ارایه مدلی به منظور ارتقاء سرمایه اجتماعی اعضای هیأت علمی با تأکید بر نظام آموزش از دور
محورهای موضوعی : آموزش از راه دور
بهزاد رسولزاده
1
*
,
حسین نجفی
2
1 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
کلید واژه: سرمایه اجتماعی, آموزش از دور, مدیریت دانشگاه, فضای ساختاری, فنآوری الکترونیکی,
چکیده مقاله :
این پژوهش به منظور ارایه مدلی مناسب جهت ارتقاء سرمایه اجتماعی اعضای هیأت علمی در نظام آموزش از دور انجام گرفت. روش پژوهش، کمی و توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه پیام نور کشور تشکیل دادند. روش نمونهگیری از نوع خوشهای چندمرحلهای با توزیع نسبتی بود. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 280 نفر تعیین شد. جهت جمعآوری دادهها از دو پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. پرسشنامه اول برای سنجش مؤلفههای اثرگذار بر روی کیفیت نظام آموزش از دور و پرسشنامه دوم برای اندازهگیری سرمایه اجتماعی تدوین گردید. روایی محتوایی پرسشنامهها را صاحب نظران تأیید کردند و برآورد تحلیل عاملی نیز نشان داد که روایی سازه عاملهای استخراج شده در هر دو پرسشنامه مطلوب میباشد. پایایی پرسشنامهها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 87/0 و 95/0 برآورد گردید. برای تحلیل دادهها، علاوه بر آمار توصیفی، از آمار استنباطی (رگرسیون سلسله مراتبی و معادله ساختاری) استفاده گردید. نتایج به دست آمده از رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که در سطح اول از بین عوامل زمینهای، بیشترین اثر روی سرمایه اجتماعی، مربوط به سواد فرهنگی خانواده (48/0) و در سطح دوم، از بین عوامل سازمانی، بیشترین اثر به ترتیب مربوط به متغیرهای کارکرد آموزشی (58/0) و فضای ارتباطی (52/0) و کمترین میزان، مربوط به متغیر فنآوری الکترونیکی (34/0) است. همچنین، نتایج به دست آمده از معادلات ساختاری، مناسب بودن مدل طراحی شده با دادهها را مورد تأیید قرار داد.
This study aims to provide an appropriate model to enhance the faculty members' social capital in distance education system. The method of the study is quantitative and descriptive-correlational. The statistical population of the study included all the faculty members of Payame Noor University in Iran. The sampling method was a multi-stage cluster sampling with proportional distribution. The sample size was determined equal to 280 individuals based on the Krejcie and Morgan table. Two researcher-made questionnaires were used in order for collecting the required data. The first questionnaire was designed to assess factors affecting the quality of distance education and the second one for measuring the social capital. The content validity of the questionnaires was confirmed by the experts and estimation of factor analysis also showed that the construct validity of both questionnaires is desirable. The reliability of the questionnaires was calculated using Cronbach's alpha as 0.87 and 0.95, respectively. In addition to the descriptive statistics, the inferential statistics (hierarchical regression and structural equation) was also applied for analyzing the data. The results of the hierarchical regression showed that at the first level of the underlying factors, the greatest effect on the social capital is related to the family's cultural literacy (0.48) and at the second level, among the organizational factors, the greatest influence is related to the variables of the educational function (0.58) and the communication space (0.52) and the lowest impact is associated with the variable of the electronic technology (0.34). In addition, the obtained results from the structural equations confirmed suitability of the designed model with the data.