تأثیر رهبری تحول آفرین بر رفتارهای کاری نوآورانه با نقش میانجی انگیزش یادگیری و تعدیلگری پیچیدگی وظیفه و جو نوآورانه در وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی
محورهای موضوعی : نوآفرینی، نوآوری، رویکردهای نوینهادی ابوالفتحی 1 * , فتح الله صیدآبادی 2
1 - گروه مدیریت دولتی دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
2 - گروه مدیریت دولتی،واحد تهران مرکزی ،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران
کلید واژه: رهبری تحول آفرین, رفتارهای کاری نوآورانه, انگیزش یادگیری, پیچیدگی وظیفه, جو نوآورانه,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رهبری تحول آفرین بر رفتارهای کاری نوآورانه با نقش میانجی انگیزش یادگیری و تعدیلگری پیچیدگی وظیفه و جو نوآورانه در وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی انجام شده است. روش پژوهش با توجه به هدف، کاربردی و با توجه به گردآوري دادهها از نوع توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری شامل کارشناسان و مدیران وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی به تعداد 2542 نفر بودند که با استفاده از روش تصادفی ساده، تعداد 334 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات نیز از پرسشنامه افسر و عمرانی (2019) استفاده شده است. پايايي پرسشنامه با توجه محاسبه ضريب آلفاي كرونباخ مورد تأئید قرار گرفت که مقدار آن برای رهبری تحول آفرین 79/0، انگیزش یادگیری 89/0، پیچیدگی وظیفه 83/0 ، جو نوآورانه 88/0 و رفتارهای کاری نوآورانه 82/0 میباشد. برای تجزیه و تحلیل یافتهها از روش های آماری توصیفی و آمار استنباطی (مدل معادلات ساختاری) استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که رهبری تحول آفرین بر رفتارهای کاری نوآورانه و انگیزش یادگیری در وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تأثیر مثبت و معنی داری دارد؛ انگیزش یادگیری بر رفتارهای کاری نوآورانه در وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تأثیر مثبتی دارد؛ رهبری تحول آفرین بر رفتارهای کاری نوآورانه با نقش تعدیلگر پیچیدگی وظیفه و جو نوآورانه در وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تأثیر مثبت و معنیداری دارد؛ رهبری تحول آفرین بر انگیزش یادگیری با نقش تعدیلگر پیچیدگی وظیفه تأثیر معنی داری ندارد
The present study was conducted with the aim of investigating the effect of transformational leadership on innovative work behaviors with the mediating role of learning motivation and moderating task complexity and innovative atmosphere in the Ministry of Cultural Heritage, Tourism and Handicrafts. According to the purpose, the research method is applied, and according to the data collection, it is descriptive-survey. The statistical population in the present study included experts and managers of the Ministry of Cultural Heritage, Tourism and Handicrafts in the number of 2542 people, and 334 people were selected using a simple random method. In the current research, the questionnaire of Ofser and Omrani (2019) was used to collect information. The research findings showed that transformational leadership has a positive and significant effect on innovative work behaviors and learning motivation in the Ministry of Cultural Heritage, Tourism and Handicrafts. The results also showed that learning motivation has a positive effect on innovative work behaviors in the Ministry of Cultural Heritage, Tourism and Handicrafts. The results also showed that transformational leadership has a positive and significant effect on innovative work behaviors with the moderating role of task complexity and innovative atmosphere in the Ministry of Cultural Heritage, Tourism and Handicrafts. Finally, the results showed that transformational leadership has no significant effect on learning motivation with the moderating role of task complexity. The results also showed that learning motivation has no significant effect on innovative work behaviors with the moderating role of task complexity in the Ministry of Cultural ,
#مید نژاد، آرمان(1397). تأثیر سبک های رهبری تحول آفرین و تبادلی و اشتراک گذاری دانش وعملکرد شغلی و عملکرد مالی (مطالعه موردی : شرکت کشت چین)، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، مرکز پیام نور کرج، دانشگاه پیام نور استان البرز.#
#اميري ، عليرضا(1389). راهبرد نوآوري؛ عوامل رشد، چالشها و موانع. اولین کنفرانس سالانه مدیریت، نوآوري و کارآفرینی. شیراز: 27 و 28 بهمن ماه. #
# امیری، امین(1402). مروری بر ارتباط بین رهبری تحول گرا با کارآفرینی سازمانی و نوآوری، پانزدهمین کنفرانس ملی اقتصاد، مدیریت و حسابداری، شیروان.#
#باقری، حبیب و حیدری، صفاناز(1402). ارائه الگوی رهبری تحول آفرین در وزارت صنعت ، معدن و تجارت و سازمان های تابعه آن در شهر تهران، نهمین کنفرانس بین المللی علوم مدیریت و حسابداری،تهران.#
#جمشیدی می آبادی، عمران و اعظمی، محسن (1397). بررسی خلاقیت و نوآوری در هتل ها و رستوران ها تحت تاثیر نقش رهبری، هفتمین کنفرانس ملی کاربردهای حسابداری و مدیریت، تهران، گروه ارتباط طلایی آسیا.#
#ده نمکی، داوده(1397). تاثیرتوانایی رهبران بر روی خلاقیت، نوآوری و یادگیری کارکنان (مطالعه موردی: کارکنان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران)، پنجمین کنفرانس ملی پژوهشهای کاربردی در مدیریت و حسابداری، تهران، انجمن مدیریت ایران.#
#زارع رفیع، سمانه؛ زارع رفیع، سمیه و زارع رفیع، سعید (1399). تاثیر حرفه ای و تجربه بر قضاوت حسابرسی با پیچیدگی وظیفه به عنوان یک متغیر تعدیل کننده، ششمین کنفرانس بین المللی مدیریت، حسابداری و توسعه اقتصادی.#
#صالح دوبخشری، مصطفی؛ احمدی، پرویز و نصرتی، علیرضا(1402). بررسی تاثیر رهبری تحول آفرین بر اثربخشی سازمانی با تبیین نقش فرهنگ سازمانی، مدیریت دانش، خلاقیت سازمانی و نوآوری سازمانی(مطالعه موردی: کارکنان سازمان مدی ریت و برنامهریزی استان گیلان)، هفتمین کنفرانس ملی افق های نوین در علوم انسانی، اقتصاد، کارآفرینی،تهران.#
#صوفی نعمتی، رحمت(1397). بررسی تاثیر رهبری تحول آفرین بر رفتار کاری نوآورانه با نقش میانجی سرمایه اجتماعی ( مورد مطالعه : شهرداری شهر رشت )، مرکز پیام نور رشت، دانشگاه پیام نور استان گیلان.#
#کردلو، حمیده(1395). رابطهی ادراک از رهبری تحولآفرین و رفتارهای نوآورانه کارکنان با میانجیگری ادراک از ویژگیهای شغل، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی.#
#کردلو، حمیده(1395). رابطهی ادراک از رهبری تحولآفرین و رفتارهای نوآورانه کارکنان با میانجیگری ادراک از ویژگیهای شغل، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی.#
#یوسفی، احمد و مومنی مهموئی، حسین(1402). بررسی نقش رهبری تحول آفرین در یادگیری سازمانی و ظرفیت نوآوری در معلمان،اولین همایش ملی پیوند آموزش با جامعه ، سازمانها و صنایع(چالشها و راهکارها)،تربت حیدریه.#
#Afsar, B., & Umrani, W. A. (2019). Transformational leadership and innovative work behavior. European Journal of Innovation Management.43 (4):1460-1487.#
#Burke S & Collins K. (2011). Gender differences in leadership styles and management skills. Women in Management Review. 16(5-6): 244–456.#
#Ferreira, J., Coelho, A., & Moutinho, L. (2020). Dynamic Capabilities, Creativity and Innovation Capability and Their Impact on Competitive Advantage and Firm Performance: The Moderating Role of Entrepreneurial Orientation. Technovation, 92, Article ID: 102061. #
#Isaksen, S. G., & Ekvall, G. (2007). Assessing the context for change: A technical manual for the Situational Outlook Questionnaire® - Enhancing performance of organizations, leaders and teams for over 50 years (2nd Ed.). Orchard Park, NY: The Creative Problem Solving Group, Inc. #
#Magliocca, L, A., & Christakis, A. N. (2011). Creating a framework for sustainable organizational Leadership: The CogniScope System Approach. Systems Research and Behavioral Science.8 (12): 179 – 200.#
.
#Naqshbandi, M. M., & Tabche, I. (2018). The interplay of leadership, absorptive capacity, and organizational learning culture in open innovation: Testing a moderated mediation model. Technological Forecasting and Social Change.43 (5): 261- 279.#
#Rajapathirana, R. J., & Hui, Y. (2018). Relationship between innovation capability, innovation type, and firm performance. Journal of Innovation & Knowledge, 3(1), 44-55. #
#Saadat, V., & Saadat, Z. (2016). Organizational Learning as a Key Role of Organizational Success. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 230, 219-225.#
#Tayal, R., Kumar Upadhya, R., Yadav, M., Rangnekar, S., & Singh, R. (2018). The impact of transformational leadership on employees’ acceptance to change: Mediating effects of innovative behaviour and moderating effect of the use of information technology. VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems, 48(4), 559-578. #
#Wang, X.H., Fang, Y., Qureshi, I. and Janssen, O. (2015), “Understanding employee innovative behavior: integrating the social network and leader–member exchange perspectives”, Journal of Organizational Behavior, 36(3):403-420.#