طراحی مدل ساختاری تأثیر ارزش استراتژیک تجارت الکترونیک بر توسعه کارآفرینی سازمانی در یک واحد صنعتی
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتریحانه محمدی 1 * , پیمان اخوان 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد علم و تحقیقات
2 - دانشیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر
کلید واژه: بهره وری مدیریتی, کمک به تصمیمات, ارزش استراتژیک تجارت الکترونیک, پشتیبانی شرکت, کارآفرینی سازمانی,
چکیده مقاله :
زمینه : کارآفرینی به عنوان موتور توسعه صنعت به عنوان عامل اصلی بازآفرینی قابلیتهای اقتصادی و سازمانی به شمار میرود بر این اساس شناسایی عوامل اثر گذار بر آن مورد تاکید قرار گرفته است، هدف: این پژوهش با هدف بررسی تاثیر ارزش استراتژیک تجارت الکترونیک بر کارآفرینی سازمانی انجام شده است. روش: روش تحقیق، توصیفی و طرح پژوهشی همبستگی از نوع معادلات ساختاری است. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی پرسنل محصولات لبنی هموطن به حجم 250 نفر میباشد. با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم، 148 نفر به عنوان نمونهی آماری انتخاب گردیده و پرسشنامههای پژوهش بین آنان توزیع شد. ابزار جمعآوری اطلاعات دو پرسشنامهی استاندارد ارزش استراتژیک تجارت الکترونیک و کارآفرینی سازمانی بود که بر اساس مقیاس پنج درجهای لیکرت تدوین شدند. داده های تحقیق پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS و LISREL و از طریق ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد که ارزش استراتژیک تجارت الکترونیک و ابعاد آن، پشتیبانی شرکت، بهره وری مدیریتی و کمک به تصمیمات میتواند بر توسعه کارآفرینی سازمانی موثر باشند. نتیجهگیری: در نتیجه از عواملی که میبایست در توسعه کارآفرینی سازمانی مورد توجه قرار گیرد ارزش استراتژیک تجارت الکترونیک میباشد.
Entrepreneurship is considered as the engine of industry development and the main factor of recreation organizational and economic capabilities. Accordingly, identification of the factors influencing it has been emphasized, with understanding this importance, the present study aims to examine the effect of the strategic value of e-commerce on organizational entrepreneurship. The research method, is descriptive and research project used, was based on Structural equations model. The statistical population is all personnel Hamvatan dairy to number 250 people. By using a stratified sampling method proportional to volume, 148 people were selected as a statistical sample and the research questionnaires were distributed among them. Data were gathered through two questionnaire, strategic value of e-commerce and enterprise entrepreneurship that were developed based on Five-point Likert scale. The data after collecting were analyzed by SPSS and LISREL and analyzed through Pearson correlation coefficient and structural equation model. The results showed that the strategic value of e-commerce and its dimensions, corporate support, managerial efficiency and help to decisions can be effective on the development of enterprise entrepreneurship. As a result, the factors that should be considered in developing organizational entrepreneurship is the strategic value of e-commerce.
_||_