تدبیر منزل در گرشاسب نامه اسدی طوسی
محورهای موضوعی : متون زبان و ادبیات فارسی
1 - دانش آموخته ی دوره دکتری ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج،کرج، ایران.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
ادبیات تعلیمی یک نوع از انواع ادبی است که قدمت زیاد و اهمیت فراوانی دارد. شاعران فارسی زبان از قرن چهارم هجری به بعد، نسبت به بیان اندرزها و حکمت ها در شعرشان همت گماشتند. از جمله شاعران که به حکمت و اخلاق توجه وافر نشان داده اسدی طوسی در گرشاسب نامه است؛ وی توانسته است آموزه های دینی، اخلاقی، اجتماعی، آموزه های تدبیر منزل و سیاست مدن را وارد این متن حماسی کند. در گرشاسب نامه میزان اشعار حکمی و اندرزی برجسته تر از سایر جنبه ها چون حماسه، اسطوره و رزم پهلوانانی مانند گرشاسب و نریمان است. در میان اندرزها و پندهای گرشاسب نامه درباره تدبیر منزل نیز صحبت به میان می آید. وقتی گرشاسب نامه را با کتاب هایی چون گلستان، نفائس الفنون، لطائف الحکمة و اخلاق ناصری که حاوی نکات اخلاقی و حکمی مخصوصا حکمت عملی هستند، مقایسه نمودم، دیدم که اسدی طوسی نیز مانند آنها نکته های اخلاقی و حکمت بار را مد نظر داشته، البته نه با آن شرح و ترتیب که در برخی از این کتاب ها وجود دارد.این پژوهش نشان خواهد داد که تدبیر منزل در گرشاسب نامه چگونه نمایانده شده است.
Didactic literature is an old and significant literary genre. Since 4th century (AH) onward moral lessons and advices have been major themes in the works of numerous Persian poets including Asadī Tūsī, whose Garšāsp-nāma, a long heroic epic, contains religious, ethical and social themes as well as domestic economics and politics teachings. In spite of numerous verses on the epic, mythical and heroic combats between Garšāsp and Nariman, didactic and moral lessons make up the greater part of Garšāsp-nāma. Among teachings of Garšāsp-nāma one is domestic economy. Compared with such literary works as Golestān, Nafāes Al-fonūn, Latāef Al-hekma and Aklāq-e Nāserī which are mainly concerned with moral lessons and practical philosophy in specific, Garšāsp-nāma focuses on the same subjects too, though not exactly in the same structure and description. This research is to reveal the way the domestic economy is presented in Garšāsp-nāma.
_||_