بررسی تحلیلی تولیدات علمی سواد و دانش مالی و رهیافت های بهبود تجربه مشتری در بستر بازار سرمایه با رویکرد علم سنجی
محورهای موضوعی : بورس اوراق بهادار
بی بی ملیحه مهدیزاده
1
,
سید حمید خدادادحسینی
2
*
,
حامد نظرپور کاشانی
3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
این مقاله با تحلیل و مصورسازی وضعیت تولیدات علمی سواد و دانش مالی و تجربه مشتری در بستر بازار سرمایه بر اساس تکنیکهای علمسنجی، مقالههای نمایه شده در پایگاه وب آو ساینس[1] در بازه زمانی 2022-1977 و کشف خلأهای پژوهشی انجامشده است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و کاربردی است که با تحلیل هم رخدادی واژگان انجامشده است. جامعه آماری این مطالعه مقالات علمی حوزه سواد و دانش مالی و تجربه مشتری میباشد. 789 مقاله از دو حوزه نزدیک به مدیریت بازرگانی، تجارت و امور مالی کسبوکار انتخاب و با خروجی از نرمافزار واس ویوور[i] به تجزیهوتحلیل دادهها پرداخته شد. بیشترین و پرتکرارترین کلمات "سواد مالی" و" رفتار" که نتایج حاصله هم رخدادی واژگان بوده است و با کلمه "سرمایهگذاری" رابطه دارد؛ هفت خوشه موضوعی نیز شناسایی شد: تجربه بحران مالی کوید-19، سواد مالی و رفتار سرمایهگذاران، مدیریت دارایی، رضایت و تجربه مشتری از خدمات، آموزش و دانش مالی، اقتصاد بازنشستگی، برنامه راهبردی و توسعه آموزش مالی
Abstract This article analyzes and illustrates the state of the scientific production of financial literacy, knowledge, and customer experience in the context of the capital market based on scientometric techniques, articles indexed in the Web of Science database between the period of 1977-2022 and the discovery of research gaps. The current research is of a descriptive and applied type, which was conducted using co-occurrence analysis of words. The statistical population of this study comprises scientific articles in the fields of financial literacy and customer experience. A total of 789 articles were selected from two areas close to business management and business finance, and the data were analyzed using VOSviewer software. The most and most frequent words "financial literacy" and "behavior" which are the results of co-occurrence of words and are related to the word "investment"; Seven thematic clusters were also identified: the experience of the financial crisis of COVID-19, financial literacy and investor behavior, asset management, customer satisfaction and experience of services, financial education and knowledge, retirement economy, strategic plan and development of financial education. Keywords: Financial literacy, financial knowledge, customer experience, capital market, scientometrics