آسیبهای روانی ـ اجتماعی ناشی از بهکارگیری تلفن همراه و اینترنت در میان دانشجویان
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
بتول فقیه آرام
1
(
استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران
)
زهرا ابراهیمی
2
(
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
)
محسن ضرغام
3
(
استادیار گروه مدیریت آموزشی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تهران، ایران
)
کلید واژه: اینترنت, دانشجویان, آسیبهای روانی- اجتماعی, تلفن همراه,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، بررسی آسیبهای روانی- اجتماعی ناشی از بهکارگیری تلفن همراه و اینترنت در میان دانشجویان بود. پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی و از لحاظ جمعآوری دادهها، همبستگی میباشد. جامعه آماری، تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر میباشد که تعداد آنها برابر 18825 است. نمونه آماری شامل 398 دانشجو بود که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، شامل یک پرسشنامه محقق ساخته با 50 گویه بوده است. دادهها با استفاده از آزمون همبستگی اسپیرمن، خیدو و تحلیل واریانس یکراهه و آزمون شفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. بر اساس یافتهها، رابطه بین میزان استفاده از اینترنت و تلفن همراه با تعاملات اجتماعی منفی و معنادار میباشد. رابطه بین میزان استفاده از اینترنت و تلفن همراه و وابستگی روانی مثبت و معنادار میباشد. رابطه بین میزان استفاده از اینترنت و افتتحصیلی معنادار نمیباشد. رابطه بین میزان استفاده از تلفن همراه و افتتحصیلی معنادار میباشد. بیشترین نوع استفاده دانشجویان زن از اینترنت و تلفن همراه در موارد سرگرمی بوده است. همچنین، دانشجویان زن نسبت به دانشجویان مرد از تلفن همراه بیشتر به منظور سرگرمی و تفریح استفاده میکردند. بیشترین نوع استفاده دانشجویان مجرد از اینترنت و تلفن همراه در موارد سرگرمی بوده است. همچنین، دانشجویان مجرد نسبت به دانشجویان متأهل از تلفنهمراه بیشتر به منظور سرگرمی و تفریح استفاده مینمایند.
The purpose of the present study was to examine psychosocial damages caused by the use of mobile phone and Internet among students. The present study was applied in terms of purpose and correlational in terms of data collection. The statistical population was all of Islamshahr Islamic Azad University students (n=18825). The sample consisted of 398 students who were selected using the method of stratified random sampling. The research instrument consisted of a researcher-made questionnaire with 50 items. Data were analyzed using Spearman correlation test, chi-square, ANOVA and Scheffe test. According to the results, a negative and significant relationship was found between the use of the Internet and mobile phone with social interaction. A positive and significant relationship was found between the use of the Internet and mobile phone with psychological dependence. No significant relationship was found between the use of the Internet and academic failure. A significant relationship was found between the use of mobile phone and academic failure. Most of female students used the Internet and mobile phone for entertainment. Also, female students used mobile phone for entertainment and fun more than male students. Most single students used the Internet and mobile phone for entertainment and fun. Also, single students used mobile phone for entertainment and fun more than married students.
_||_