تبیین الگوی مدیریت ایده پردازی کارکنان در سازمان های نظامی
محورهای موضوعی : خلاقیت شناسی سازمانی و مدیریتی- مدیریت خلاقیت و نوآوریعلی اکبر پیوسته 1 , محمد بخت آزمای بناب 2 , جعفر سعادتی رازیان 3 , رضا رستم زاده 4
1 - استادیار، گروه مدیریت، مؤسسه آموزش عالی اسوه، تبریز، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت، مؤسسه آموزش عالی اسوه، تبریز، ایران.
3 - استادیار، دانشگاه امام علی(ع)، تهران، ایران
4 - کارشناس ارشد، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، ممقان، ایران.
کلید واژه: الگو, ایده پردازی, سازمان های نظامی, نظریه پردازی داده بنیاد,
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر با هدف، طراحی الگوی مدیریت ایده پردازی کارکنان در سازمانهای نظامی و نتایج آن بر عایدی سازمان و ادبیات این حوزه اجرا شده است. روش: این پژوهش بهلحاظ هدف، کاربردی محسوب میشود و با استفاده از نظریهپردازی دادهبنیاد بهصورت کیفی اجرا و نمونهگیری به روش نظری و با بهرهمندی از روشهای هدفمند (قضاوتی) و گلوله برفی (زنجیرهای) و بر مبنای اشباع نظری دادهها انجام شده است؛ بهگونهای که تا زمان رسیدن به اشباع نظری با کارشناسان عالی، خبرگان و متخصص باتجربه سازمان های نظامی در این حوزه، مصاحبه به عمل آمد. یافتهها: نتایج تحلیل دادههای بهدستآمده طی فرایند کدگذاریهای باز، محوری و انتخابی، به ایجاد نظریه دادهبنیاد در حوزه حوزة ایده پردازی کارکنان منجر شد. عناصر مدل طراحی شده از، شرایط علّی، زمینهای و واسطهای تشکیل شده است که پدیده محوری، پیامدها و راهبردهای اجرای خطمشی عمومی را نشان میدهد. نتیجهگیری :فرماندهان، مسئولین و خطمشیگذاران میتوانند از نتایج این پژوهش، برای کارآمدی بیشتر ایده پردازی کارکنان در سازمان بهرهبرداری کنند. همچنین با توجه به شرایط موجود، ایده پردازی در سازمان، نیاز اساسی محسوب میشود و از نظر ادبیات و مبانی نظری نیز خلأ تئوریکی را غنی میکند. در پایان نیز، پیشنهادهای کاربردی برای بهبود ایده پردازی کارکنان در سازمان های نظامی ارائه گردید.
Objective: The current research has been carried out with the aim of explaining the model of employee ideation management in military organizations and its results on the organization's earnings and the literature of this field. Research method: This research is considered practical in terms of its purpose, and it has been qualitatively implemented using data-based theorizing. Sampling has been done by theoretical method and using targeted (judgment) and snowball (chain) methods and based on theoretical saturation of data; In such a way that until theoretical saturation was reached, interviews were conducted with top experts and experienced experts and experts of military organizations in this field. The results of the data analysis obtained during the process of open, central and selective coding led to the creation of a database theory in the field of employee ideation. Findings: The elements of the designed model consist of causal, background, and mediating conditions that show the central phenomenon, consequences, and strategies for implementing the general policy. Conclusion: Commanders, officials and policy makers can use the results of this research for more efficient ideation of employees in the organization. Also, according to the existing conditions, ideation in the organization is considered a basic need, and in terms of literature and theoretical foundations, it enriches the theoretical void. At the end, practical suggestions were presented to improve the ideation of employees in military organizations.
احمدی، آتنا، (1401)، ایده پردازی نوین در کارآفرینی خلاق، چهارمین کنفرانس بین المللی علوم انسانی، حقوق، مطالعات اجتماعی و روانشناسی، تهران.
اسیوند، سمیه؛ محمداحسان بصیری و علیرضا عرفانی، (1397)، مدیریت و پیشنهاددهی دانش بر اساس داده های متنی شرکت گاز، سومین کنفرانس ملی در مهندسی کامپیوتر، فناوری اطلاعات و پردازش داده ها، تهران، دانشگاه پیام نور.
آهنگ، شهلا، (1399)، اثر گذاری خلاقیت در کارآفرینی و ارائه ایده و نوآوری در کسب و کار و بازآوری ایده پردازی نو، ششمین کنفرانس بین المللی علوم مدیریت و حسابداری، تهران.
پیوسته، علی اکبر، مسعودی پورلیر، سید حمید، & جاودان، اسماعیل. (1400). طراحی الگوی بهسازی منابع انسانی در سازمانهای نظامی (مورد مطالعه: یگان نظامی مستقر در شمالغرب کشور). فصلنامه مدیریت نظامی، 21(82), 151-178
رئیس پور، علی، (1398)، آسیب¬شناسی مولفه¬های نظام سرمایه¬فکری و بکارگیری آن در سازمانهای دولتی ایران، پنجمین کنفرانس بین¬المللی علوم مدیریت و حسابداری، تهران، موسسه آموزشی عالی مهر اروند و مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار.
روده چی تبریزی، سیدجواد و گلدوز، ثمر، (1401)، بررسی استراتژهای پرورش خلاقیت و نوآوری در تعلیم و تربیت بر اساس ایده های دانش بنیان، اولین همایش بین المللی و چهاردهمین همایش ملی آموزش، تهران.
شاه حسینی، محمدعلی، کیماسی، مسعود، فیاضی، مرجان، خدادادیان، محمدرضا. (1399). ارائه الگوی مدیریت ریسک منابع انسانی در صنعت بانکداری بر اساس تحلیل دادهبنیاد (مورد مطالعه: بانکهای ملت تهران). مدیریت دولتی. 12(2)، 346-376.
فراستخواه، م. (1395)«روش تحقیق کیفی در علوم اجتماعی»، انتشارات آگاه، تهران، چاپ دوم.
کاظمی، مسیب و پوررجبعلی، لیلا و شیرمحمدی، مهری، (1398)، بررسی شرایط و کیفیت محیط کار و تأثیر آن بر نوآوری و ایده پردازی، پنجمین کنفرانس ملی علوم انسانی و مطالعات مدیریت، تهران،
حمزه پور، عارف، (۱۳۹۸)، بررسی تأثیر مشتری مداری و گرایش کارآفرینانه برکارآیی و اثربخشی کارکنان (مورد مطالعه: کارکنان شعب بانک سپه شهرساری)، دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و مهندسی صنایع در عصر نوین، تهران- مرکز همایش سازمان مدیریت صنعتی، شرکت همایش آروین البرز.
ندیمی، حسن و فهیم، جواد و همایون نژاد، مهرداد، (1390)، ایده پردازی و نظام نوآوری، گام اول برای رسیدن به توسعه پایدار، دومین همایش ملی مدیریت پژوهش و فناوری، تهران.
Axelrod, A. (2008). Edison on Innovation; 102 Lessons in Creativity for Business and Beyond. Jossey-Bass, San Francisco.
Andrén, S. (2013). Book of ideation, The Tetra Pak way, Googol.
Bakker, H. J. (2010). Idea management unraveling creative processes in three professional organizations. PhD thesis, Free university of Amsterdam.
Bhuiyan, N. (2011). A framework for successful new product development. Journal of Industrial Engineering and Management 4(4): 746-770.
Tolga, B. A. L. (2020). The Role of Organizational Cynicism as a Mediator in the Relationship Between Perceived Organizational Support and Counter Productive Work Behavior for public Employees. SGD-Sosyal Güvenlik Dergisi 510(1),145-164.
Liang Fuqun, Qianbao Tan, Youlong Zhan, Xiyan Wu, Jiayuan L (2021) Selfish or altruistic? The influence of thinking styles and stereotypes on moral decision-making, https://doi.org/10.1016/j.paid.2020.110465
Flint, D. J. Woodruff, R.B. & Fisher Gardial, S. (2002). Exploring the Phenomenon of Customers' Desired Value Changes in a Business-to-Business Context. Journal of Marketing, 66(4), 102-117.
Florida, R. (2002). The Rise of the Creative Class: And How it’s transforming work, leisure, community and everyday life. Perseus Book Group, New York.
Donate Mario J. Jesús D. Sánchez de Pablo (2014) The role of knowledge-oriented leadership in knowledge management practices and innovation, Journal of Business Research (2014), http://dx.doi.org/10.1016/j.jbusres.2014.06.022.
Dijk, C. v. and Ende J. v. d. (2020). Suggestion systems: transferring employee creativity into practicable ideas. R&D management 32(5): 387-395
Shockley, B. (2006). A short history of idea management and what makes it work (or not work). Innovation software advisors.
Strauss, A. L. & Corbin, J. (2008). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for developing Grounded Theory (3rd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
Glassman, B. S. (2009). Improving idea generation and idea management in order to better manage the fuzzy front end of innovation. Ph.D. dissertation, Purdue University.
Explaining the management model of employee ideation in military organizations