کاربست رویکرد ساخت و سازگرایی در آموزش و پرورش
محورهای موضوعی : علوم تربیتیحسین مومنی مهموئی 1 , مرتضی کرمی 2
1 - دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت حیدریه
2 - دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی، عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران
کلید واژه: ساخت و سازگرایی, شناخت گرایی, رویکردهای جدید یادگیری,
چکیده مقاله :
یادگیری انسا ن یکی از موضوعاتی است که در حوزه روان شناسـی شـناختی از جایگاه والایی برخوردار می باشد. از ابتـدای آغـاز علـم روانشناسـی در سـال 1878 تـاکنون صاحبنظران مختلف روانشناسی با نگریستن از زوایـای مختلـف بـه رفتـار انـسان سعی کرده اند تا یادگیری را تبیین کنند. ظهور دیدگاه های رفتارگرایی کلاسیک و کنش گرا ،یادگیری اجتماعی، گشتالت، شناختی، پردازش اطلاعات و ... حاصل این امر مـی باشـ د. از جمله رویکردهای نوینی که در بحث یادگیری انسان بعنـوان پـارادایمی نـو ظهـور مطـرح مـی باشـ د. رویکـرد ساخت و سـازگرایی اسـت کـه با الهـام از کارهـای پیـاژه، دی ویی، ویگوتسکی، برونر و ... شکل گرفت. در این مقاله سعی میگردد با ارائه مفهـوم، تاریخچـه، انـواع و مزایـای سـاخت و سازگرایی و کاربرد آن در آموزش و پرورش گامی در راستای آشناسـازی خواننـده بـااین رویکرد برداشته شود.
Human beings learning is one the most important issues in cognitive psychology. Since the beginning of the psychology science in 1878, different experts of The field have tried to introduce it by looking at it through different aspects. This includes the emergence of view points such as classic behaviorisms, activism, social learning, Gestalt, cognition, information process, and so on. One of the modern instances In human beings learning as a newly posed paradigm is constructivism which was Formed in aspiration of the works of great psychologists such as: Paige, Dwue, Vigoteski, Bruner and so on. In this research, by introducing the concept, history, and uses of constructivism in education, it has been tried to make the readers familiar with this aspect of psychology.