بررسی مینیمالیسم و مؤلّفههای آن در تذکرۀ الاولیاء عطار نیشابوری
محورهای موضوعی : متون زبان و ادبیات فارسیحسین آریان 1 , فریبا همتی 2 , زکیه رشیدآبادی 3
1 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان
2 - مدرس دانشگاه فرهنگیان
3 - دکترای زبان و ادبیات فارسی،مدرس دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید هاشمی نژاد مشهد،ایران.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
مینیمالیسم یا کمینهگراییگونهای نو در داستان است که بر حذف عناصر غیرضروری و ایجاز بیش از حد تأکید دارد و همین عامل، سبب سادگی و دوری از پیچیدگی در داستانها میشود. اگرچه اینگونه در ادب غرب پدیدهای نوظهور است، ولی نمونههای آن در آثار کهن ایرانی به وفور یافت میشود. تذکرهالاولیاء عطار نیشابوری شاعر قرن هفتم هجری از این دسته از آثار است. برهمین مبنا نگارندۀ پژوهش حاضر برآن است با بررسی مینیمالیسم در اثر یاد شده، میزان مؤلّفههای آن را تحلیل نمایند. برای رسیدن به این منظور، پس از بررسی کتاب تذکرهالاولیا و استخراج حکایات و داستانهای کوتاه مینیمالیستی، ویژگیهای مختلف آن بررسی و تحلیل شد. این پژوهش که به شیوۀ کتابخانهای و بر مبنای توصیف و تحلیل انجام گرفته، این نتایج را در برداشته که حکایتهای کوتاه تذکرهالاولیاء با توجه به برخورداری از حجم کم، سادگی زبان، پیرنگ ساده، گفتگو، شخصیّتهای محدود و محدودیت صحنهپردازی در زمرۀ داستانهای مینیمالیستی قرار میگیرد و عطار در این زمینه بسیار موفّق و الگویی برای دیگر نویسندگان بوده است.
In literature, minimalism is a new genre characterized specially by an economy in using words. It distinctly emphasizes brevity and omission of unnecessary elements in text. This emphasis has resulted in lucidity of expression and unambiguity in stories. Although an emergent phenomenon in the European literature, examples of minimalist stories are found plentifully in the Iranian classics. Tazkirat al-Awliyā of Attār, the famous poet of the seventh century (AH) is one of them. The researchers here have tried to study and analyze the motifs and elements of minimalism in the classic book of Attar. The study has therefore been based on the library methods. The study concluded that short parables in Tazkirat al-Awliyā can be classified as minimalist stories due to their being very short, clarity of language, brevity and straightforward plots, small number of characters and dialogues, and limited settings. Attār himself is also introduced as an innovator in the field and a very successful model for other authors.
_||_