خوارق عادات در بهیننامه فردوسی با تکیه بر صنعت ادبی اغراق
محورهای موضوعی : متون زبان و ادبیات فارسی
1 - دانشجوی دکترای رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج – ایران
2 - دانشیار و عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد واحد کرج – ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
نخستین و برترین ویژگی حماسههای طبیعی و ملی، اساطیری بودن است و ویژگی سرشتینه اساطیر، خارقالعادگی. بنابراین حماسهها از راه پیوند با اساطیر، و اساطیر از راه همبستگی با خوارق عادات، قداست پیدا میکنند. روایتگران حماسهها نیز برای برانگیختن توجه و احساسات مخاطبان خود به رنگآمیزی و جلا دادن خوارق عادات و بزرگنمایی در حماسهها میپردازند. دانسته است که هر ملتی دوست دارد قهرمانان ملی خود را در مقام قداست و شکوهمندی ببیند، لذا به صنعت اغراق روی میآورد تا از این راه تعجب و شگفتی مخاطبان را برانگیزد و به آن ببالد. بزرگنمایی، ویژگی ذاتی شعر است و بهویژه در ادبیات حماسی با تمام گونهها رخ مینماید همچون: شود کوه آهن چو دریای آب اگر بشنود نام افراسیاب شایان توجه خواهد بود که بدانیم سرایندگان متون حماسی، آفرینندگان حماسه و اساطیر آن نیستند بلکه هنر آفرینندگی خود را در پردازش و آرایش صحنهها و بزرگنمایی آنها به کار میگیرند.
Being mythological is the first and best characteristic of natural and national epics which its instinctive feature is being extraordinary. Therefore, epics through linkage to myths - and myths correlating with the extraordinaries become holy. To spur their audiences’attention and emotions, narrators of epics attempt to tint and polish and magnify the extraordinaries. It is well-known that every nation would like to see their heroes at the peak of holiness and splendidness and, so they approach exaggeration of the heroes in order to stimulate a feeling of surprise and astonishment in audiences. This cause the nation to be honored for own heroes. Magnification process is the inherent trait of poem and all kinds of this process is particularly exposed in epic literature. For instance, describing Afrasiab, The Poet Ferdosi composes: If a mountain of iron heard Afrasiab’s name, it will be scared to thaw and become a sea. It is noticeable that composers of epic texts are not the creators of those epic and myths, although, they make use of their art of creativity in making up and magnification of scenes.