شناسایی و سطحبندی مولفههای بانکداری شرکتی در نظام بانکداری جمهوری اسلامی ایران
محورهای موضوعی : اقتصاد مالیمحمد حسین صالحی 1 , پرویز سعیدی 2 , مریم بخاراییان 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت مالی، واحدعلی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آبادکتول، ایران
2 - استاد، گروه حسابداری و مدیریت ، واحد علی کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آبادکتول، ایران.
3 - استادیار، گروه حسابداری، واحد علی کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آبادکتول، ایران
کلید واژه: رویکرد داده بنیاد, بانکداری شرکتی, اقتصاد مالی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با توجه به رشد سریع فعالیتهای بانکداری در فضای کسبوکار کشور و در راستای کمک به موفقیت بیشتر این نوع فعالیتها در صنعت بانکداری انجامشده است. روش پژوهش آمیخته است و در ابتدا، مؤلفههای بانکداری شرکتی از طریق ادبیات و مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان شناساییشده است. مصاحبهها با سه روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی کدگذاری شدند و درنهایت تعداد 21 مؤلفه و 148 شاخص بر اساس کدگذاری محوری شناسایی و در بخش کمی یک مدل ساختاری- تفسیری برای ارائه الگوی بانکداری شرکتی با استفاده ازISM متناسب با نظرات 15 نفر از خبرگان صنعت بانکداری ایجاد گردیده است. پس از آن برای شناسایی موقعیت مؤلفههای شناسایی شده با استفاده از MICMAC مبتنی بر قدرت نفوذ و وابستگی مشخص گردید. نتایج به دست آمده بانکداری شرکتی در شش سطح شامل مقوله محوری، عوامل زمینهای، شرایط علّی، شرایط مداخلهگر، راهبردها و در نهایت، پیامدها تشکیلشده است. یافتههای پژوهش نشان داده که در پایین سطح پیامدها نشان دهنده این موضوع است که پیامدها به عنوان اثر گزارترین شاخص میباشد. و بعد از آن پدیده محوری و راهبردها در اولویت بعدی قرار دارند. شرایط زمینه-ای و شرایط مداخله گر در سطح سوم تاثیر بر الگوی بانکداری شرکتی قرار گرفتهاند و شرایط علی کمترین تاثیر را بر الگوی بانکداری شرکتی دارد. تحلیل MICMAC نشان داد سیستم بانکداری شرکتی سیستمی ناپایدار است.
The current research has been done with regard to the rapid growth of banking activities in the business environment of the country and in order to contribute to the greater success of these types of activities in the banking industry. The research method is mixed and initially, the components of corporate banking have been identified through literature and semi-structured interviews with experts. Interviews were coded with three methods of open, central and selective coding and finally 21 components and 148 indicators were identified based on central coding and in the quantitative part a structural-interpretive model to present the model of corporate banking using ISM according to the opinions of 15 industry experts. Banking has been established. After that, to identify the position of the identified components using MICMAC based on influence and dependence. The obtained results of corporate banking are formed in six levels including the central category, contextual factors, causal conditions, intervening conditions, strategies and finally, consequences. The findings of the research have shown that at the bottom level of the results, it shows that the results are the most effective indicator. And after that, the central phenomenon and strategies are the next priority. Background conditions and intervening conditions are in the third level of influence on the corporate banking model, and causal conditions have the least impact on the corporate banking model. MICMAC analysis showed that the corporate banking system is an unstable system.
فهرست منابع
اسفیدانی، محمد رحيم ؛ کیماسی، مسعود؛ روستا، احمد؛ اراکی تبار، محمد، (۱۳۹۷)، "شناسایی الگوی رفتار مشتریان شرکتی وارتباط آن با استراتژیهای بانکداری شرکتی در صنعت بانکداری ایران"، دو فصلنامه علمی پژوهشی راهبردهای بازرگانی دانشگاه شاهد، دوره جدید، شماره ۱۱، صص ۷۲-۸۵
اسماعیل پور، مجید؛ صیادی، امرالله، (۱۳۹۵)، "جذب و حفظ سپردههای مشتریان حقوقی و شرکتی با بکار گیری بازاریابی مبتنی بر رابطه در بانک صادرات ایران"، سومین کنفرانس بین المللی مدیریت و اقتصاد
رابطی، رئوف، (۱۳۹۵)، " بانکداری شرکتی و ارزش آفرینی برای مشتریان" ، سازمان برتر، شماره ۱۰، صص ۵۶-۶۲
سلیمانی بشلی، ع (۱۳۹۳) " بازاریابی و بانکداری"، تهران: نشر اتحاد
سلیمانی بشلی، علی، (۱۳۹۶) ، " تحلیلی بر ماهیت بانکداری شرکتی" ، مرکز بازاریابی خدمات بانکی حوزه بازاریابی خدمات بانکی
سیف اللهی، ناصر، ابراهیمی خراجو، وحیده. (1401). بررسی بانکداری اجتماعی در دنیا برای صنایع کوچک و ارائه راهحل چگونگی تعمیم آن در اردبیل. اقتصاد مالی, 16(59), 75-104.
شیخ، عباسعلی، سعیدی، پرویز، عباسی، ابراهیم, نادریان، آرش. (1401). ارائه و تحلیل مدل تامین مالی سبز شرکت ها از طریق صنعت بانکداری در راستای استقرار محیط زیست پایدار. اقتصاد مالی, 16(58), 215-232.
عباسقلی پور محسن(۱۳۹۱) عوامل مؤثر بر بهبود عملکرد بانکها، ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر، ۱۳۹۱; ۲۳ (۲۴۳) :۵۴
عباسقلی پور، محسن، (۱۳۸۹). عوامل مؤثر بر بهبود عملکرد بانکها ، مجله بانک و اقتصاد، شماره ۱۰۶ خرداد ۱۳۸۹ ۱۳۹۳، ص2.
عباسی، محمد؛ احدمطلقی، آب حیدری،(۱۳۹۴)، "بررسی نقش سودآوری بانکداری شرکتی در سبد خدمات بانکی". همایش دستاوردهای نوین در حسابداری و مدیریت. تهران: دانشگاه تهران .
عقبائی، فرشته، رضائیان، علی، الوانی، سید مهدی، هاشمی، سید ذبیح الله. (1401). سودآوری مالی با تعیین الگوی روابط بین عوامل موثر بر فرهنگ مشتریان خدمات بانکداری الکترونیک (مورد مطالعه : بانک ملت). اقتصاد مالی.
طالبی، امیر، ارزیابی کیفیت خدمات بانکداری شرکتی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر آن با استفاده از روش AHP (مطالعه موردی بانک اقتصاد نوین)، ۱۳۹۵، کنفرانس جهانی مدیریت، اقتصاد حسابداری و علوم انسانی در آغاز هزاره سوم، ۱-۱۷.
نوری بروجردی، پیمان 1391 بررسی مقایسهای موقعیت بانکداری شرکتی در ایران و جهان. بیست وسومین همایش بانکداری اسلامی. تهران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، پژوهشکده پولی و بانکی، 216- 168.
Bedman, N.(2013), SME bank selection and patronage behavior in the Ghanaian banking
Brink, A., & Berndt, A. (2014). Relationhip Marketing & Customer Relationship Management. Lansdowne, South Africa: Juta and Co Ltd.
Czarniewski, S. (2014). Building Customer Value in Relationship Marketing. International Journal of Academic Research in Accounting, Finance and Management Sciences, 4(4), 88-94.
Eid, R. (2015). Integrating Muslim customer perceived value, satisfaction, loyalty and retention in the tourism industry: An empirical study. International Journal of Tourism Research, 17(3), 249-260.
Ennew, C. T., Binks, M. R., & Chiplin, B. (2015). Customer satisfaction and customer retention: An examination of small businesses and their banks in the UK. In Proceedings of the 1994 Academy of Marketing Science (AMS) Annual Conference (pp. 188-192). Springer, Cham.
Estrella-Ramon, A., Sánchez-Pérez, M. and Swinnen, G. (2016) "How customers offline experienceaffects the adoption of online banking'. Internet Research, Vol. 26, No. 5, pp. 1072–1092.
Gallarza, M. G., Gil-Saura, I., & Holbrook, M. B. (2012). Customer value in tourism services: meaning and role for a relationship marketing pproach.Strategic Marketing in Tourism Services. Bingley, UK: Emerald, 147-163.
Jan, M.T. and Abdullah, K. (2014) 'The impact of technology CSFs on customer satisfaction and the role of trust: an empirical study of the banks in Malaysia', International Journal of Bank Marketing. Vol. 32, No. 5, p.429.
Klepek, C. Y. R. I. L. (2016). Innovation: the case of corporate banking services. In PemHM HOCtyny: pdf (Vol. 16, pp. 13-16).
LUZ, M. A. (2019). TARGETS OF DIGITIZATION IN THE CREDIT PROCESS OF CORPORATE BANKING (Doctoral dissertation, SIAM UNIVERSITY).
Mahmoud, M.A., Hinson, R.E. and Anim, P.A. (2017) Service innovation and customer satisfaction: the role of customer value creation', European Journal of Innovation Management,pp. 1460-1060.Doi 10.1108/Ejim-09-2017-0117 (Accessed 10 February 2018).
Milan, G. S., Eberle, L., & Bebber, S. (2015). Perceived Value, Reputation, Trust, and Switching Costs as Determinants of Customer Retention. Journal of Relationship Marketing, 14(2), 109-123.
Moenardy, K. K., Suharyono, Z. A., & Kumadji, S. (2016). The Effect of Service Quality and Relationship Marketing to Customer Value, Customer Satisfaction, Switching Cost, and Customer Retention: A Case Study on the Customers of Bank NTT at East Nusa Tenggara Province. International Journal of Management and Administrative Sciences, 3(4), 48-63.
Phillips-Wren G, Hoskisson A. An analytical journey towards big data. Journal of Decision Systems 2015; 24(1): 110-121
Regan Lam ;Suzan Burton(2006), SME banking loyalty and disloyalty: a qualitative study in relationships and competitive advantage, International Journal of Bank Marketing, Vol. 14
Sergeevnalgonina, A., & Minnehanova, A. (2017). Forecasting arussian corporate banking businesson the basis of economic and mathematical modeling. Revista QUID, 1(1), 1364-1369.
Setiani, M. (2015). pengaruh relationship marketing terhadap customer retention orientation nasabah bank syariah di kebumen. segmen Manajemen, 12(1c)., 88-93.
Setiyoko, D. P. (2015). pengaruh trust, commitment, communication, dan conflict handling terhadap customer loyalty (Studi pada Nasabah Bank BRI Cabang Purworejo). SEGMEN-Manajemen, 10(2a); 66-73.
Torre-Bastida A. Villar-Rodriguez E. Design and implementation of an extended corporate CRM database system with big data analytical functionalities. Journal of niversal Computer Science 2015; 16(30): 147-156.
Tsai HT, Chien JL, Tsai MT. The Influences of System Usability and User atisfaction on Continued Internet Banking Services Usage Intention: Empirical Evidence from Taiwan. Electronic Commerce Research 2014; 14(2): 137-169.
Tyler, K. and Stanley, E. (2001), "Corporate banking: the strategic impact of boundary spanner effectiveness", International Journal of Bank Marketing, Vol. 19 No. 6, pp. 246-261.
Yang, C., & Hu, Z. H. (2015). A Relationship Study on Marketing Strategy Management towards Customer Relationship Management and Perceived Value. Acta Oeconomica, 65(2), 173-185