بررسی تاثیر مدیریت کیفیت جامع بر عملکرد کسب و کار با تاکید بر نقش واسطه ای عملکرد نوآوری در شرکت فوچاکو
محورهای موضوعی : نوآفرینی، نوآوری، رویکردهای نوین
1 - دانشجوی
کلید واژه: مدیریت کيفيت جامع, عملکرد کسب و کار , عملکرد نوآوری,
چکیده مقاله :
هدف :پژوهش حاضر با هدف مطالعه بررسی مدیریت کيفيت جامع بر عملکرد کسب و کار با تاکيد بر نقش واسطه ای عملکرد نوآوری در شرکت فوچاکو می پردازد . ارتباط بین متغیرهای مدیریت کیفیت جامع، عملکرد کسب و کار و ن نوآوری مورد بررسی و تجزیه تحلیل قرار میگیرد.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه جمع-آوری اطلاعات، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش، کارکنان و مدیران شرکتهای عضو فوچاکو میباشد. بر مبنای نمونه گیری در دسترس 148 پرسشنامه صحیح عودت داده شد. با استفاده از نرم افزارهای SPSS21 و Smart-PLS3 دادههای پژوهش مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها:
این مطالعه تأثیر مدیریت کیفیت جامع را بر عملکرد نوآوری ارزیابی کرد. علاوه بر این، اثر عملکرد نوآوری بر عملکرد کسب و کار بررسی کرد همینطور روابط میانجی عملکرد نوآوری بین مدیریت کیفیت جامع و عملکرد کسب و کار را بررسی و میزان اهمیت هر یک از شاخصها را مشخص کرد.
نتایج: نشان داد مدیریت کیفیت بر عملکرد کسب و کار تاثیر مستقیم و معناداری دارد و هم به طور غیرمستقیم از طریق میانجیگری عملکرد نوآوری بر عملکرد بر کسب و کار تاثیر دارد.
The present research aims to study the impact of Total Quality Management on business performance with an emphasis on the mediating role of innovation performance at Fuchako company. The relationship between the variables of Total Quality Management, business performance, and innovation is examined and analyzed. Method: This research is practical in terms of purpose and descriptive of the correlational type in terms of data collection. The statistical population of the study comprises employees and managers of the member companies of Fuchako. Based on convenience sampling, 148 valid questionnaires were returned. The research data were analyzed using SPSS21 and Smart-PLS3 software.
The present research aims to study the impact of Total Quality Management on business performance with an emphasis on the mediating role of innovation performance at Fuchako company. The relationship between the variables of Total Quality Management, business performance, and innovation is examined and analyzed. Method: This research is practical in terms of purpose and descriptive of the correlational type in terms of data collection. The statistical population of the study comprises employees and managers of the member companies of Fuchako. Based on convenience sampling, 148 valid questionnaires were returned. The research data were analyzed using SPSS21 and Smart-PLS3 software.
منابع
آرمستراگ، مایکل. (1386) مدیریت عملکرد راهبردهای اساسی و رهنمودهای عملی. )ترجمه ناصر ميرسپاسی، اسماعيل کاوسی و علی رشيد پور(. تهران: انتشارات مير، چاپ اول.
سبحان اللهی، محمد. (1378). مدیریت بهبود عملکرد با تأکيد بر روش کاربردی برای تشخيص مسائل و ارائه پيشنهاد بهبود. مجله مدیریت و توسعه، شماره 1
مهدی جنگجو، (1381) کيفيت با چيزی جز " رضایت مشتری" تعریف نمی شود: بررسی جایگاه و نقش مدیریت کيفيت در نظام اداری ایران.
Lutfi, A., Alkelani, S. N., Alqudah, H., Alshira’h, A. F., Alshirah, M. H., Almaiah, M. A., ... & Abdelmaksoud, O. (2022). The role of E-accounting adoption on business performance: the moderating role of COVID-19. Journal of Risk and Financial Management, 15(12), 617.
Calik, E. (2024). A validated measurement scale for sustainable product innovation performance. Technovation, 129, 102882.
Greco, M., Grimaldi, M., & Cricelli, L. (2015). Open innovation actions and innovation performance: A literature review of European empirical evidence. European Journal of Innovation Management, 18(2), 150-171.
Hassan, S. S., Meisner, K., Krause, K., Bzhalava, L., & Moog, P. (2024). Is digitalization a source of innovation? Exploring the role of digital diffusion in SME innovation performance. Small Business Economics, 62(4), 1469-1491.
Hristov, I., Camilli, R., & Mechelli, A. (2022). Cognitive biases in implementing a performance management system: behavioral strategy for supporting managers’ decision-making processes. Management research review, 45(9), 1110-1136.
Lim, W. M., Ciasullo, M. V., Douglas, A., & Kumar, S. (2022). Environmental social governance (ESG) and total quality management (TQM): a multi-study meta-systematic review. Total quality management & business excellence, 1-23.
Ribeiro-Navarrete, S., Botella-Carrubi, D., Palacios-Marqués, D., & Orero-Blat, M. (2021). The effect of digitalization on business performance: An applied study of KIBS. Journal of business research, 126, 319-326.
Shwedeh, F., Aldabbagh, T., Aburayya, A., & Uppilappatta, H. (2023). The Impact of Harnessing Total Quality Management Studies on the Performance of Smart Applications: A Study in Public and Private Sectors in the UAE. Migration Letters, 20(S12), 83-108.
Sutrisno, S., Ausat, A. M. A., Permana, B., & Harahap, M. A. K. (2023). Do Information Technology and Human Resources Create Business Performance: A Review. International Journal of Professional Business Review: Int. J. Prof. Bus. Rev., 8(8), 14.
Usai, A., Fiano, F., Petruzzelli, A. M., Paoloni, P., Briamonte, M. F., & Orlando, B. (2021). Unveiling the impact of the adoption of digital technologies on firms’ innovation performance. Journal of Business Research, 133, 327-336.
Wei, L. Q., Ling, Y., Kellermanns, F. W., & Zhang, Y. (2025). Strategic consensus at founding and product innovation performance in high-tech ventures. Journal of Business Research, 188, 115082.