بررسی تاثیر برندگرایی بر عملکرد تجاری با توجه به نقش میانجی گرایش کارآفرینانه و نوآوری (مورد مطالعه: شرکت رونیکس)
محورهای موضوعی : نوآفرینی، نوآوری، رویکردهای نوین
منصور ترکیان تبار
1
*
,
کیمیا کاشانی نیا
2
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحدشهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار- بازار یابی،واحد تهران شمال،تهران ،ایران
کلید واژه: برندگرایی, گرایش کارآفرینانه, نوآوری, عملکرد تجاری, شرکت رونیکس,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف آگاهی از تاثیر برندگرایی بر عملکرد تجاری با توجه به نقش میانجی گرایش کارآفرینانه و نوآوری در شرکت رونیکس به روش توصیفی- پیمایشی به انجام رسیده است. جامعه آماری مورد مطالعه کارکنان، مدیران و نمایندگان شرکت رونیکس به تعداد 810 نفر است که با استفاده از فرمول حجم نمونه کوکران، 261 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب و به روش نمونهگیری نیز تصادفی ساده به سوالات پژوهش پاسخ دادند. برای گردآوری داده های مورد نیاز پژوهش از پرسشنامه استاندارد برندگرایی(اسماعیل و محمد(2022)با ضریب پایایی 732/0، پرسشنامه گرایش کارآفرینانه اسماعیل و محمد(2022) با ضریب پایایی 747/0، پرسشنامه نوآوری سانتوس- ویجانده و همکاران (2022) با ضریب پایایی 769/0 و پرسشنامه عملکرد تجاری سانتوس- ویجانده و همکاران (2022) با ضریب پایایی 721/0 استفاده گردید. نتایج حاصل از بکارگیری مدلسازی معادلات ساختاری در محیط نرمافزار لیزرل، بیانگر آن بود که برندگرایی بهطور مستقیم و غیرمستقیم از طریق نقش میانجی گرایش کارآفرینانه بر نوآوری تاثیرگذار است. ضمن اینکه نوآوری نیز از طریق نقش میانجی گرایش کارآفرینانه بر عملکرد تجاری تاثیر معناداری داشت.
This study was conducted using a descriptive-survey method with the aim of understanding the impact of brand orientation on business performance with regard to the mediating role of entrepreneurial orientation and innovation in Ronix Company. The statistical population studied was 810 employees, managers, and representatives of Ronix Company, of whom 261 were selected as a statistical sample using the Cochran sample size formula and answered the research questions using simple random sampling. To collect the data required for the study, the standard brand orientation questionnaire (Ismail and Mohammad (2022) with a reliability coefficient of 0.732, the entrepreneurial orientation questionnaire (Ismail and Mohammad (2022)) with a reliability coefficient of 0.747, the innovation questionnaire of Santos-Vijande et al. (2022) with a reliability coefficient of 0.769, and the business performance questionnaire of Santos-Vijande et al. (2022) with a reliability coefficient of 0.721 were used. The results of applying structural equation modeling in the LISREL software environment indicated that brand orientation directly and indirectly affects innovation through the mediating role of entrepreneurial orientation. In addition, innovation also had a significant effect on business performance through the mediating role of entrepreneurial orientation.
# ایزد، مجتبی،(1401)،بررسی رابطه بین قابلیت نوآوری، عملکرد نوآوری و عملکرد شرکت،سومین کنفرانس ملی مدیریت بازرگانی، کارآفرینی و حسابداری ایران#
بصیری، فرشید،(1402)،بررسی رابطه بازارگرایی و گرایش کارآفرینانه با نوآوری در کسب و کار شرکت ها (مورد مطالعه: شرکت کاله)،کنفرانس ملی چالش ها و راهکارهای نوین در مدیریت، حسابداری و صنعت بیمه#
دهدشتی شاهرخ، زهره، مظلومی، نادر، تقی¬فرد، محمد تقی، بیابانی، حسن. (1395). مدل جهت¬گیری¬های استراتژیک شرکت و تاثیر آن بر عملکرد با نقش تعدیل¬کننده متغیرهای محیطی (مورد مطالعه: صنعت مواد غذایی ایران. پژوهش¬های مدیریت راهبردی. 22(61) ، 76-55.#
رضازاده سیاهگورابی، محدثه.(1401)، تبیین و سنجش برند رهبری و نوآوری بر برندگرایی در جهت ارتقاء عملکرد شرکت (مورد مطالعه صنایع غذایی میهن). پانزدهمین کنفرانس بین المللی مدیریت، اقتصاد و توسعه#
عسکریان، فریبا، آقایی، نجف، ضیایی، اباذر. (1400). اثر برندگرایی و بازارگرایی سبز بر عملکرد بازاریابی سبز برنامههای ورزشی شهرداری تهران. پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش. 13(4) ، 213-226.#
عسگرنژاد نوری، باقر، زارعی، قاسم، حمیدزاده اربابی، علیرضا، بیگی فیروزی، الله¬یار. (1400). تأثیر عوامل شخصی و سازمانی بر نگرش نسبت به نوآوری مشترک در راستای عملکرد توسعه خدمات جدید (مورد مطالعه صنعت بانکداری)، فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی، 12 (47) ،27-55.#
لطفی، اعظم و میرابوالقاسمی، مروا و رمضان نیا، کنعان،(1400)،بررسی تاثیر نوآوری و بازارگرایی بر عملکرد تجاری در صنعت هتلداری،دومین همایش بین المللی گردشگری و توسعه.#
مسعودی، احسان، شاهین، آرش. (1400)،روابط ساختاری بین گرایش کارآفرینانه سبز و نوآوری سبز با نقش میانجی یادگیری زنجیره تأمین در شرکت های کوچک و متوسط، فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 14(3)،521-539.#
مظفری، محمدمهدی، اجلی، محمد، گرمه¬ای، راحیل، (1398)،ارتباط گرایش کارآفرینانه، قابلیت بازاریابی و عملکرد شرکت با نقش تعدیلتر شدت رقابت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرمافزارهای رایانهای، فصلنامه مطالعات کسب و کار هوشمند، 7(27)، 59-102.#
مهربانی، محبوبه و مولودیان، هادی و معقول، علی، (1396)،بررسی تاثیر گرایش کارآفرینانه بر قابلیت بازاریابی و عملکرد سازمانی با توجه به نقش تعدیلگر شدت رقابت (کارخانه¬های صنایع الکتریکی در شهرستان نیشابور)، مجموعه مقالات سومین کنفرانس ملی هزاره سوم و علوم انسانی#
نبوی پور، صفیه و ارجمندی نژاد، وفا و جوان جعفری، احمد،1401،بررسی تاثیر هوش تجاری بر عملکرد شرکت با نقش میانجی گری نوآوری سازمانی (مورد مطالعه : شعب بانک ملت در شهر مشهد)،ششمین همایش بین المللی دانش و فناوری هزاره سوم اقتصاد، مدیریت و حسابداری ایران#
Alnawas, I. and Hemsley-Brown, J. (2019), "Market orientation and hotel performance: investigating the role of high-order marketing capabilities". International Journal of Contemporary Hospitality Management, 31(4), 1885-1905.#
Alvarado-Karste, D. and Guzmán, F. (2020), "The effect of brand identity-cognitive style fit and social influence on consumer-based brand equity", Journal of Product & Brand Management, 29(7), 971-984.#
Elgarhy, S.D. and Abou-Shouk, M. (2023), "Effects of entrepreneurial orientation, marketing, and innovation capabilities, on market performance: the mediating effect of sustainable competitive advantage", International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol. 35 No. 6, pp. 1986-2004.#
Giampaoli, D., Ciambotti, M., Bontis, N., (2017) "Knowledge management, problem solving and performance in top Italian firms", Journal of Knowledge Management, 21(2),.355-375.#
Gomes, G., Seman, L. O., Berndt, A. C., Bogoni, N. (2021), "The role of entrepreneurial orientation, organizational learning capability and service innovation in organizational performance", Revista de Gestão, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print.#
Isichei, E.E., Agbaeze, K.E. and Odiba, M.O. (2020), “Entrepreneurial orientation and performance in SMEs”, International Journal of Emerging Markets, 15(6), 1219-1241.#
Ismail, A.R. ., Mohamad, B. (2022), "Determinants of SMEs’ performance: amalgamation of entrepreneurial, market and brand orientations", International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, Vol. ahead-of-print No. ahead of-print.#
Jin، B. and Cho، H.J. (2018)، "Examining the role of international entrepreneurial orientation، domestic market competition، and technological and marketing capabilities on SME’s export performance"، Journal of Business & Industrial Marketing,30(5), 585-598.#
Kamboj، S.، Rahman، Z.، (2017) "Market orientation، marketing capabilities and sustainable innovation: the mediating role of sustainable consumption and competitive advantage"، Management Research Review، 40(6), 698-724.#
Khan, F., Adnan, K. A. (2016). Brand orientation of small enterprises: A study based on apparels industry in Khulna city. International Journal of Managing Value and Supply Chains, 7(1), 55-71.#
Montiel-Campos, H. (2018), “Entrepreneurial orientation and market orientation: systematic literature review and future research”, Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 20(2), 292-322.#
Narula, S., Rana, S., Srivastava, S. Kharub, M. (2023), "Improving firm performance using market orientation and capabilities: a case study approach", South Asian Journal of Business Studies, Vol. 12 No. 3, pp. 374-394.#
Sarsah, S., Tian, H., Dogbe, C. S. K., Bamfo, B. A., Pomegbe, W. W. K. (2020), "Effect of entrepreneurial orientation on radical innovation performance among manufacturing SMEs: the mediating role of absorptive capacity", Journal of Strategy and Management, 13(4), 551-570.#
Shah, S.Z.A. and Ahmad, M. (2019), “Entrepreneurial orientation and performance of small and medium-sized enterprises”, Competitiveness Review: An International Business Journal, 29(5), 551-572.#
Sok, P., Snell, L., Lee, W.J.T. and Sok, K.M. (2017), “Linking entrepreneurial orientation and small service firm performance through marketing resources and marketing capability: a moderated mediation model”, Journal of Service Theory and Practice, 27(1), 231-249.#
Wang, T., Thornhill, S., Zhao, B. (2016). Pay- for- performance employee participation and SME performance. Journal of Small Business Management, 56(3):412-34.#