شناسایی مؤلفههای اثرگذار بر رفتار اشتراکگذاری دانش در محیط ابری : مورد مطالعه دانشگاه های آزاد اسلامی کشور
محورهای موضوعی : فن‎آوری اطلاعاترشید نافعی 1 , علی اصغر رضوی 2 , صفیه طهماسبی لیمونی 3
1 - دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
2 - استادیار،گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد بابل،دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
3 - استادیار،گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد بابل،دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
کلید واژه: دانشگاه آزاد اسلامی, اعضای هیئت علمی, رایانش ابری, اشتراکگذاری دانش, رفتار اشتراک دانش, محیط ابری,
چکیده مقاله :
هدف: هدف این پژوهش شناسایی مؤلفه های اثرگذار بر رفتار اشتراکگذاری دانش در محیط ابری توسط اعضاء هیأت علمی دانشگاه های آزاد اسلامی کشور می باشد.روش شناسی: این پژوهش ، آمیخته اکتشافی است در این پژوهش اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد اسلامی (بالغ بر 28000 نفر)، در کل کشور مورد بررسی قرار گرفت و برای تعیین حجم نمونه (397 نفر) از روش نمونه گیری چند مرحله ای و فرمول حجم نمونه کوکران استفاده شده است و از مصاحبه ساختارمند، و پرسشنامه الکترونیک به عنوان ابزار پژوهش در دو مرحله کیفی و کمی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از رویکرد معادلات ساختاری (مدل حداقل مربعات جزئی) به کمک نرم افزار اسمارت پی ال اس استفاده گردید یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که شش مؤلفة موثر به ترتیب اولویت شناسایی گردیدند که شامل پدیده اصلی به عنوان مؤلفه محوری ب، مؤلفه شرایط علی ، مؤلفه راهبردها ، مؤلفه شرایط زمینه ای شامل فرهنگ سازمانی و زیرساختهای فناوری، مؤلفه شرایط مداخله گر ، مؤلفه پیامد می باشند. نتیجه گیری: به کارگیری این سیستم به بهبود عملکرد اعضای هیئت علمی و افزایش مزیت رقابتی منجر خواهد شد
Purpose: Identification of effective components in cloud-based knowledge-sharing behavior among the faculty members of Islamic Azad University (IAU). Method: This research is a mixed-method approachin , and . For the purpose of the research, the faculty members of Islamic Azad University (IAU) all over the country amounted to 2800 were studied and the multistage sampling method and Cochran Formula were used for determining the sample size including 397 faculty members. In this research, structured interviews and electronic questionnaires were used as a research tool in two qualitative and qualitative stages. In order to realize the objectives of the research, interviews with elite members having mastery of the matter in hand were maintained until reaching a theoretical adequacy.. Also, the research employed structural equations (Partial Least Square Model) in order to analyze the research data, using smartPLS software. Finding: The research findings indicated that there were six effective components : 1. Principal Component; , 2. Causal Conditions; i, 3. Strategies; i, 4. Background Conditions; 5. Intervening Conditions 6. Consequences. . Conclusion:. The implementation of such systems will result in an improved performance of the faculty members and an increased competitive advantage.
Bock, G.W. & Kim, Y.G. (2002). Determinants of the individual's knowledge sharing behaviour: the theory of reasoned action perspective. Proceedings of the Pacific-Asia Conference on Information System (PACIS), Meiji University, Tokyo, Japan, 2-4 September 2002: 1008-1023.
Boer, N. I. (2005). Knowledge Sharing within Organizations: A situated and relational Perspective (Doctoral dissertation). Erasmus University Rotterdam.
Davenport T. H. & Prusak L. (2012). Working knowledge: How organizations manage what they know. Boston: Harvard Business School Press.
Dula, M. ; Jacobsen, L. & Ross, B. (2012). Implementing a new cloud computing library management services. Computers in libraries, 32 (1) :6-1.
Dulaimi, M. F. (2007). Case studies on knowledge sharing across cultural boundaries. Engineering, Construction and Architectural Management, 14(6), 550-567. Retrieved September 05, 2010, fromhttp://www.emeraldinsight.com/journals.htm?articleid=1637532.
Entezari, Ali, Amiri, Maghsoud & Mortaji, Najmeh Sadat (2016). Providing a pattern of knowledge sharing behavior of Iranian experts in cyberspace. New Media Studies, Volume 2, Number 5 . (in Persian).
Gunadham, T. (2015). Potential of Cloud Storage Application as Knowledge Management System. International Journal of Innovation, Management and Technology 6 (2): 153-157.
Khatamianfar, Parisa & Parirokh, Mehri (2008). Investigating the incentives and barriers to knowledge sharing in the organization of libraries, museums and Astan Quds Razavi Documentation Center. Library and Information Quarterly, Volume 12, Number 1, pp. 223-246. (in Persian).
Khodaei Matin S, Mosavi M, & Zabihi MR.(2013) Readiness for implementation of knowledge management in university; the viewpoint of faculty members of Mashhad Islamic Azad University. Iran Q Educ Strateg Med Sci.;6(1):25-30. (in Persian).
Lai, I. K. W., Tam, S. K. T., & Chan, M. F. S. (2012). Knowledge Cloud System for Network Collaboration: A Case Study in Medical Service Industry in China. Expert Systems with Applications, 39, 12205-12212.
Li, L., Zheng, Y., Zheng, F., & Zhong, S. (2009). Cloud omputing support for personal knowledge management. In Information Management, Innovation Management and Industrial Engineering, International Conference on 2009(Vol. 4, pp. 171-174).
IEEE. Lioyd, A.D. and Sloan, T.M. (2011), “Intercontinental grids: an infrastructure for demand -Driven innovation”, Journal of Grid Computing, Vol. 9 No. 2, pp. 185-200.
Mortazavi, Alia (2008). Knowledge Sharing Pathology in Organization: A Case Study of an Automotive Company. Master Thesis, University of Tehran, Tehran.
Nafei, Rashid (2012). A study of knowledge sharing among faculty members of Iranian library and information departments. Master Thesis, Payame Noor University, Mashhad Branch, Mashhad. . (in Persian).
Park, Min Jae, Tumurpurev Dulambazar & Jae Jeung Rho, (2013). Theeffect of organizational social factors on employee performance andthe mediating role of knowledge sharing: focus on e government utilization in Mongolia, Information. Rahnavard, F. & Sadr, F (2009). The relationship between the perception of employees' knowledge sharing culture and organizational factors in government agencies. Beyond Management, No. 8, pp. 51-74.
Siadat, Seyed Hossein & MozaffariMehr, Azadeh Sadat (2018). Provide a framework for knowledge management system in cloud and web 2.0 environment. Journal of Information Processing and Management, Volume 33, Number 4. . (in Persian).
Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. Sultan, N. (2010). Cloud Computing for Education: A New dawn? International
_||_