چکیده مقاله :
تربیت جنسی مجموعه ای از اقدامات تربیتی شامل آموزش آداب، هدایت، مراقبت، و به کارگیری روش های درستی است که موجبات رشد غریزه جنسی انسان را جهت تعالی وی فراهم می نماید تا فرد بتواند قدردان وجود خود باشد و آداب لازم را جهت روابط درست با جنس موافق و مخالف خود فراگیرد. از نظر اسلامی نیز تربیت جنسی به کارگیری شیوه هایی مبتنی بر الزامات فقهی جهت ایجاد رفتارهای جنسی سالم است به گونه ای که انسان، حکم وجوب و حرمت را در مسائل جنسی تشخیص داده و عفت، خلق و خوی او باشد. این تعریف از جهت احکام فقهی وجوب، حرمت و کراهت مستنداتی مانند آیات 5 سوره مومنون و آیات 33، 58 و 59 سوره نور و ادله روایی محکم از معصومین (ع) را در باب رعایت حریم خصوصی، حفظ حیا و جدا نمودن بستر در کودکی و.. دارد. از نظر عقلی نیز دارای پشتوانه ای شدید است چرا که به استناد قاعده ملازمه آنچه عقل قبیح می شمارد شرع نیز حرام و قبیح می داند. لذا نظاره و یا اقدام بر آنچه حرام شرعی و به ضرر انسان است توسط عقل سلیم نیز تایید نمی گردد. به همین دلیل در این جستار به تربیت جنسی و نه آموزش آن به جهت ارتباط تنگاتنگ آن با ارتکاب گناه پرداخته شده و به تعدیل و هدایت آن در مسیر صواب و تاکید بر خویشتن بانی و آگاه سازی از پیامدهای ناگوار آموزش جنسی بر پایه مستندات آن پرداخته شده و در عین حال با سند 2030 که برخلاف فقه اسلامی، تاکید بر آموزش جنسی از کودکی و آزادی روابط حتی با جنس موافق دارد در مقام مقایسه و تطبیق قرار گرفته است.
چکیده انگلیسی:
Upbringing is the base line in each society and life period of each society depends completely on this important issue. Based on this holey saying, “God has equipped human to the power of thinking which can be the best guide in their way of living”, the discussion of sexual training and its jurisprudential and the pros and cons of that, is one of the most important issues that since the beginning of Islam religion. Considering the importance of this fact, the scrutiny of this title has a special place. It is worth noticing that based on the distribution of sexual deviance in today's world, the recognition of practical practices of sexual training along with Islamic jurisprudence and its related issues has to be considered. Thus, each topic expressed through telegraphic rulings which are not, of course, ceremonial matters, but its principles expressed through forms of Obligation and Respect. Hence, in this article, sex trainig is addressed because of the sensitivity of this type of education and its close relationship with the commission of sin and its declaration through the right direction and with use of Quranic documents. In this way, it deals with religious law and its peruse in the form of rational documentation has been matched with 2030 document.
منابع و مأخذ:
منابع فارسی:
1)اعرافی، علی رضا (1388 ). فقه تربیتی ( تعلم). تهران: نشرحوزه و دانشگاه.
2)اعرافی، علی رضا ( 1388 ). فقه تربیتی. تهران : نشر گیسوم
3)امینی، ابراهیم ( 1385 ). اسلام و تعلیم و تربیت. تهران: نشر انجمن اولیا و مربیان.
4)برازش، علی رضا (1394 ). تفسیر اهل البیت (ع ). تهران: نشر امیر کبیر.
5)ثابت، حافظ ( 1387 ). تربیت جنسی در اسلام. تهران: نشر موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره).
6)حاجی دهآبادی، محمد علی ( 1397 ). درآمدی بر نظام تربیتی اسلام. قم : نشر مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی.
7)حجتی، سید محمد ( 1385 ) تعلیم و تربیت اسلامی. تهران : انتشارات دفتر فرهنگ اسلامی.
8)داودی، محمد ( 1388 ). تربیت اخلاقی. قم : نشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
9)دورکیم، امیل ( 1376 ). تربیت و جامعه شناسی. ترجمه محمد علی کاردان. تهران : نشر دانشگاه تهران.
10)دهخدا، علی اکبر ( 1377 ). لغت نامه. تهران : نشر دانشگاه تهران.
11)دفریتاس، کریستال ( 1398 ). کلیدهای آموزش و مراقبت از سلامت جنسی در کودکان. تهران : نشر صابرین.
سند 2030
12)شکوهی، غلامحسین ( 1389 ). مبانی و اصول آموزش و پرورش. تهران : نشر به نشر.
13)صانعی، مهدی ( 1380 ). پژوهشی در تعلیم و تربیت اسلامی. تهران : نشر سناباد.
14)فقیهی، علی ( 1393 ). تربیت جنسی: مبانی، اصول و روش ها از منظر قرآن و حدیث. قم : نشر دارالحدیث.
15)قرائتی، محسن (1374 ). تفسیر نور. تهران : نشر موسسه دار الحق.
16قطب، محمّد ( 1389 ). روش تربیتی اسلام و کاربرد عملی آن، ترجمهی محمود ابراهیمی. سنندج : نشرآراس.
17)مطهری(ره)، مرتضی (1373 ). تعلیم و تربیت در اسلام. تهران : نشر صدرا.
18)ملکی، حسن (1377 ). مبانی و اصول تربیت. تهران : نشر آییژ.
19)مکارم شیرازی، ناصر ( 1353 ). تفسیر نمونه. تهران :نشر دارالکتب الاسلامیه.
20)میالاره، گاستون ( 1375 ). معنی و حدود علوم تربیتی، ترجمه محمد علی کاردان. تهران: نشر دانشگاه تهران.
منابع عربی
قرآن کریم.
نهج البلاغه، سید رضی ( 1376 ). ترجمه سید جعفر شهیدی. تهران : نشر علمی فرهنگی.
ابن بابویه، محمد بن علی ( 1363 ). من لا یحضره الفقیه.قم : نشر جامعه مدرسین حوزه علمیه.
ابن منظور، ابوالفضل (1405ق ). لسان العرب. بیروت : نشر دار صادر.
بخاری الجعفی، محمد ( بی تا ). صحیح بخاری. بیروت : نشر دار الفکر.
بجنوردی، سید حسن ( 1377 ). القواعد الفقهیه، قم : نشر الهادی.
جزیری، عبدالرحمن (1419 ). الفقه علی المذاهب الاربعه و مذهب اهل بیت (ع). بیروت : نشر دارالثقلین.
حاکم نیشابوری، ابوعبدالله ( بی تا ). المستدرک علی الصحیحین. بیروت .
حلّی (علامه حلی)، حسن بن یوسف (1382 ). مختلف الشیعه فی احکام الشریعه. قم : نشر بوستان کتاب.
حلی (محقق)، جعفر بن حسن (1408ق ). شرائع الاسلام فی مسائل الحلال و الحرام. قم : نشر موسسه اسماعیلیان.
دارقطنی، علی بن عمر ( بی تا ). السنن. بیروت : نشر دارالفکر.
زکریاء، احمد (1404 ). معجم مقاییس اللغه. قم : نشر مکتب الاعلام الاسلامی.
طباطبایی حائری( صاحب ریاض)، سید علی ( 1418ق ). ریاض المسائل فی تحقیق الاحکام بالدلائل. قم : نشر آل البیت.
طباطبایی، سید محمد حسین ( 1370 ). المیزان. تهران: نشر رجاء.
طباطبایی، سید محمد حسین ( ). سنن النبیّ، ترجمه و تحقیق محمد هادی فقهی. تهران : نشر السلامیه.
طبرسی، فضل بن حسن (1383 ). تفسیر مجمع البیان. تهران : نشر ناصر خسرو.
طوسی، ابوعلی (1366 ). الخلاف. قم : نشر جامعه ی مدرسین حوزه علمیه.
طوسی، ابوعلی ( 1412ق ). الاستبصار فیما اختلف من الاخبار. قم : نشر دایرة المعارف.
عاملی، محمد بن حسن (حرّ عاملی) ( 1403ق ). وسائل الشیعه. تهران : نشر الاسلامیه.
عاملی (شهید ثانی)، ز، 1409ق، منیه المرید فی ادب المفید و المستفید، ترجمه محمد باقر ساعدی خراسانی، انتشارات مکتب الاعلام الاسلامی، قم، چاپ چهارم.
عاملی ( شهید ثانی)، زین الدین ( 1413 ق ). مسالک الافهام الی تنقیح شرائع الاسلام، قم : نشر معارف اسلامیه.
آمدی،س.ع ، غرر الحکم.
فیض کاشانی، محسن ( 1430ق ). الوافی. اصفهان : نشر عطر عترت.
کلینی، محمد بن یعقوب (1391 ). الاصول منالکافی ( الکافی ) تصحیح شیخ نجم الدین آملی. تهران : نشر المکتبه الاسلامیه.
مجلسی، محمد ( 1403 ). بحارالانوار. بیروت : نشر موسسه الوفاء.
محدث قمی، شیخ عباس ( 1376 ). نفثه المصدور، ترجمه محمد باقر کمرهای. تهران : نشر کتابچی.
محمدی ری شهری، محمّد (1427ق ). میزان الحکمه. قم : نشر موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث.
معلوف، لوییس (1384 ). المنجد للطلاب، ترجمه محمد بندر ریگی. تهران : نشر ایران، تهران.
موسوی خمینی(ره)، روح الله ( 1378 ). کشف الاسرار. تهران : نشر موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).
ناصح علوان، عبدالله ( 1412ق ). تربیه الاولاد فی الاسلام. بیروت : نشر دار السلام.
نجفی، محمد حسن ( 1413 ق ). جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام. بیروت : نشر دار احیاء التراث العربی.
نوری (محدث نوری)، میرزا حسین ( 1408 ق ). مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل. قم : نشر آل البیت (ع) لاحیاء التراث.
مقالات
اعرافی، علی، مهری رمی، تقی ( 1394 ). نقش رعایت توان متربی در تربیت عبادی از منظر فقهی. مجله مطالعات فقه تربیتی. شماره 24
اعرافی، علی، موسوی، سید نقی ( 1392 ). نماز آموزی به فرزندان در فقه تربیتی اسلام. مجله پژوهش در مسائل تعلیم وتربیت اسلامی. شماره 19
جدیدی، حامد ( 1389 ). بررسی و تحلیل سند 2030. تارنمای راسخون.
رفیعی، بهروز ( 1387 ). تربیت جنسی در اسلام. فصلنامه تربیت اسلامی. شماره 8
سجادی، سید مهدی ( 1379 ). رویکردها و روش های تربیت اخلاقی و ارزشی، بازنگری و نوع شناسی. مجله پژوهش های علوم انسانی. شماره 3
فهیمی، محمد ظاهر ( 1378 ). روشهای عادتی دینی از منظر آموزههای اسلامی. موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، مجموعه مقالات همایش تربیت دینی، قم
ملکی، حسن ( 1390 ). تربیت عبادی کودکان، نشریه اسلام و پژوهشهای تربیتی، سال سوم، شماره 1
یوسفپور، احمد و همکاران ( 1396 ). تحلیلی بر سند 2030 یونسکو، دومین کنگره بین المللی علوم انسانی، مطالعات فرهنگی.
_||_Persian resources
Arafi, Ali Reza (1388). Educational jurisprudence (learning). Tehran: Nahrhuzeh and University.
Arafi, Ali Reza (1388). Educational jurisprudence. Tehran: Gisum publishing house
Amini, Ibrahim (1385). Islam and education. Tehran: Publishing Association of parents and teachers.
Barazesh, Ali Reza (2014). Commentary of Ahl al-Bayt (AS). Tehran: Amir Kabir Publishing House.
Thabit, Hafez (1387). Sexual education in Islam. Tehran: Publication of Imam Khomeini Educational Research Institute (RA).
Haji Dehabadi, Mohammad Ali (2017). An introduction to the Islamic educational system. Qom: Al-Mustafa International Translation and Publishing Center.
Hojjati, Seyyed Mohammad (1385) Islamic Education. Tehran: Islamic Culture Office Publications.
Davoudi, Mohammad (1388). Moral education. Qom: Publishing House and University Research Institute.
Durkheim, Emil (1376) Education and Sociology. Translated by Mohammad Ali Kardan. Tehran: Tehran University Press.
Dehkhoda, Ali Akbar (1377). dictionary. Tehran: Tehran University Press.
Defritas, Crystal (2018). Keys to education and care of sexual health in children. Tehran: Sabrin Publishing.
Document 2030
Shokohi, Gholamhossein (1389). Basics and principles of education. Tehran: Neshar Be Neshar.
Sanei, Mehdi (1380). A research in Islamic education. Tehran: Sanabad Publishing.
Faqihi, Ali (2013). Sexual education: basics, principles and methods from the perspective of Quran and Hadith. Qom: Dar al-Hadith Publishing House.
Qaraeti, Mohsen (1374). Interpretation of light. Tehran: Dar al-Haq Publishing House.
Qutb, Mohammad (1389). Islamic educational method and its practical application, translated by Mahmoud Ebrahimi. Sanandaj: Aras Publishing.
Motahari (RA), Morteza (1373). Education in Islam. Tehran: Sadra Publishing.
Maleki, Hassan (1377). Basics and principles of education. Tehran: Ayezh Publishing House.
Makarem Shirazi, Naser (1353). Sample interpretation. Tehran: Darul Kitab al-Islamiya Publishing House.
Miyalareh, Gaston (1375). The meaning and limits of educational sciences, translated by Mohammad Ali Kardan. Tehran: Tehran University Press.
Arabic sources
The Holy Quran.
Nahj al-Balagha, Seyyed Razi (1376). Translated by Seyed Jafar Shahidi. Tehran: Scientific and Cultural Publication.
Ibn Babuyeh, Muhammad bin Ali (1363). Man la yahdara al-faqih. Qom: Publishing house of seminary teachers community.
Ibn Manzoor, Abul Fazl (1405 AH). Arabic language Beirut: Zadar Publishing House.
Bukhari Al-Jaafi, Muhammad (B.T.A.). Sahih Bukhari Beirut: Dar al-Fakr publishing house.
Bojnordi, Seyyed Hassan (1377). Al-Qasas al-Fiqhiyyah, Qom: Al-Hadi publication.
Jaziri, Abdul Rahman (1419). The jurisprudence of the four sects and the religion of Ahl al-Bayt (AS). Beirut: Dar al-Saqlain Publishing House.
The ruler of Nishaburi, Abu Abdullah (Bita). Al-Mustadrak Ali Al-Sahiheen. Beirut .
Hali (Allameh Hali), Hassan bin Yusuf (1382). The different Shiites in the rules of the Shari'ah. Qom: Bostan Kitab publishing house.
Hali (researcher), Jafar bin Hassan (1408 AH). The laws of Islam in matters of halal and haram. Qom: Publishing House of Ismailian Institute.
Darqutani, Ali Ibn Omar (B.T.A.). Al Sanan Beirut: Dar al-Fekr publishing house.
Zakaria, Ahmed (1404). Dictionary of comparisons. Qom: Publication of the School of Islamic Studies.
Tabatabai Haeri (owner of Riyadh), Seyyed Ali (1418 AH). Riaz al-Masal in the research of al-Ahkam with reasons. Qom: Al-Al-Bait Publishing House.
Tabatabai, Seyyed Mohammad Hossein (1370). Almizan Tehran: Raja Publishing.
Tabatabai, Seyyed Mohammad Hossein ( ). Sunan al-Nabi', translated and researched by Mohammad Hadi Faqhi. Tehran: Salamiya Publishing House.
Tabarsi, Fazl bin Hassan (1383). Tafsir of Majam al-Bayan. Tehran: Nasser Khosrow Publishing.
Tousi, Abu Ali (1366). Al-Khalaf Qom: Publishing House of Seminary Teachers.
Tusi, Abu Ali (1412 AH). Al-Istbasar Fima Akhtab Man Al-Akhbar. Qom: Daire Al-Aarif Publishing House.
Aamili, Muhammad bin Hassan (Harr Aamili) (1403 AH). Al-Shia means. Tehran: Nashr al-Islamiya.
Ameli (Shahid Sani), 3rd, 1409 AH, Maniyah al-Marid fi Adab al-Mufid wa al-Mustafid, translated by Mohammad Baqir Saedi Khorasani, Maktab Al-Alam al-Islami Publications, Qom, 4th edition.
Ameli (second martyr), Zain al-Din (1413 AH). Masalak al-Afham al-Tankih Shar'e al-Islam, Qom: Islamic Maarif Publication.
Amadi, S.A., Gharar al-Hakim.
Faiz Kashani, Mohsen (1430 AH). Alwafi Isfahan: Atrat Atrat Publishing House.
Kilini, Muhammad bin Yaqub (2011). Al-Asul Man-al-Kafi (Al-Kafi) edited by Sheikh Najm al-Din Amoli. Tehran: Al-Maktabeh Al-Islamiya Publishing House.
Majlisi, Muhammad (1403). Bahar Al-Anwar Beirut: Al-Wafa Institute Publishing.
Muhaddith Qomi, Sheikh Abbas (1376). Naftha al-Masdur, translated by Mohammad Baqer Kamrei. Tehran: Katabachi Publishing House.
Mohammadi Ray Shahri, Mohammad (1427 AH). The amount of wisdom. Qom: Publication of Dar al-Hadith Scientific and Cultural Institute.
Maalouf, Louis (1384). Al-Munjad for students, translated by Mohammad Bandar Rigi. Tehran: Iran Publishing House, Tehran.
Mousavi Khomeini (RA), Ruhollah (1378). Discovering secrets. Tehran: Publication of Imam Khomeini's Works Editing and Publishing Institute.
Naseh Alwan, Abdullah (1412 AH). Education of children in Islam. Beirut: Dar al-Salam Publishing.
Najafi, Mohammad Hassan (1413 AH). Jawaharlal Kalam in the explanation of the laws of Islam. Beirut: Arab Heritage Revival.
Nouri (Muhadith Nouri), Mirza Hossein (1408 AH). Mustadrak al-Wasail and Mustabt al-Masal. Qom: Al-Al-Bayt (A.S.) Lahia al-Tarath Publishing House.
articles
Arafi, Ali, Mehri Rami, Taghi (2014). The role of respecting the ability of the teacher in religious education from a jurisprudential point of view. Journal of Educational Jurisprudence Studies. Number 24
Arafi, Ali, Mousavi, Seyyed Naghi (2012). Teaching prayer to children in Islamic educational jurisprudence. Journal of research in Islamic education issues. Number 19
Jadidi, Hamed (1389). Review and analysis of document 2030. Raskhun website.
Rafiei, Behrouz (1387). Sexual education in Islam. Islamic Education Quarterly. Number 8
Sajjadi, Seyed Mahdi (1379). Approaches and methods of moral and value education, review and typology. Humanities Research Journal. Number 3
Fahimi, Mohammad Zahir (1378). Habitual religious methods from a perspective Islamic teachings. Imam Khomeini Educational and Research Institute (R.A.), collection of religious education conference articles, Qom
7. Maleki, Hassan (2013). Religious education of children, Islam and Educational Research Journal, third year, number 1
8. Yusefpour, Ahmed and colleagues (2016). An analysis of UNESCO's 2030 document, Second International Congress of Humanities, Cultural Studies.