نقش مؤلفههای هوش هیجانی مدیران در بهبود عملکرد کارکنان دانشگاه
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
1 - گروه مدیریت آموزشی، واحد گرمسار،
2 - استادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه الزهرا (س
کلید واژه: هوش هیجانی, خود آگاهی, بهبود عملکرد, خود مدیریتی, آگاهی اجتماعی, مدیریت رابطه,
چکیده مقاله :
با توجه به این که مدیران اثر بخش همواره به دنبال راه هایی برای بهبود عملکرد کارکنان و سازمان خود میباشند، آنها میتوانند با پرورش مولفههای هوش هیجانی به مدیرانی اثر بخش تبدیل شوند. با توجه به اهمیت هوش هیجانی و نقش آن در تغییر عملکرد، این پژوهش به بررسی نقش مولفههای هوش هیجانی مدیران در بهبود عملکرد کارکنان در دانشگاههای استان مازندران پرداخت. روش پژوهش توصیفی- همبستگی است. 80 نفر از مدیران و 340 نفر از کارکنان، در این پژوهش مشارکت داشتند.ابزار اندازه گیری پرسشنامه هوش هیجانی برادبری و گریوز(2005) و پرسشنامه عملکرد پژوهشگر ساخته بر اساس مدل اچیو بود. دادهها با استفاده از SPSS شامل روشهای آمار توصیفی، آزمون آماری t تک گروه،t تفاوت بین دو گروه، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که بین مولفههای هوش هیجانی مدیران و عملکرد کارکنان رابطه وجود دارد. به عبارت دیگر، هر چه هوش هیجانی مدیران بالاتر باشد عملکرد کارکنان بهتر خواهد بود.
Given that effective managers are always looking for ways to improve the performance of their employees and organizations They develop emotional intelligence components to become effective managers and their favorable impact on the performance of employees and organizations.Regarding to the importance of emotional intelligence and its Role in changing performance, this study searched for the relation between managers emotional intelligence and staff's performance in MazandaranUniversity in medical science. Study procedure is correlative- explanatory in which 80 subject from Managers and 340 subject among staffs , participated in this study measurement instruments were two questionnaires. Emotional intelligence questionnaire provided by Brad berry and Grewz (2005). The performance Questionnaire made by Researcher. Data analysed by Using SPSS software consisted of descriptive statistics, t-statistic one- group test, t difference between two groups, Pearson correlation coefficient and step by step Regression analysis. study findings showed that there is a significant relation between managers emotional intelligence and staffs performance components. In other words,The higher managers emotional intelligence, resulted to better staff's performance.