طراحی و ارائه مدل تأثیرگذاری برنامه های خلاق رسانه ملی بر توسعه فرهنگ مالیاتی
محورهای موضوعی : سایرغلامرضا قبله ای 1 , علی اکبر فرهنگی 2 , عبدالرضا سبحانی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیرت و برنامه ریزی فرهنگی، واحد تهران جنوب، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استاد، گروه مدیریت رسانهای، دانشکده مدیریت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت فرهنگی و رسانه، دانشکده مدیریت، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: رسانه, رسانه ملی, مؤدیان مالیاتی, فرهنگ مالیاتی,
چکیده مقاله :
هدف: طراحی و ارائه مدل تأثیرگذاری برنامههای خلاق رسانه ملی برتوسعه فرهنگ مالیاتی است. روش: پژوهش کاربردی و کیفی است که با مطالعه مبانی نظری، ازجمله کتب، مجلات و مقالات مرتبط، اطلاعات جمعآوری و چارچوب اولیه پژوهش استخراج شد و پروتکل مصاحبهها آماده و مصاحبههای نیمه ساختار یافته با 30 نفر از خبرگان حوزه مالیات و رسانه با تجربه در حوزه مطالعه صورت گرفت. نمونهگیری غیر احتمالی هدفمند و روش نمونهگیری گلوله برفی و مصاحبهها به روش تحلیل تم و با استفاده از نرم افزارمکس کیودا2020 کدگذاری شدند. مؤلفههای اثرگذاری رسانه ملی بر توسعه فرهنگ مالیاتی با استفاده از روش تحلیل تم و مصاحبه با خبرگان و پالایش مدل طی دو راند دلفی با گروه دیگری از خبرگان، مشتمل بر 94کد محوری و 10 تم اصلی احصاء شد و مدل باهیئت دلفی و مشارکت خبرگان و استفاده از ضریب توافق کندال اعتبار سنجی شد. یافتهها: تأثیر رسانه ملی بر توسعه فرهنگ مالیاتی شامل 10 تم اصلی است که به سه دسته مسئولیت اجتماعی، کارکرد رسانه و عوامل زمینهای تقسیم میشود. نتیجهگیری: توجه به تأثیر رسانه ملی بر فرهنگ مالیاتی میتواند راهگشای سیاستگذاران جهت تسریع توسعه فرهنگ مالیاتی و به تبع آن اجرای سایر شاخصهای توسـعه یـافتگی باشـد.
The present study aims to investigate the models by which creative programming in IRIB (Iran’s national broadcasting organization) could influence tax culture. The study is meant to have practical implications and is qualitative in nature. The necessary data was collected by touching upon the theoretical fundamentals through resorting to books, journals, and relevant papers and the initial blueprint of the research was formulated. The protocols of the interviews were come up with based on the elicited layout and semi-structured interviews were conducted with 30 prominent figures in the realms of tax and media. The researcher made use of a targeted non-probability sampling namely Snowball to reach theoretical saturation. The interviews were interpreted and coded using thematic analysis and the application applied was Maxqda2020. The aspects and variables of the impact of IRIB on fostering tax culture were elicited through thematic analysis and interviews with experts. Meanwhile model refinement was accomplished through two rounds of Delphi with a separate group of experts comprising 94 axial codes and 10 main themes. The elicited model was validated in a Delphi panel participated by experts using Kendall's coefficient of concordance. The findings of the study in qualitative terms indicate the influence of IRIB on developing tax culture includes 10 main themes which would break into three categories namely social responsibility, media function, and underlying factors. In conclusion, taking heed of the impact of different aspects of IRIB on tax culture can come to aid for policymakers and rulers in order to accelerate the development of tax culture and consequently implement other parameters of development.
احتشامی، صادق؛ عبدی، فائزه.(1395). ارتقای فرهنگ مالیاتی و تأثیر آن بر فرهنگ مالیاتی، پنجمین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در عمران، معماری و شهرسازی، سنگاپور.
اقبالی پور، محمد رضا.(1394). رابطه تبلیغات تلویزیونی رسانه ملی و توسعه فرهنگ مالیاتی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامیواحد تهران شرق.
پورمحمد، محمدحسین؛رحمانزاده، سیدعلی؛ کاوسی، اسماعیل.(1398). نقش رسانه ملی در توسعه شهر خلاق، مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 11(2)، 168-157.
رضا قلی زاده، مهدیه؛ آقایی، مجید.(1394). بررسی تأثیر مالیاتهای مستقیم بر توزیع درآمد در ایران. فصلنامه مجلس و راهبرد، 22(84)، 156-129.
فلیحی، نعمت ؛ بخارایی، ریحانه.(1396). بررسی اثر عمق مالی بر رشد اقتصادی در ایران، فصلنامه اقتصاد مالی، 11(38)،80-63.
فلیک، اووه.(1400). درآمدی بر تحقیق کیفی، ترجمه: هادی جلیلی، تهران: نشر نی.
گرایینژاد، علیرضا؛ چپردار، الهه.(1391). بررسی عوامل مؤثر بر درآمدهای مالیاتی در ایران. فصلنامه اقتصاد مالی، 6(20)، 92-69.
گیدنز، آنتونی. (2010). تجدد و تشخص، هویت شخصی در عصر جدید، ترجمه ناصر موفقیان، تهران، نشر نی.
گیوریان، حسن؛ ذاکری، معصومه.(1392). نقش رسانهها بر فرهنگسازی، مطالعات رسانهای، 8(20)، 14-1.
مکیان، سیدنظام الدین؛ توکلیان، حسین؛ نجفی فراشاه، سید محمدصالح.(1398). بررسی اثر شوک مالیاتهای مستقیم بر تولید ناخالص داخلی و تورم در ایران در چارچوب یک مدل تعادل عمومی پویای تصادفی، فصلنامه اقتصاد مالی، 13(40)، 40-1.
مک کوئیل، دنیس.(1388). وسایل ارتباط جمعی، ترجمه پرویز اجلالی، چاپ سوم، تهران: دفتر مطالعه و توسعه رسانهها.
مرادی، مهدی؛ رستمی، امین؛ تقی زاده، رضا.(1392). بررسی عوامل مؤثر بر فرار از پرداخت مالیات با تأکید بر عوامل فرهنگی، پژوهشنامه مالیات، 21(18)، 181-202.
ولیدی، محمد صالح ؛ توانا، علی؛ احمدی موسوی، سید مهدی.(1393). آسیبشناسی نظام مالیاتی ایران و تبیین علل مؤثر در بروز آسیب ها، مجله حقوقی دادگستری، 80(96)، 58-37.
هاشمزاده ابرسی، فاطمه؛ عباداتی، نرجس.(1395). بررسی رابطه فرهنگسازی رسانه ملی با فرایند توسعه در ایران، فصلنامه علوم خبری، 19، 101-128.
Barulin, S. V. (2006). Theory and history of taxation: studies. benefit. Moscow: Economist.
Bogoslavets, T. N. (2012). Sociological approach in the study of tax culture. Bulletin of Omsk University. Series: Economy 4: 176-179.
Koumpias, Antonios M. and Martinez-Vazquez, Jorge. (2019). The Impact of Media Campaigns on Tax Filing: Quasi-Experimental Evidence from Pakistan. ICEPP Working Papers. 153.
Cheng, Y. H & Tsai, Y. C. (2018). Environmental Tax Reform, R&D Subsidies and CO2 Emissions: View Double Dividend Hypothesis. International Journal of Energy Economics and Policy, 8(5), 288–293.
Crivelli, E., De Mooij, R., & Keen, M. (2015). Base erosion, profit shifting and developing countries. International Monetary Fund. Retrieved July 5, 2018
Leonova, E. D., B. Cagnina, G. J. (2008). Tax culture as an important element of improving the tax system of Russia. Taxes and taxation, 9: 15-19.
Marandu, E. E., Mbekomize, C. J., & Ifezue, A. N. (2015). Determinants of tax compliance: A review of factors and conceptualizations. International Journal of Economics and Finance, 7(9), 207.
Mayburov, I. A. (2010). Tax policy: theory and practice: textbook for undergraduates. Moscow: UNITY.
Mayburov, I. A. (2012). Mass opportunism of a taxpayer as a consequence of the absence of tax morality in our society. Taxes and financial law, 9: 57-62.
Mazur, M. J., Plumley, A. H., & Plumpley, A. H. (2007). Understanding the tax gap. National Tax Journal, 6 (3), 569–576
Morozova, G. V. (2009). Get will improve the tax culture. Russian entrepreneurship, 3: 118.
Muravleva, T. V. 2015 “From the tax literacy to tax culture. Taxes and financial law, 7: 131-135.
Nadtochiy, E. V. (2013). Tax culture of society as a basis of development Russian tax system, Economic development strategy, 15(204): 14-19.
Ndoricimpa, A. (2021). Tax reforms, civil conflicts and tax revenue performance in Burundi. Scientific African, 13, e00927.
Nurzhan Kuandykov, Yerlan Abil, Arman Utepov, Aisulu Nurkey and Aisulu Abenova. (2021). Investigating the relationship between tax culture and tax communication in Kazakhstan. Problems and Perspectives in Management, 19(3), 197-210.
Nerre, B. (2008). Tax Culture: A Basic Concept for Tax Politics. Economic Analysis and Policy, Vol. 38, issue 1: 153-167.
OECD. (2021). OECD work on taxation. OECD Publishing. Retrived from: https://www.oecd. org/tax/centre-for-tax-policy-andadministration-brochure. pd
Ogorodnikova, I. I., Pecherkina, I. F., Baksha, N. V., & Tarasova, A. N. (2020). Tax Culture and Trust. Comparative Sociology, 19(3), 363–387.
Smith, A. (2016). An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations. Moscow: EKSMO.
Vasilenko, A. V. (2011). Formation of tax culture in Ukraine. Economic Bulletin of the University. Vol. 17, issue 1. Retrieved January 11, 2017 (https://cyberleninka.ru/ article/n/formuvannya-podatkovoyi-kulturi-v-ukrayini).
Voinova, T., B. Pavlenko, O. (2000). Some questions of formation of tax culture in modern conditions. Bulletin of the tax service of Ukraine, 37: 43-48.
_||_