خلق ارزش بر اساس سطوح فرصتهای سرمایه گذاری
محورهای موضوعی : حسابداری مالی و حسابرسیسینا خردیار 1 * , مهدی حقیقت شهرستانی 2 , مریم حقیقت شهرستانی 3
1 - استادیار گروه حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
2 - دانشجوی دکتری حسابداری، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
3 - دانشجوی دکتری حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
کلید واژه: ارزش افزوده نقدی, خلق ارزش, فرصت سرمایه گذاری,
چکیده مقاله :
سرمایه گذاران همواره به دنبال استفاده از فرصتهای مناسب سرمایه گذاری و کسب بازده بیشتر هستند بنابراین آنچه در شرایط کنونی باعث موفقیت میگردد استفاده بهینه از فرصتهای سرمایه گذاری موجود است و استفاده به موقع و منطقی از فرصتهای سرمایه گذاری واحدهای تجاری تأثیر بسزایی در بهبود عملکرد شرکتها دارد. از آنجایی که عملکرد شرکت در ایجاد ارزش نقشی اساسی ایفا میکند، فرصت سرمایه گذاری جزیی از ارزش شرکت محسوب میگردد که از جمله روشهای ارزیابی عملکرد مبتنی بر خلق ارزش، ارزش افزوده نقدی میباشد. در این پژوهش تعداد 136 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرارگرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد، که فرصتهای سرمایه گذاری در شرکتهای با فرصتهای سرمایه گذاری بالا و پایین، شرکتهای با فرصتهای سرمایه گذاری بالا و شرکت با فرصت سرمایه گذاری پایین با ارزش افزوده نقدی رابطه مثبت و معنی داری دارد و در شرکتهای با فرصتهای سرمایه گذاری متوسط، با ارزش افزوده نقدی رابطه معنیداری ندارد. Investors are always looking for the opportunity to invest and earn greater returns so that the current situation will lead to success optimal use of the investment opportunities available and use of timely and reasonable investment opportunities Units significant impact the performance of the Company. In this study, 136 companies listed on Tehran Stock Exchange is investigated. The results show that investment opportunities in companies with investment opportunities up and down, companies with investment opportunities and company investment opportunity low cash value added positive and has a significant in companies with investment opportunities the average, cash value added not significant. Keywords: Investment Opportunities, Value Creation, Cash Value Added