رابطه جو عاطفی خانواده و سرزندگی تحصیلی با توجه به نقش واسطهگری خودپنداره تحصیلی: مدلسازی معادله ساختاری
محورهای موضوعی : علوم تربیتیمعراج درخشان 1 , سلمان یوسفی 2 , علی نجارپوریان 3
1 - روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربتی و روان شناسی، داشنگاه شیراز، شیراز، ایران
2 - هیات علمی دانشگاه فرهنگیان شیراز
3 - هیات علمی دانشگاه فرهنگیان تهران
کلید واژه: خودپنداره, جو عاطفی خانواده, سرزندگی تحصیلی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر تبیین سرزندگی تحصیلی در قالب یک مدل علّی بود. روش پژوهش از نوع همبستگی و معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را کلیۀ دانشآموزان دختر و پسر ابتدایی شهرستان فسا در استان فارس در سال تحصیلی 97-96 تشکیل دادند که تعداد 209 نفر (96 دختر و 131 پسر) از راه نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از مقیاس جوعاطفی خانواده هیل برن (1964)، خودپنداره تحصیلی چن و تامپسون (2004) و سرزندگی تحصیلی دهقانیزاده و حسینچاری (1391) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون و آزمون معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها نشان داد، جو عاطفی خانواده دارای تاثیر مثبت و معنادار بر خودپنداره تحصیلی بود و خودپنداره تحصیلی نیز دارای تاثیر مثبت و معنادار بر سرزندگی تحصیلی بود. همچنین جو عاطفی خانواده با واسطه گری خودپنداره تحصیلی دارای تاثیر معنادار بر سرزندگی تحصیلی بود. نتیجهگیری: به طور کلی میتوان نتیجه گرفت که برای ارتقاء سرزندگی تحصیلی دانشآموزان لازم است به جو عاطفی خانواده و خودپنداره تحصیلی آنان توجه شود. نتایج بر مبنای شواهد نظری و پژوهشی مورد بحث قرار گرفته است.
The aim of this study was to explain academic Buoyancy in the form of a causal model. The research method was correlation and structural equations Modeling. The statistical population of the study consisted of all primary school girls and boys in Fasa city in Fars province in the academic year of 1396-97, in which 209 people (96 girls and 131 boys) were selected through cluster sampling. To collect the data, the hill Burn's Family emotional atmosphere scale (1964), Chen and Thompson's Self- Concept scale (2004), and Dehghanizade's and Husseinchary's Academic Buoyancy (2012) scales were used. Descriptive statistics, Pearson correlation coefficient and structural equation modeling test were used to analyze the data. The findings showed that the Family emotional atmosphere had a positive and significant effect on academic self-concept, and academic self-concept also had a positive and significant effect on Academic Buoyancy. Also, the Family emotional atmosphere had a significant effect on academic Buoyancy through the mediation of academic self-concept. Conclusion: Generally, it can be concluded that in order to promote students' academic Buoyancy, it is necessary to pay attention to the Family emotional atmosphere and their academic self-concept. The results are discussed based on research and theoretical evidence.
_||_