بررسی نقض اصول گرایس در کامنتهای کاربران ایرانی در صفحات شخصی افراد مشهور خارجی
محورهای موضوعی : زبان و ادب فارسی
1 - عضو گروه زبان و ادبیات انگلیسی، واحد جهرم، دانشگاه آزاد اسلامی، جهرم، ایران
کلید واژه: گفتمان, اخبار جنجالی, ماکسیم های گرایس, اصول همیاری,
چکیده مقاله :
چکیده: گفتمان شناسی شاخه ی جدیدی از زبان شناسی است که به بررسی تعاملات می پردازد . یکی از مباحثی که در گفتمان شناسی مطرح می شود اصول چهار گانه ی گرایس است که لازم است در تعاملات مورد نظر قرار گیرند . نقض این اصول می تواند به منظور خاصی و برای بیان مطلب دیگری به کار رود . این تحقیق براساس چهارچوب نظری گرایس می باشد . در این تحقیق به بررسی تعاملاتی که پیرامون رویدادهای مهم جنجالی در فضای مجازی اینستاگرام توسط کاربران ایرانی ایجاد شده اند پرداخته می شود .هدف آن بود تا مشخص شود از اصول چهارگانه گرایس کدام یک بیشتر نقض گردیده و نقض این اصول چه کمکی به تعبیر نظرات کاربران میکند. بررسی توصیفی تحلیلی داده ها نشان داد که با نقض اصول کمیت و ارتباط ا بالاترین بسامد در صفحات اینستاگرام افراد معروف خارجی کاربران ایرانی قصد داشتند مفهومی را بیان کنند . نقض این اصول عمدتا برای تخریب یا بی احترامی به افراد بوده است .
Discourse analysis is a new, and quite interesting, branch of linguistics that deals mainly with the analysis of language interactions. Among different topics discussed in discourse analysis, Grice’s four maxims form an important topic especially when it comes to analyzing linguistic interactions of various types. Each maxim (quality, quantity, relation and manner) has its own meaning. An important point is that violation of these maxims can lead at times to a change in meaning or intention of the user. Using the Grice’s maxims theory, the present study intends to study interactions that occurred among Iranian users of a social network on latest celebrity news. The analysis of the data revealed that violation of the maxim of quantity in this social media by social media users on celebrities’ web pages was intentional. In other words, the users violated this maxim especially when they wanted to degrade , disgrace and dishonor the celebrities.
منابع
حسینی، سید محمد (1388). ادب و قدرت: نشانگرهای زبانی مخالفت در جلسات دفاع از پایان نامه. مجله پژوهش های زبان شناسی. سال اول، شماره اول، صص 80-100.
خیر آبادی، رضا (1392). نقش تخطی از اصول گرایس در ایجاد نسل جدید لطیفه های ایرانی. فصلنامه جستارهای زبانی. د4، ش 3، صص 53-39.
دهقان ، علیرضا ؛ مولایی، محمد مهدی (1395). تقابل های اخلاقی در تعاملات کاربران ایرانی رسانه های اجتماعی: مطالعه موردی تعاملات پیرامون شش رویداد در یو تیوب، فیس بوک و اینستاگرام. مطالعات فرهنگ-ارتباطات. سال هفدهم، شماره سی چهارم ، صص 208-231.
طیب، سید محمد تقی زاده (1381). ریشه های گفتمان شناسی در ادب پارسی. سال چهارم ،شماره 13، صص 50-67.
محمودی بختیاری، بهروز ؛ آدی بیگ، آرزو (1388). تلفن همراه به عنوان رسانه مکتوب: مطالعه گفتمانی متون طنز پیام کوتاه فارسی. فصلنامه پزوهش زبان و ادبیات فارسی، شماره 5 ، صص 175-198.
Pishghadam, Reza; Navari, Safoora (2012). A study into politeness strategies and politeness markers in advertisements as persuasive tools. Meditranian Journal of Social Science. 3(2), 161-171.
Bakhtiari, Behrooz; Adibeyk, Arezoo (2009).Mobile phone as a textual media: discursive study of satiric texts of Persian SMS. Journal of Persian Language and literature researchers, 5, 175-198 (in Persian).
Khosravizadeh, Parvaneh; Sadehvandi, Nikan (2011). Some instances of violations and flouting of the maxim of quantity by the main characters in Dinner for Schmucks. International conference on language, literature and linguistics (IACSIT), Singapor.
Yule, Joerge (2000). Pragmatics. Oxford: Oxford University Press.