چالشهای صنعت گردشگری در دوره کرونا در حوزه اشتغال و کارافرینی و راههای برونرفت خلاقانه
محورهای موضوعی : کارآفرینی
1 - گروه مدیریت بازرگانی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد ، مشهد ، ایران
2 - هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه ازاد اسلامی واحد گناباد ایران
کلید واژه: چالش, صنعت گردشگری, اشتغال, راههای برونرفت, کروناv,
چکیده مقاله :
هدف از تحقیق حاضر بررسی چالشهای ناشی از کرونا در صنعت گردشگری در حوزه اشتغال و بررسی راههای برونرفت از آن است. از آنجا که صنعت گردشگری در دوره شیوع کرونا بیشترین ضربه اقتصادی را متحمل شده است، انتخاب این صنعت و نقش آن در اشتغال و بیکاری کشور حائز اهمیت خاصی است. میان رشتهای بودن این صنعت از رشتههای علوم اجتماعی گرفته تا اقتصادی، جغرافیایی و معماری و مدیریت و پزشکی چنان درهمتنیده است که نمیتوان آن را مخصوص یک رشته جداگانه درنظرگرفت. روش تحقیق از نوع کیفی است و جمعآوری دادهها با استفاده از مصاحبه عمیق با متخصصین و صاحبنظران در حوزه گردشگری و بازاریابی انجام شده است. نتیجه مصاحبه عمیق با متخصصان به شناسایی 12 چالش، 23 پیامد و 42 راهبرد منجر شد و در نهایت از بین همه راهبردها 18 راهبرد عملی انتخاب و ارتباط آنها با هم تحلیل شد. واژههای کلیدی: چالش، صنعت گردشگری، اشتغال، راههای برونرفت، کرونا
Abstract The purpose of the current research is to examine the challenges caused by Corona in the tourism industry in the field of employment and to examine the ways out of it. Since the tourism industry has suffered the most economic impact during the outbreak of Corona virus, the choice of this industry and its role in the employment and unemployment of the country is of particular importance. The interdisciplinary nature of this industry, from social sciences to economics, geography, architecture, management, and medicine, is so intertwined that it cannot be considered as a separate field. The research method is qualitative and data collection was done using in-depth interviews with experts and experts in the field of tourism and marketing. The result of the in-depth interview with experts led to the identification of 12 challenges, 23 consequences and 42 strategies, and finally, 18 practical strategies were selected from all strategies and their relationship was analyzed. Keywords: challenge, tourism industry, employment, ways out, Corona