ارائه مدل یادگیری ترکیبی جهت حفظ و توسعه سرمایههای انسانی و مقابله با مهاجرت نخبگان در نظام آموزش عالی کشور
محورهای موضوعی : نوآفرینی، نوآوری، رویکردهای نوین
فاطمه جواهری
1
,
بهروز طهماسب کاظمی
2
*
,
محمود احمدی شریف
3
,
آرزو احمدی دانیالی
4
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت صنعتی، عضو مدعو واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (مسئول مکاتبات)
3 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی ، واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس
4 - گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد شهرقدس، تهران، ایران
کلید واژه: یادگیری ترکیبی, سرمایههای ملی, مهاجرت نخبگان, پدیدارشناسی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش، ارائه مدل یادگیری ترکیبی جهت حفظ و توسعه سرمایههای انسانی و مقابله با مهاجرت نخبگان در نظام آموزش عالی کشوراست. در این راستا، با بهرهگیری از رویکرد پدیدارشناسی کلایزی و روش تحقیق آمیخته (کیفی و کمی)، ابعاد و مؤلفههای مدل یادگیری ترکیبی دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی شناسایی و مدلسازی شد. در مرحله کیفی، دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 16 نفر از اساتید و خبرگان دانشگاهی ، با رویکرد پدیدارشناسی دادهها، گردآوری و با نرمافزار مکس کیودا, تحلیل گردید. نتایج نشان داد که مدل یادگیری ترکیبی در سه مرحله ثبتنام، آموزش و فارغالتحصیلی و در دو بعد سنتی و برخط قابلتفکیک است. در بخش کمی، جامعه آماری شامل 348,612 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران بود و حجم نمونه با فرمول کوکران 384 نفر تعیین شد. دادههای پرسشنامه با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار اسمارت پی ال اس تحلیل شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که مدل پیشنهادشده در تحقیق، از اعتبار مطلوبی برخوردار بوده و بهطور معنادار بر حفظ سرمایههای ملی و جلوگیری از مهاجرت نخبگان تأثیرگذار است.
With the advancement of educational technologies, the customer experience in the university system has undergone significant transformation. This study aimed to compare the customer experience across three educational methods: traditional, online, and blended learning. The research employed a quasi-experimental design and was conducted on 62 students at Islamic Azad University, Tehran Province. The students were organized into two groups of 31 participants each: the first group initially experienced online learning followed by face-to-face instruction, while the second group only received traditional education. Then, the groups swapped, and their experience and satisfaction with each method were evaluated. The collected data were analyzed using SPSS software. The findings indicated a significant difference in customer experience among the three methods, with the blended learning approach yielding the highest satisfaction and efficiency. Additionally, this method improved learning quality and increased student engagement. The results also demonstrated that combining face-to-face and online education can enhance the customer experience within the university system. Based on these findings, it is recommended that universities, especially Islamic Azad University, adopt the blended learning method to improve education quality, increase student learning, and enhance customer experience. This approach can pave the way for positive transformation in higher education.
1- محمدی، فائزه و همکاران (1400). پیشرانهای رضایت مشتری از بانکداری الکترونیک در دوره کووید ۱۹. مقالات نهمین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در مدیریت، اقتصاد، حسابداری و بانکداری.
2- Appel-Meulenbroek, R., Kemperman, A., van de Water, A., Weijs-Perrée, M., & Verhaegh, J. (2022). How to attract employees back to the office? A stated choice study on hybrid working preferences. Journal of Environmental Psychology, 81, 101740. https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2022.101740
3- Adarkwah, M. A., & Huang, R. (2023). Blended learning for the “multi-track” undergraduate students in Ghana in an adverse era. Scientific African, 21, e01772. https://doi.org/10.1016/j.sciaf.2023.e01772
4- Aleeswari, N., Martin, N., Smarandache, F., & Karabasevic, D. (2023). Neutrosophic statistical analysis of hybrid work model of medical professionals. In Cognitive Intelligence with Neutrosophic Statistics in Bioinformatics (pp. [insert page numbers]). Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-0-323-99456-9.00023-4 DOI:10.1016/B978-0-323-99456-9.00023-4
5- Chan, C. K. Y., & Lee, K. K. W. (2023). The AI generation gap: Are Gen Z students more interested in adopting generative AI such as ChatGPT in teaching and learning than their Gen X and Millennial Generation teachers? Computers and Society. Retrieved from https://arxiv.org/abs/2305.02878
6- Di Marino, M., Aboutalebi Tabrizi, H., Chavoshi, S. H., & Sinitsyna, A. (2023). Hybrid cities and new working spaces – The case of Oslo. Progress in Planning. https://doi.org/10.1016/j.progress.2023.100718
7- Maxicus. (2023). Customer experience trends to explore in 2023. Retrieved from https://www.maxicus.com/customer-experience-trends-2023
8- Mourtzis, D., Panopoulos, N., & Angelopoulos, J. (2022). A hybrid teaching factory model towards personalized education 4.0. International Journal of Computer Integrated Manufacturing. https://doi.org/10.1080/0951192X.2022.2145025
9- Murphy, M. P. (2020). COVID-19 and emergency eLearning: Consequences of the securitization of higher education for post-pandemic pedagogy. Contemporary Security Policy, 41(3), 492-505. https://doi.org/10.1080/13523260.2020.1797636
10- Staddon, R. V. (2023). A supported flipped learning model for mathematics gives safety nets for online and blended learning. Computers and Education Open, 3, 100106. https://doi.org/10.1016/j.caeo.2022.100106
11- Verkuyl, M., Lapum, J. L., Hughes, M., McCulloch, T., Liu, L., Mastrilli, P., Romaniuk, D., & Betts, L. (2018). Virtual Gaming Simulation: Exploring Self, Virtual, and In-person Debriefing. Clinical Simulation in Nursing, 20, 7–14. https://doi.org/10.1016/j.ecns.2018.04.006
12- Viner, R. M., Russell, S. J., Croker, H., Packer, J., Ward, J., Stansfield, C., ... & Booy, R. (2020). School closure and management practices during coronavirus outbreaks including COVID-19: A rapid systematic review. The Lancet Child & Adolescent Health, 4(5), 397-404. https://doi.org/10.1016/S2352-4642(20)30095-X