مؤلّفههای پسااستعماری در اشعار مهدی اخوان ثالث
محورهای موضوعی : متون زبان و ادبیات فارسیسیده گوهر نوربخش 1 , عبدالحسین فرزاد 2
1 - دانشجوی دکتری، زبان وادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران
2 - دانشیار، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
مطالعات پسااستعماری یکی از حوزه های مطالعات جدید در مورد کشورهای موسوم به جهان سوم و نگرشی انتقادی به مجموعه ای از رهیافت های نظری است که با تأکید بر پیامدهای استعمارگرایی به تحلیل گفتمان استعماری می پردازد. ادوارد سعید، بنیان گذار واقعی نظریۀ پسااستعماری در کتاب شرق شناسی اش بر این اصل تکیه دارد که متفکران غربی، عمدتاً تصویر نادرستی از مشرق به مثابۀ دیگری مطرح کرده اند. وی بر این باور بود که پیامدهای استعمارگری در قالب هرج و مرج، کودتا، فساد و جنگ های داخلی و خونریزی تا امروز ادامه یافته است. در ادبیات ایران، مهدی اخوان ثالث از شاعرانی است که روایت گریِ حضور استعمار انگلیس و آمریکا در شعرش آشکارا انعکاس دارد. این مقالۀ توصیفی- تحلیلی بر آن است تا بیان دارد جلوه های پسااستعماری در اشعار اخوان چگونه ظهور می یابد؟ بررسی ها نشان می دهد: اخوان به زبانی نمادین و تمثیلی با تصاویر شاعرانه از استعمار سخن به میان آورده و در اشعارش فضای یأس آمیز بعد از چیرگی استعمار را وصف کرده است
One of the areas of new studies in the Third-World Countries and a critical approach to a set of theoretical approaches that emphasize the consequences of colonialism on colonial discourse analysis is Post-colonialism studies. Edward Said the real founder of theory post-colonialism , The basis of his theory in his Orientalist essay is based on this. Western thinkers have mainly posited the wrong image of the Orient as "another." Edward Said believes that the consequences of colonialism in terms of chaos, coup, corruption, and civil wars and bloodshed continued to these days. Mehdi Akhavan Sales is one of the poets who narrate the presence of British and American colonialism in his poetry, in the literature of Iran. This descriptive analytic article is about expressing the post-colonial effects of his poetry. Studies show that Akhavan has spoken in a symbolic and illustrative language with poetic images of colonialism, and in his poems described a despondent atmosphere after colonial domination
10. براهنی، رضا (1370) اخوان، شعر بزرگ سرزنش جهان، ناگه غروب کدامین ستاره، تهران: بزرگمهر.
مقالات
_||_