شد. براي اندازهگيري متغيرهاي پژوهش از پرسشنامههاي نوآوري كاركنان از پرسشنامه چوپانی و همكاران، پرسشنامه مديريت دانش لاوسون و پرسشنامه مديريت استراتژيك از مدل هیل و جونز استفاده شد. براي تجزيه و تحليل دادههاي گردآوري شده از روشهاي مختلف آمار توصيفي (ميانگين و انحراف معيار) و آمار استنباطي (ضريب همبستگي پيرسون و رگرسيون چندمتغيره) استفاده شد. تجزيه و تحليل آماري دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 24 انجام گرفت. یافتههای تحقیق نشان داد که مدیریت دانش و مديريت استراتژيك بر نوآوری سازمانی و همچنین تأثیر مثبت و معنيداري داشته است. طبق تحليل رگرسيوني حدود 7/59 درصد از تغییرات در متغیر وابسته(نوآوري) ناشی از تغییرات متغیرهاي باقیمانده در مدل رگرسیونی(مديريت استراتژيك و مديريت دانش) بوده است.
The purpose of this research was to determine the relationship between strategic management and knowledge management with innovation in the time belt production units (case study of Rovantrans Apadana). This research was descriptive-correlational. The statistical population included all the employees of Ravantrans Apadana. Morgan's table was used to determine the sample size. The estimated sample using this table was 127 people. A simple random sampling method was used to select the number of statistical samples. In order to measure the variables of the research, employee innovation questionnaires from Shepherd and colleagues questionnaire, Lawson's knowledge management questionnaire and strategic management questionnaire from Hill and Jones model were used. Different methods of descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (Pearson's correlation coefficient and multivariate regression) were used to analyze the collected data. Statistical analysis of data was done using SPSS version 24software. The research findings showed that knowledge management and strategic management had a positive and significant impact on organizational innovation. According to the regression analysis, about 59.7% of the changes in the dependent variable (innovation) were caused by the changes in the remaining variables in the regression model (strategic management and knowledge management).
# احسانی، علی؛ مشبكی، اصغر؛ هاديزاده، ميلاد. (1391). شناسايی شايستگیهاي كليدي براي اجراي اثربخش مديريت دانش در بيمارستانها با رويكرد مدليابی معادلات ساختاري. فصلنامه مديريت اطلاعات سلامت،(49)،11-1#.
اجلی، مهدی؛ مظفری، محمد مهدی؛ # طلوعی، هومن. (1401). تأثیر مدیریت استراتژیک منابع انسانی با قابلیت نوآوری#. فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی، 13(53)،264-245.
#بالوندی، علیحیدر، زردشتیان، شیرین. (1398). اثر شیوههای مدیریت استراتژیک منابع انسانی بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی نوآوری سازمانی در کارشناسان وزارت ورزش و جوانان. مدیریت منابع انسانی در ورزش،6(2)، 221-239.#
# بهرامي، سوسن،رجايي پور، سعيد، آقاحسيني، تقي، بختيار نصرآبادي، حسنعلي. (1390). تبيين رابطه كاركردهاي مديريت استراتژيك منابع انساني و نوآوري فني در دانشگاههاي دولتي استان اصفهان. پژوهشنامه مديريت تحول،3(6)، 96-115.#
# بهرامی، شهاب؛ مشتاقی، مهتاب، رک رک، مریم. (1397). بررسی تأثیر رفتارهای تسهیم دانش کارکنان بر نوآوری در خدمات و فرآیندها در فدراسیونهای منتخب ورزشی. مطالعات دانششناسی،4(16)، 1-19.#
# پرهیزگار، محمدمهدی، دهکردی، فروزنده؛ لطفاله،جوکار، علیاکبر، درینی، ولیمحمد. (1392). شناسایی عوامل مؤثر بر نوآوری سازمانی با تکیه بر پارادایم نوآوری باز مطالعه موردی: صنعت نشر کشور. مطالعات مدیریت صنعتی،11(31)، 101-125.#
# پيلپا، حسين،فرخيان، ساحل. (1399). تأثير مدیریت استراتژیک منابع انسانی بر عملکرد سازمانی با توجه به نقش واسطه گرایش کارآفرینانه. پژوهشهای کاربردی در مدیریت و حسابداری،(17)، 96-110.#
# حاجیزاده، پیمان،سرداری، احمد. (1397). تأثیر مدیریت دانش بر بهبود عملکرد نوآورانه سازمان با تأکید بر نقش میانجی یادگیری سازمانی (مورد مطالعه: هولدینگ تولید محصولات پتروشیمی قائد بصیر). فصلنامه مدیریت دانش سازمانی،1(2)، 63-93.#
# رستگار، عباسعلی؛ همتی، امين. (1395). تأثیر مؤلفههای مدیریت دانش بر نوآوری سازمان در میان کارکنان دانشگاه سمنان. مطالعات دانششناسی،2(7)، 119-140.#
#سعیدی مبارکه، مسعود. (1400). بررسی اثرگذاری مدیریت استراتژِيک منابع انسانی بر ماندگاری سازمانی. فصلنامه علمی منابع و سرمایه انسانی،1(1)، 1-17.#
#لطفی یامچی، خدیجه، کلاته سیفری، معصومه، حسینی، الهه. (1396). مدل ساختاری تأثیر مدیریت استعداد بر بهرهوری نیروی انسانی و نوآوری در سازمانهای ورزشی (مورد مطالعه اداره ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی). نشریه مدیریت منابع انسانی در ورزش،5(1)، 35-48.#
#مومیوند، حجتاله، نوري، جلال، اسکندری، احمدرضا؛ اخوان، پیمان. (1400). بررسی رابطه بین مدیریت دانش و مدیریت خلاقیت و نوآوری سازمانی (موردمطالعه یک سازمان تحقیقاتی نظامی). فصلنامه توسعه تكنولوژي صنعتي،(45)، 49-61.#
#Armstrong, M. (2006). A Hand book of Human Resource Management Practice,10ed,Kogan Page, London and Philadelphia#
# Akhondzade, A., & Vazife, Z. (2016). Evaluation of the Effective Factors on the Success of Knowledge Management in Jahad Nasr Contracting and Construction Company in Sistan Baluchestan. International Journal of Humanities and Cultural Studies (IJHCS), 1(1), 1-17.#
#Ben-Roy, Do., Pi-Wen, Yeh, & Madsen, Jean (2016). Exploring the relationship among human resource flexibility, organizational innovation and adaptability culture. Chinese Management Studies, 4 (10), 233-254.#
#Byukusenge, E.; Munene, J. C. (2017). Knowledge management and business performance: Does innovation matter? Cogent Business & Management, 4: 1368434 https://doi.org/ 10.1080/ 23311975.2017.1368434.#
#Chao, C. W., Reid, M. & Mavondo, F. T. (2012). Consumer innovativeness influence on really new product adoption. Australasian Marketing Journal, 20, 211-217.#
#Damanpour, F., & Marguerite S. (2008). Characteristics of innovation and innovation adoption in public organizations: Assessing the role of managers. Journal of public administration research & theory, 19, 495- 522.#
#Gursoy, A. and Guven, B. (2016). Effect of innovative culture on intrapreneurship. International Journal of Business and Social Science, Vol. 7, No. 1, pp. 152-162.#
#Hani, J. B. (2021). The Impact of Human Resource Planning (HRP) in Achieving the Strategic Goal of the Firm With the Moderating Role of Organizational Innovation. International Journal of System Dynamics Applications (IJSDA), 10(4), 1-22.#
#Huang, J. W & Chen, C. J. (2009). Strategic human resource practices and innovation performance - The mediating role of knowledge management capacity. Journal of Business Research, 62(1), 104-114.#
#Xu, J., Houssin, R., Caillaud, E. and Gardoni, M. (2015). Macro process of knowledge management for continuous innovation. Journal of Knowledge Management, 14(4), pp. 573-591.#