خوانش اسطوره شناختی شعر «باد ما را خواهد بُرد» از دیدگاه نورتروپ فرای
محورهای موضوعی : زبان و ادب فارسی
1 - استادیار گروه زیان و ادبیات انگلیسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
کلید واژه: میتوس بهار و زمستان, نورتروپ فرای, فروغ فرخزاد, نقد اسطوره شناختی, باد ما را خواهد بُرد,
چکیده مقاله :
نورتروپ فرای در کتاب کالبدشکافی نقد استدلال می کند که تمام گونه های ادبی از اسطوره سرچشمه می گیرند؛ بهخصوص اسطورۀ زندگی قهرمان و دوره های زندگی او که فرای آنرا با فصول سال تبین می نماید. از نظر فرای فصول سال بازنمون میتوسها سا کهن الگوهایی است که بیانگر کمدی، تراژدی، رمانس و هزل است. منتقدان مجموعه تولدى دیگر فروغ فرخزاد را تجلى دوره تکامل فکرى و شعرى وی مى دانند که با فاصله زیادی از اشعار نخستین او؛ عمق نگاه و اندیشه ای ژرف به جهان هستی پیدا می کند. یکی از اشعار شایان توجه در مجموعه تولدى دیگر شعر باد ما را خواهد بُرد است. این تحقیق سعی دارد با استفاده از خوانش کهن الگویی و به ویژه آرای نورتورپ فرای، تحول در بینش و اندیشه ای که شعر ارایه می کند را در کهن الگوهایی جستجو کند که با مفاهیمی از فصول سال بیان شده اند. یافته ها نشان می دهد سوژه شعر با عبور از میتوس عاشقانه و رمانس زندگی خود و ورود به ساحت میتوس زمستان به درک و آگاهی و تجربیاتی جدید دست می یابد و به بیانی متفکرانه از مفهوم عشق می سد. این تحول را می توان در تحول مفهوم عشق یافت که از مفهومی جسمانی، گذرا و همراه با ویرانی و سرما، به ساحتی آسمانی و جاودانه گذر می کند که آرامش بخش، گرم و حیاتبخش است.
In his Anatomy of Criticism, Northrop Frye argues that the mythical mode is the most abstract and stylized of all literary modes. Frye uses the seasons in his archetypal schema, aligning each season with a literary genre. He argues that a hero's life mimics the cycle of the yearly seasons, with comedy aligning with spring, romance with summer, tragedy with autumn, and satire with winter. Critics consider Forough Farrokhzad's "Another Birth" collection to be the manifestation of her intellectual and poetic evolution cycle, endowed with a profound look and thought about the myth of creation. One of the notable poems in this collection is "The Wind Will Take Us Away". Using Northrop Frye's Archetypal criticism, this study aims to investigate the transformation in the vision and thought that the poem presents in the archetypes expressed with the concepts of the seasons. The findings show that the subject of the poem, passing through the love myth and romance of her life and entering the field of the winter myth, achieves understanding, awareness, and new experiences, making a thoughtful expression of the concept of love. This transformation can be found in the transformation of the concept of love, which passes from a physical, transitory concept associated with destruction and coldness, to a heavenly and eternal sphere that is comforting, warm, and life-giving.
منابع
آریان، حسین، تلخابی، مهری. (۱۳۹۹). تحلیل مفهوم مرگ در شعر فروغ فرخزاد بر اساس نظریه استعاره شناختی. مطالعات زبانی و بلاغی، ۱۱(۲۲), ۷-۳۶.
بختیاری، محمدرضا. (۱۳۹۳). نگاهی به شعر و فروغ فرخزاد. فصلنامه پژوهشهای ادبی و بلاغی، ۲(۴), ۸۷-۱۰۸.
پاینده، حسین (۱۳۹۴). پاییز در ادبیات. گفتوگویی با حسین پاینده دربارهی پاییز و دلالتهای آن در متون ادبی. روزنامه اعتماد، چهارشنبه ۱۳ ابان 1394.http://hosseinpayandeh.blogfa.com/tag
تسلیمی، علی. (۱۳۸۸). نقد ادبی نظریههای ادبی و کاربرد آنها در ادبیات فارسی. نشر آمه چاپ هفتم صص ۳۰-۲۶
چمنکار، روژا. (۱۳۹۹). بازخوانی شعر «باد ما را خواهد برد» https://vaznedonya.ir/News/68
حاجی آقابابایی، محمدرضا، صالحی، نرگس. (۱۳۹۵). عشق و کارکردهای آن در اشعار فروغ فرخزاد. همایش ادبیات فارسی معاصر، ۱۳۹۵.
دستغیب، عبدالعلی، (۱۳۷۹). جنبههای دوگانهٔ عشق و بیم زوال در شعر فروغ، گردآورده شهناز مرادی کوچی، نامهٔ شناخت فروغ فرخزاد، تهران: نشر قطره،
رحمانیان، زینب و عدل پرور، لیلا (۱۳۹۹). نمادگرایی در شعر فروغ فرخزاد. قند پارسی، ۳ (۶)، ۹۵-۱۱۲.
شمسیا، سیروس، (۱۳۸۱). انواع ادبی. تهران، فردوس، چاپ نهم.
شمیسا، سیروس. (۱۳۷۱). نگاهی به فروغ فرخزاد. تهران. انتشارات مروارید.
عباسی، حبیبالله و رامیار، رامک. (۱۳۹۹). بررسی نشانههای دینی در شعر فروغ فرخزاد با استفاده از نظریهٔ نشانهشناسی پیرس. متن پژوهی ادبی، ۲۴(۸۶)، ۱۶۳-۱۹۰.
علوی، رقیه و ابراهیمی، سید رضا. (۱۳۹۱). خوانش اسطورهشناختی شعر «آن روزها» اثر فروغ فرخزاد از دیدگاه نورتروپ فرای. زبان و ادب فارسی، ۴(۱۳), ۸۷-۱۰۴.
فرخزاد، فروغ. (۱۳۶۸). تولدی دیگر. انتشارات مروارید، چاپ پانزدهم، ۳۰-۳۲.
فرخزاد، فروغ. (۱۳۷۵). ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد. انتشارات مروارید، چاپ یازدهم، ۲۱-۴۵.
قائمی، فرزاد؛ یاحقی، محمدجعفر و پور خالقی، مهدخت (۱۳۸۸). تحلیل نمادینی عناصر خاک و باد در اساطیر و شاهنامه فردوسی براساس نقد اسطوره. ادب پژوهی، ۳(۱۰), ۵۷-۸۲.
قربانی مادوانی، زهره، آقابابایی، سمیه. (۱۴۰۰). تحلیل مقایسهای استعارههای مفهومی در اشعار فروغ فرخزاد و غادهٔ السمان باتکیهبر حوزهٔ مفهومی عشق، متنپژوهی ادبی، ۲۵(۸۹)، ۲۷۳-۳۰۵.
قویمی، مهوش (۱۳۸۴). تحلیل ساختاری ـ زبانشناختی شعر (باد ما را خواهد برد). نشریه بخارا، ۵(پیاپی بهمن و اسفند، ۴۷)، ۲۸۱-۳۰۵.
موسوی، سیده زهرا، ذوالفقاری، محسن و بشیری، زهرا. (۱۳۹۷). تحلیل بلاغی عناصر چندمعنایی در شعر فروغ فرخزاد. متن پژوهی ادبی، ۲۲(۷۸), ۱۴۸-۱۲۵.
واثق عباسی، عبدالله، مشهدی، محمد امیر و رضایی، رؤیا (۱۳۹۴). تحلیل ساختار اسطورهی «باد» در شاهنامه. شعر پژوهی (بوستان ادب)، ۷(۳)، ۱۵۳-۱۷۰.
Refrences
Abbasi, H. Ramyar, R. (2020). A Study of Religious Signs of Forough Farrokhzad’s Poetry According to Peirce's Theory of Signs. Literary Text Research, 24(86), 163-190. doi: 10.22054/ltr.2020.37168.2477
Alavi, R. & Ebrahimi, S. (2013). Mythological Reading of “In Those Days” By Forough Farrokhzad through Looking Glass of Northrop Frye. Persian Language and Literature, 4(13), ۸۷-104. https://www.sid.ir/en/journal/ViewPaper.aspx?id=380016
Arian, H. Talkhabi, M. (2020). Concptual analysis of death in Forough's poetry based on cognitive metaphore theory. The Journal of Linguistic and Rhetorical Studies, 11(22), 7-36. doi: 10.22075/jlrs.2020.18900.1587
akhtiary, M. (2014). Wiewing of Forough Farokh`zad poem and thought. Literary and rhetorical research, 2(4), 87-108
Chamankar, Roja. (2019). Rereading the poem "The wind will take us away. https://vaznedonya.ir/News/68.
Dastghib, Abdollali. (2000). "Dual Aspects of Love and Fear of Decay in Forough's Poetry", Compiled by of Shahnaz Moradi Kochi, Letter of Recognition of Forough Farrokhzad. Tehran: Qatreh Publishing.
Farrokhzad, Forugh. (1989). Another Birth. 15th Edition. Tehran: Morvardi Publishing.
Farrokhzad, Forugh. (1989). Let Us Believe in the Beginning of the Cold Season. 11th Edition. Tehran: Morvardi Publishing.
Frye, Northrope. Anatomy of Criticism. (1957). Foure Essays. N. J.: Princeton University Press.
Ghaemi, F. Yahaghi, M. & Poor Xhaleghi, M. (2009). An Archetypical Criticism of the Symbolic Aspect of the Elements \"Earth\" and \"Air\" in Mythology and Ferdowsi’s Shâhnâmeh. Journal of Adab Pazhuhi, 3(10), 57-82.
Ghorbani Madavani, Z. Aghababaei, S. (2021). Comparative Analysis of Conceptual Metaphors in the Poems of Forough Farrokhzad and Ghadah Al-Samman Based on the Conceptual Domain of Love. Literary Text Research, 25(89), 273-305. doi: 1.22054/ltr.2020.46847.2827.
Griffith, Kelley. (2005). Writing Essays about Literature: a Guide and Style Sheet. Edition 7. Cengage Learning.
Haji Aghababai, Mohammad Reza, Salehi, Narges. (2016). Love and its functions in Forough Farrokhzad's poems. Contemporary Persian Literature Conference, 2016.
Jung, Carl Gustav. (1959). The archetypes and the collective unconscious. Collected works. Trans. RFC Hull. Ed. Herbert Read, et al, 20, ۱۹۵۷-79.
Jung, Carl Gustav. (1984). The Spirit of Man in Art and Literature, Routledge.
Jung, Carl Gustav. (2001). Dreams. Edition 2. Routledge.
Makaryk, I. (Ed). (1993). Encyclopedia of contemporary literary theory: approaches, scholars, terms. University of Toronto Press.
Mosavi, S. Zolfaghari, M. Bashiri, Z. (2018). Rhetorical Analysis of Polysemy Elements in Forugh Farokhzad’s Poetry. Literary Text Research, 22(78), 148-125. doi: ۱۰٫۲۲۰۵۴/ltr.2017.14405.1558
Payandeh, Hossein (2014). Fall in literature. An Interview with Hossein Payandeh about the fall and its implications in literary texts. Etemad newspaper, Wednesday, November 4, 2015. http://hosseinpayandeh.blogfa.com/tag.
Qawīmī, Mahwaš. (2005). Structural-linguistic analysis of the Poem: The Wind Will Take Us Away by Forough Farrokhzad. Bukhara magazine, 5 (consecutively in Bahman and Esfand, 47).
Rahmanian, Z. & Adlparvar, L. (2020). Symbolism in poems of Frough Farrokhzad. Critique, Analysis and Aesthetics of Texts, 3(3), 95-112.
Shamsia, Siros (2004). Literary criticism. Fourth edition. Tehran: Ferdows.
Shamsia, Siros. (1992).A Review on Forough Farrokhzad. Tehran: Morvarid Publishing.
Taslimi, 'Ali. (2009/1388SH). Naqd-e adabi: Nazarye-hā-ye adabi o karbord-e ān-hā dar adabyāt-e Fārsi (Literary criticism: Literary Theories and its Application in Persian Literature). Tehran: Ketāb-e Āmeh.
Vasegh Abbasi, Abdollah; Mashhadi, Mohammad Amir; Rezaie, Roya. (2015). ythic structure analysis "wind" in the Shahnameh. Journal of Poetry Studies (boostan Adab), 7(3), 153-170. doi: 10.22099/jba.2015.3032
Yung, Carl Gustav & Violet S. De Laszlo. (1958). Psyche and Symbol: A Selection from the Writings of C. G. Jung. Doubleday.
Zolfagharkhani, M. (2020). Woman-Nature Principle in Forough Farrokhzad’s Poetry and her Nature-oriented Thoughts. Journal of Lyrical Literature Researches, 18(34), 123-142. doi: 10.22111/jllr.2020.5292.