نقش رویکردهای تدریس خلاق در ارزشیابی یادگیری دانش آموزان در مدارس کیفی
محورهای موضوعی : آموزش پیش دبستانی و دبستانیاحترام هدایتیان شیرازی 1 , فاطمه پرسته قمبوانی 2 , مژگان عبدالهی 3
1 - آموزش و پرورش ابتدایی ، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، شهر کرج
2 - استادیارگروه علوم تربیتی،واحد کرج. دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
3 - 3- استادیار گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
کلید واژه: ", مدارس کیفی", , تدریس خلاق", , ارزشیابی یادگیری", ,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر به بررسی نقش رویکردهای تدریس خلاق در ارزشیابی یادگیری دانش آموزان در مدارس کیفی می پردازد که از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی است..جامعه آماری پژوهش شامل معلمان و دانش آموزان مدارس ابتدایی کیفی استان البرز و استان تهران می باشد که نمونه آماری شامل 51 نفر از معلمان مدارس کیفی و تعداد 100 نفر از دانش آموزان می باشد که به روش در دسترس انتخاب شده اند. ابزار پژوهش حاضر شامل پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر پرسشنامه استاندارد تدریس خلاق است . پرسشنامه از 44 سوال در 4 بعد زمان دادن و حمایت از ایدهها – بعد سرزندگی پویایی- شادمانی و شوخ طبعی، بعد چالش، تضاد و خطر پذیری و در نهایت بعد مباحثه، آزادی- اعتماد و اطمینان به بررسی مولفه های تدریس خلاقی که در مدارس کیفی مورد استفاده قرار میگیرند، میپردازد که در مقیاس 5 سطحی لیکرت تنظیم شده است .برای بررسی روایی، سئوالات در اختیار اساتید و متخصصان قرار گرفته و با توجه به تایید روایی صوری ضریب بارتلت-کایزر آن 86/0 محاسبه گردید و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 806/0 گزارش شده است. . پس از جمع آوری داده ها با استفاده از نرم افزار spss24 داده ها با استفاده از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون( همچنین رگرسیون خطی مورد محاسبه قرار گرفت ،نتایج نشان داد رویکردهای تدریس خلاق در ارزشیابی یادگیری دانش آموزان در ابعاد چهارگانه آن به ترتیب به میران 23 درصد، 64 درصد، 14 درصد و 15 درصد موثراست.
The purpose of this research is to investigate the role of creative teaching approaches in the evaluation of students' learning in qualitative schools, which is applied in terms of purpose and correlational in terms of descriptive method. The statistical population of the research includes teachers and students of qualitative primary schools in Alborz province and Tehran province. In order to collect data in the teachers' creative teaching methods section, a researcher-made questionnaire based on the standard creative teaching questionnaire was used, which includes 44 questions in 4 dimensions: giving time and supporting ideas, vitality, dynamism-happiness and humor, challenge, conflict and Risk-taking and finally the dimension of discussion is freedom-trust and confidence and it examines the components of creative teaching in quality schools. The validity of the questionnaire was confirmed by professors and experts, and the face validity of the Bartlett-Keyser and Mir-Oklin coefficient was calculated as 0.86. Reliability is also reported using Cronbach's alpha coefficient of 0.806 for the entire questionnaire. Also, in order to collect learning evaluation data, qualitative descriptive report cards of students of quality schools (approved performance description report of the country's education) were used in the second semester of the academic year 1402-1401. The data were calculated using SPSS24 software and Pearson's correlation coefficient tests (after checking the normality of the data and the equality of variances) as well as linear regression. The results showed that creative teaching approaches have a positive relationship with students' learning evaluation, and it has a role of 23%, 64%, 14% and 15% in its four dimensions, respectively. Therefore, it is suggested that in addition to the development of quality schools, the goals and methods of teaching and management in these schools should be used to improve schools in the country in order to improve learning and improve the performance of students.
آزادی ده بیدی، فاطمه؛ قربانی، رقیه و فولاد چنگ، محبوبه. (1398). مدل علی درگیری تحصیلی: نقش حمایت تحصیلی و خود تنظیمی تحصیلی. نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه), 12 (47)، 159-183.
بنی اسدی، نازنین (1401)،روش¬های پژوهش و نگارش علمی: راهنمای گام به ¬گام طرح پیشنهادی(پروپوزال)، انتشارات تهران: مکعب.
تقی پور، حسینعلی، کشاورز لشکناری، روح اله، و یوسف رشیدی، علی اصغر. (1396). دانش محتوایی روشهای معلمی و تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. کنفرانس پژوهش های نوین ایران و جهان در مدیریت، اقتصاد، حسابداری و علوم انسانی.
داوودی. (2014). ارائه مدل پیشبینی پیشرفت تحصیلی زبان انگلیسی با تأکید بر نقش خودکارآمدی تحصیلی، درگیری شناختی، انگیزشی و رفتاری. فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی 1 (4)، 69-76.
دسترنج, منصوره. (1392). بررسی تأثیر اشتغال دانشجویان بر موفقیت تحصیلی آنان. پژوهش در نظامهای آموزشی، 7 (22)، 145-159.
سروی, صبا, دهقانی، مقدمزاده. (2021). بررسی رابطه درگیری تحصیلی و عملکرد تحصیلی در بین دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران. راهبردهای نو در روانشناسی و علوم تربیتی 9 (4) 65-71.
سماوی، سید عبدالوهاب، ابراهیمی، کلثوم، جاودان، موسی (1395). بررسی رابطه درگیری های تحصیلی، خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دبیرستانی شهر بندرعباس، فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 4(7)، 92-71.
شیرازی، رحیم، مهاجران، بهناز، قلعه ای، علیرضا (1396). بررسی نقش میانجی انتظارات والدین و مشارکت والدین در رابطه بین انتظارات معلمان با انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ، فصلنامه اندیشههای نوین تربیتی، 13 (3)، 249-229.
صالح اردستاني سميرا، خرمايي فرهاد (1397). رابطه بين حمايت والدين و تحصيل گريزي دانش آموزان: نقش واسطه اي اهداف پيشرفت 145-167.
صفایی, رضایی، طالع پسند. (2019). پیش بینی عملکرد تحصیلی بر اساس حمایت خانواده، حمایت دوستان و دیگران: نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی، تاب آوری تحصیلی و مجذوبیت تحصیلی. فصلنامه روان¬شناسی تربیتی15 (52)، 239-268.
قدم پور، عزت اله، میرزایی فر، داود، سبزیان ، سعیده (1393). بررسی رابطه بین درگیری تحصیلی و افت تحصیلی¬در دانشآموزان پسر و دختر سال اول دبیرستانهای شهر اصفهان (پیشبینی افت تحصیلی بر اساس درگیری تحصیلی) ، فصلنامه روان شناسی تربیتی، 34 (10)، 247-233.
وکیلی، سمیرا، نقش، زهرا ، رمضانی خمسی، زهرا (1397). نقش واسطهگری درگیری تحصیلی در رابطه بین هیجان تحصیلی و پیشرفت ، فصلنامه پژوهش در نظام های آموزشی، دوره 12، 627-615.
Ali, M. M., & Hassan, N. (2018). Defining concepts of student engagement and factors contributing to their engagement in schools. Creative Education, 9(14), 2161-2170.
Bradley, G. L., Ferguson, S., & Zimmer-Gembeck, M. J. (2021). Parental support, peer support and school connectedness as foundations for student engagement and academic achievement in Australian youth. In Handbook of positive youth development (pp. 219-236). Springer, Cham.
Delfino, A. P. (2019). Student engagement and academic performance of students of Partido State University. Asian Journal of University Education, 15(1).
Ernawati, E., Arifin, Z., & Mansyur, M. (2022). The Influence Of Parents In Increasing Learning Motivation On Student Achievement (Children). Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(1), 160-169.
Fredricks, J. A., Blumenfeld, P. C., & Paris, A. H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of educational research, 74(1), 59-109.
Gil, A. J., Antelm‐Lanzat, A. M., Cacheiro‐González, M. L., & Pérez‐Navío, E. (2021). The effect of family support on student engagement: Towards the prevention of dropouts. Psychology in the Schools, 58(6), 1082-1095.
Ivanova, A., & Moretti, A. (2018). Impact of depth and breadth of student involvement on academic achievement. Journal of Student Affairs Research and Practice, 55(2), 181-195.
Jelas, Z. M., Azman, N., Zulnaidi, H., & Ahmad, N. A. (2016). Learning support and academic
Langford, C. P. H., Bowsher, J., Maloney, J. P., & Lillis, P. P. (1997). Social support: a conceptual analysis. Journal of advanced nursing, 25(1), 95-100.
Lee, J. S. (2014). The relationship between student engagement and academic performance: Is it a myth or reality?. The Journal of Educational Research, 107(3), 177-185.
Li, W., Gao, W., & Sha, J. (2020). Perceived teacher autonomy support and school engagement of Tibetan students in elementary and middle schools: Mediating effect of self-efficacy and academic emotions. Frontiers in Psychology, 11, 50.
Maamin, M., Maat, S. M., & H. Iksan, Z. (2021). The influence of student engagement on mathematical achievement among secondary school students. Mathematics, 10(1), 41.
Maralani, F. M., Lavasani, M. G., & Hejazi, E. (2016). Structural modeling on the relationship between basic psychological needs, academic engagement, and test anxiety. Journal of Education and Learning, 5(4), 44-52.
Núñez, J. C., Epstein, J. L., Suárez, N., Rosário, P., Vallejo, G., & Valle, A. (2017). How do student prior achievement and homework behaviors relate to perceived parental involvement in homework?. Frontiers in psychology, 8, 1217.
Ozturk, I. (2008). The role of education in economic development: a theoretical perspective. Available at SSRN 1137541.
Reyes, M. R., Brackett, M. A., Rivers, S. E., White, M., & Salovey, P. (2012). Classroom emotional climate, student engagement, and academic achievement. Journal of educational psychology, 104(3), 700.
Roksa, J., & Kinsley, P. (2019). The role of family support in facilitating academic success of low-income students. Research in Higher Education, 60(4), 415-436.
Sahil, S. A. S. (2010). A Structural Model of the Relationships between Teacher, Peer and Parental Support, Behavioural Engagement, Academic Efficacy and Cognitive Engagement of Secondary School Adolescents. Sintok: University Utara Malaysia.
Trowler,¬V. (2010). Student engagement literature review. The higher education academy,¬11(1), 1-15.
Upadyaya, K., & Salmela-Aro, K. (2013). Development of school engagement in association with academic success and well-being in varying social contexts. European psychologist.
Yusup, N. B., & Ahmad, A. (2016, October). The influence of parents support and its relationship with student’s achievement in English education. In International Conference on Education and Regional Development 657-662.