آموزش موسیقیایی جایگزینی برای آموزش با موسیقی ( مواجهه هوشیارانه با کاربرد موسیقی در تربیت مدرسه ای)
محورهای موضوعی : آموزش پیش دبستانی و دبستانیزهرا ربانی 1 , علیرضا امینی زرین 2 , مونا شجاع 3
1 - آموزش پرورش منطقه 1 تهران
2 - دانشکده رفاه
3 - بنیاد فرهنگی رفاه
کلید واژه: موسیقی, آموزش موسیقیایی, آسیب شناسی, مدرسه, خانواده,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با توجه به ماهیت و آثار موسیقی و بحث پیرامون کاربرد آن در در آموزش و تربیت، با هدف مواجهه هوشیارانه با کاربرد موسیقی در تربیت کودکان به ویژه دانش آموزان دوره های ابتدایی و کشف آسیب های احتمالی آن تدوین شده است. به همین منظور یک پژوهش کیفی، با رویکردی استقرایی و بر اساس روش داده بنیاد مطابق با رهیافت نظاممند اشتراوس و کوربین می باشد. ازاین رو ضمن بررسی دیدگاه های صاحب نظران و منابع معتبر با استفاده از روش داده بنیاد با رهیافت نظام مند، با بهره گیری از نظر 30 کارشناس مرتبط که به روش هدفمند انتخاب گردید و با آنها مصاحبه نیمه ساختاریافته صورت پذیرفت. تجزیه و تحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی صورت گرفت. اعتبار و روایی داده ها از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان غیر شرکت کننده در پژوهش تایید و نتایج بیان کننده این است که فضای تربیتی و آموزشی در آموزش با بهره مندی از موسیقی در مدارس آن هم با توجه به محدودیت هایی تاثیرگذار می باشد. با این حال بهره گیری از موسیقی در آموزش آسیب های پنجگانه در قالب محورهای مرتبط با دانش آموز، محیط، رسانه، فرهنگ و دانش می تواند به همراه داشته باشد.
Considering the nature and effects of music and the discussion about its use in education, the present research has been compiled with the aim of cautiously confronting the use of music in the education of children, especially elementary school students, and discovering its possible harm. For this purpose, a qualitative research with an inductive approach and based on the foundation data method is in accordance with the systematic approach of Strauss and Corbin. Therefore, while examining the opinions of experts and reliable sources using the foundation's data method with a systematic approach, using the opinions of 30 relevant experts who were selected in a targeted manner and a semi-structured interview was conducted with them. Data analysis was done in three stages of open coding, central coding and selective coding. The reliability and validity of the data is confirmed by the two methods of reviewing the participants and the review of non-participating experts in the research, and the results show that the educational and educational environment in education with the benefit of music in schools is also effective with regard to limitations. . However, the use of music in education can bring five harms in the form of axes related to students, environment, media, culture and knowledge.
احمری، حسین(1384)، آیا موسیقی محلی حرام است؟، مجله فقه و مبانی حقوق، شماره 1، صص 3
امام محمد غزالی(1393)، احیاء علوم الدین (ربع عبادات، عادات، منجیات، مهلکات) ، انتشارات فردوس، مشهد
انتظامی، ونوس،(1396)طراحی مرکز موسیقی سنتی آذربایجان با رویکرد موسیقی» دانشکده فنی و مهندسی_گروه مهندسی معماری.
برنگی, سحرناز, مرادخانی, قائدی, یحیی. (1400). تحلیل برنامه ی درسی کاوشگری موسیقایی در برنامه ی درسی فلسفه برای کودکان (فبک). دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی, 9(18), 35-68.
حسینزاده، محمدعلی (1۳۸4). موسیقی از دیدگاه اسلام. انتشارات زعیم.
خجسته باقرزاده حسن. (1389)، کنش جمعي کاربرد موسيقي در راديو. فصلنامه پژوهش های ارتباطی، سال 17، شماره3.
خمینی، روح الله(1368)، مکاسب و متاجرناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، تهران
ریچاردز، جک سی،برنز، آنه(1396)، هنمودهایی برای تدریس مهارت شنیداری با رویکردی عملی؛ مترجم معصومه استاجی، رضامراد صحرایی، زینب امیری، انتشارات نویسه پارسی، تهران
زیدان، جرجی، 1333، تاریخ تمدن اسلام، ترجمه علی جواهر کلام، تهران، مؤسسه مطبوعاتی امیرکبیر.
شکوهی، غلامحسین (1۳97). تعلیم و تربیت و مراحل آن. تهران: انتشارات آستان قدس رضوی، بهنشر.
صحافی، محمدجواد،(1396)،بررسی تاثیرات موسیقی در کودک و آسیب شناسی آموزش غلط موسیقی به کودکان،پنجمین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی وروانشناسی، آسیب های اجتماعی و فرهنگی ایران،تهران.
صدر، سید محمد باقر(1398)،الإسلام یقود الحیاة، المدرسة الإسلامیة، رسالتنا، انتشارات دارالصدر (پژوهشگاه شهید صدر)، تهران
صیرفی, حبیباله, قهرمانی, طهماسبزاده شیخلار. (1400). شناسایی و تعیین اهمیت مؤلفههای آموزش موسیقی در کتب دوره متوسطه و هنرستانهای موسیقی. نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه), 13(52), 83-114.
عبدالهی خوروش، حسین، (1386)، تاثیر موسیقی بر اعصاب و روان، اصفهان: بادران
عشایری، حسن ، (1392) خلاصه مقالات سمینار موسیقی درمانی. دانشگاه هنر.
قاسم تبار سيدنبي اله, مفيدي فرخنده, زاده محمدي علي, قاسم تبار سيدعبداله.(1390) تاثير آموزش موسيقي در مهارتهاي پايه رياضي کودکان پيش دبستان.
قاسم تبار، سید نبی الله (1395)، طراحی و اعتبارسنجی برنامه درسی موسیقی پیش دبستانی ایران. رساله دکتری، منتشر نشده، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی.
کاشانی، حسن، 1371، کنز التحف، از کتاب سه رساله فارسی در موسیقی، به اهتمام تقی بینش، تهران، مرکز نشر دانشگاهی.
کیمی ین، راجر، (1380)، درک و دریافت موسیقی، ترجمه حسین یاسینی، تهران: نشر چشمه.
مرادی مخلص, باقری, شهاب الدین. (1400). تأثیر محیط تلفیقی موسیقی محور بر مهارتهای رشد حرکتی در کودکان طیف اتیسم: یک مطالعه نیمه تجربی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان, 19(10), 1035-1052. فزائی, عشایری, حسن. (1397). تأثیر آموزش موسیقی بر خلاقیت کودکان 7 تا 9 ساله شهر تهران. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران, 24(1), 16-29.
مراغی، عبدالقادر بن غیبی، 1370، شرح ادوار، به اهتمام تقی بینش، تهران، مرکز نشر دانشگاهی.
مرتضی، چیت سازیان، (1379)، آفاق موسیقی در اسلام، مطالعات راهبردی زنان، شماره8.
مظفریپور، روحالله، 1390، «بررسی اثرات تربیتی موسیقی از دید اندیشمندان»، دوازدهمین کتاب سال شیدا، تهران، نشر بیدگل.
میرزاخانی، حسین (1۳۶۹). نگرشی نو در مبانی فقهی موسیقی (سازی و آوازی). قم: نشر چاپخانه علمیه.
نواب صفوی، مینا (1۳۸7). گزارش ارزشیابی درس هنر پایه سوم ابتدایی. اجرای آزمایشی مرحله اول، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، دفتر برنامهریزی و تالیف کتب درسی.
نیک زاد، حمید(1401)،آیا شر ع با ورود موسیقی به مدارس موافق است؟ دبیر ستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش
هدایتی ورکیانی, برجعلی, احمد, بازرگان, مومنی فر, محمد. (1398). اثربخشی فعالیت های تربیت بدنی و هنری با تاکید بر موسیقی بر سلامتی و کاهش اضطراب کودکان پیش دبستانی، بر اساس مطالعات برنامه درسی راهبردی و الگوی برنامه ریزی چندبعدی. مطالعات برنامه درسی, 13(51), 145-168.
Beck, G. L. (2006). Sacred sound: Experiencing music in world religions. Wilfrid Laurier Univ. Press.
Bowling, D. L., Sundararajan, J., Han, S. E., & Purves, D. (2012). Expression of emotion in Eastern and Western music mirrors vocalization. PloS one, 7(3), e31942.
Chang, H., Rosenberg-Lee, M., Qin, S., & Menon, V. (2019). Faster learners transfer their knowledge better: Behavioral, mnemonic, and neural mechanisms of individual differences in children’s learning. Developmental Cognitive Neuroscience, 40, 100719.
Darrow, A. A., Haack, P., & Kuribayashi, F. (1987). Descriptors and preferences for Eastern and Western musics by Japanese and American nonmusic majors. Journal of Research in Music Education, 35(4), 237-248.
Flowerdew, J., & Miller, L. (2005). Second language listening: Theory and practice. Cambridge university press.
Gillespie, C. W., & Glider, K. R. (2010). Preschool teachers' use of music to scaffold children's learning and behaviour. Early child development and care, 180(6), 799-808.
Jorgensen, E. R. (1993). Religious music in education. Philosophy of Music Education Review, 103-114.
Jungers, M. K., & Hupp, J. M. (2018). Music to my mouth: Evidence of domain general rate priming in adults and children. Cognitive Development, 48, 219-224.
Lingelbach, K., Vukelić, M., & Rieger, J. W. (2023). GAUDIE: Development, validation, and exploration of a naturalistic German AUDItory Emotional database. Behavior Research Methods, 1-15.
McCrary, J. M., Altenmüller, E., Kretschmer, C., & Scholz, D. S. (2022). Association of music interventions with health-related quality of life: a systematic review and meta-analysis. JAMA Network Open, 5(3), e223236-e223236.
ROSHANDEL ARBATANI, TAHER, OMIDI, AFSHIN, & Norouzi, Esmaeil. (2021). Music Industry in the Age of Modern Technologies: Presenting Innovative Strategies for Digital Music Distribution in Iran. JOURNAL OF CULTURE-COMMUNICATION STUDIES, 21(52 (84) ), 277-308.
Siaulytiene, D. (2002). Active Methods in Art Education in Lithuania. Published Springer Netherlands, Journal e-ISSN:1573-9090, Prospects; Paris 4(32):553-564.