پیش بینی باورهای اساسی بر اساس شایستگی تحصیلی با میانجیگری هیجان های تحصیلی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیمحمدمهدی مقدم نیا 1 , کیانوش هاشمیان 2 , خدیجه ابوالمعالی الحسینی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه ازاد اسلامی، رودهن، ایران
2 - دانشیار گروه روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
3 - دانشیار گروه روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
کلید واژه: هیجانهای تحصیلی, شایستگی تحصیلی, باورهای اساسی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش بررسی تاثیر باورهای اساسی بر شایستگی تحصیلی با میانجیگری هیجان های تحصیلی در دانش آموزان شهر تهران بود. روش پژوهش بر حسب هدف، کاربردی، بر حسب روش گردآوری دادهها توصیفی-همبستگی و همینطور از نظر نوع داده کمّی بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه مدارس دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 1396 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، تعداد 449 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامههای باورهای اساسی کاتلین و اپستاین (1992)، پرسشنامه شایستگی تحصیلی دیپرنا و الیوت (2000) و پرسشنامه هیجانهای تحصیلی پکران و همکاران (2005) استفاده شد. داده ها با روش مدل یابی معادله های ساختاری تحلیل شدند. شاخص های برازش، برازندگی مطلوب مدل با داده های گردآوری شده را نشان دادند. یافته ها نشان دادند که اثر غیر مستقیم باورهای اساسی بر شایستگی تحصیلی و هیجان های تحصیلی تاثیرگذار است (01/0>p). بنابراین باورهای اساسی با نقش میانجی هیجانهای تحصیلی میتواند بر شایستگی تحصیلی دانش آموزان تأثیر داشته باشد.
The purpose of this study was to investigate the effect of basic beliefs on academic competence mediated by academic excitement in Tehran students. The research method was applied in terms of purpose, in terms of descriptive-correlational data collection and also in terms of quantitative data type. The statistical population of the study consisted of all male high school second-grade students in Tehran in the academic year of 1396. Using multistage cluster random sampling, 449 students were selected as the sample size. Kathleen and Epstein's (1992) Critical Beliefs Questionnaire, Diprena and Eliot's (2000) Academic Competency Questionnaire, and Pekran et al. (2005) Academic Excellence Questionnaire were used to measure the variables studied. The data were analyzed by structural equation modeling. The fit indices showed the desired fit of the model with the collected data. The findings showed that the indirect effect of core beliefs on academic competence and academic excitement was influenced (p <0.01). Thus, basic beliefs with the mediating role of academic emotion can affect students' academic competence.
_||_