وحدت آفرینش؛ بنمایة حکمت خسروانی در منطقالطیر عطار
محورهای موضوعی :
متون زبان و ادبیات فارسی
لیلا غلامپورآهنگر کلایی
1
,
محمود طاووسی
2
,
شهین اوجاق علیزاده
3
1 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
2 - استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
3 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
تاریخ دریافت : 1398/06/15
تاریخ پذیرش : 1398/06/15
تاریخ انتشار : 1398/04/01
کلید واژه:
چکیده مقاله :
حکمت خسروانی فلسفه و عرفان ایران باستان است. در این پژوهش وحدت آفرینش به عنوان یکی از ویژگی های مهم حکمت خسروانی، در منطق الطیر عطار مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. مطابق نتایج، اگرچه شاعر تحت تاثیر قاعدة وحدت آفرینش و انسان وارگی جهان در حکمت خسروانی بوده، اما بر خلاف پیشینیان اسیر تمثیل اندام وارگی جهان - که یک تمثیل فلسفی و تکراری است – نگردیده، بلکه به تمثیل تازه ای در این حوزه دست یافته است و آن، قرار دادن تمثیل علمی- فلسفی تناظر ذرة جهان نما با جهان ذره نما در برابرتمثیل فلسفی-عرفانی یکپارچگی سی مرغ با سیمرغ است. در این پژوهش، ذره و عالم، اسرار کهن، ایجاد نظم، شهریاری مطلوب، عدد سی، کوه قاف، عدد هفت، سیمرغ و مقام فنا همگی از مظاهر وحدت آفرینش در منطق الطیر می باشند که از حکمت خسروانی سرچشمه گرفته اند. فرایند مذکور در تبیین وحدت سی مرغ و سیمرغ، با یکپارچگی و تمامیت هستی، نظم کیهانی و اسطورة کمال روز ازل ارتباط دارد. لازم به ذکر است که میان مفاهیم مذکور از نظر نسبت های چهارگانة علم منطق نسبت تساوی برقرار است.
چکیده انگلیسی:
Khosravani Hekmat is Philosophy and mysticism of ancient iran that In this research, the principle of unity of creation is considered as one of its important attributes in the works of Attar. According to the results, The poet was influenced by the principle of the unity of creation, although under the influence of the human being in the wisdom of Khosravani, But, unlike its predecessors, The scientific analogy corresponds to the universe of the universe with the cosmic universe, which is equivalent to the analogy of the integrity of the thirty-sixth with the Simorgh. Particle and universe, ancient secrets, ordering, desirable city, number 30, Mount Ghaf, The victim of the sensual desire, the number seven, the simorgh and the famine are all the manifestations of the unity of creation in Manteqotteir that They originated from the wisdom of Khosravi. The unity of its existence in Manteqotteir is related to the integrity and integrity of the universe, the cosmic order, and the mythology of the perfection of the day. Between the above concepts, the equality ratio is in the quadruple rational ratios.
منابع و مأخذ:
اقبال لاهوری، محمد (1357) سیر فلسفه در ایران، ترجمه آریانپور، تهران، امیرکبیر
الیاده، میرچا، (1390) اسطورۀبازگشتجاودانه، ترجمۀ بهمن سرکاراتی، تهران، انتشارات طهوری
______ (1386) چشماندازهای اسطوره، ترجمه جلال ستاری، انتشارات توس
______ (1388) مقدسونامقدس، ترجمه بهزاد سالکی، چاپ دوم، انتشارات علمی و فرهنگی
برایسن، بیل(1388) تاریخچه تقریبا همه چیز، ترجمه محمد تقی فرامرزی، تهران، انتشارات مازیار
بهار، مهرداد (1375) پژوهشی دراساطیر ایران،تهران،انتشارات آگاه
پور داوود، ابراهیم (1389) اوستا (گاتها)، تهران، پارمیس
تالبوت، مایکل، (1389) جهان هولوگرافیک، ترجمه داریوش مهرجویی، انتشارات هرمس، چاپ شانزدهم
دادگی، فرنبغ (1390) بندهش، ترجمه مهرداد بهار، تهران، انتشارات توس
دشتی، علی(1384) در دیار صوفیان، زیر نظر مهدی ماحوزی، تهران، زوار
راشد محصّل، محمد تقی(۱۳85) گزیدههای زاد اسپرم، تهران، مؤسسة مطالعات و تحقیقات فرهنگی
رضوی، محمدامین(1377) سهروردی و مکتب اشراق، ترجمه مجدالدین کیوانی، تهران، مرکز
رضی، هاشم (1379) حکمت خسروانی، تهران، انتشارات بهجت
زرین کوب، عبد الحسین (1368)سرّنی، ج: 2، تهران، انتشارات علمی.
زنر، آر.سی (1375) طلوع و غروب زرتشتیگری، ترجمه تیمور قادری، تهران، فکر روز
سهروردی، شهابالدین یحیی (1377 ) حکمهالاشراق، ترجمه و شرح سید جعفر سجادی، دانشگاه تهران
______ (1348) مجموعۀ رسائل پارس، به کوشش حسین نصر، تهران، بیجا
______ (1380) مجموعه سوم مصنفات شیخ اشراق، به کوشش حسین نصر، پژوهشگاه علوم انسانی
______ (1374) عقل سرخ، به کوشش حسین مفید، تهران، انتشارات مولی
عطار، فریدالدین (1366) دیوان عطار، به اهتمام و تصحیح تقی تفضّلی، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب
ــــــــــــــ . (1389). مختارنامه. تصحیح محمدرضا شفیعی کدکنی. سخن. تهران.
ــــــــــــــ . (1386). اسرارنامه. تصحیح محمدرضا شفیعی کدکنی. سخن. تهران.
ــــــــــــــ . (1388). منطقالطیر. تصحیح محمدرضا شفیعی کدکنی. سخن. تهران.
فروزانفر، بدیعالزمان (1353) شرح احوالو نقدوتحلیل آثارعطارنیشابوری، چاپ دوم، تهران، دهخدا.
کربن، هانری (1384) بنمایههای آیین زرتشتی در اندیشة سهروردی، ترجمه محمود بهفروزی، تهران، جامی
کزازی، میر جلالالدین (1386) نامة باستان، ج1، تهران، چاپ ششم، سمت
غزالی، ابوحامد محمد (1386) کیمیای سعادت، ترجمه حسین خدیو جم، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی
مورنو، آنتونیو (1392) یونگ، خدایان و انسان مدرن، ترجمة داریوش مهرجویی، تهران، نشر مرکز
واعظ، حسن (1389) پایاننامة "مدهای شبه – نرمال در گرانش انیشتین – گاس – بانه" رسالة کارشناسی ارشد، رشتة فیزیک ذرات بنیادی، دانشگاه مازندران
هینلز، جان (1386) شناخت اساطیر ایران، ترجمه ژاله آموزگار و احمد تفضلی، تهران، چشمه
یونگ، کارل (1389) انسان و سمبولهایش، دکتر محمود سلطانیه، تهران، جامی
ــــــــــــــ (1392) روانشناسی وکیمیاگری، ترجمه محمود بهفروزی، تهران، جامی
مقالات
پاکدل، مسعود (1392) «وحدت وجود و بازتاب آن در منطق الطیر» مجلة عرفان اسلامی، دوره 9، ش 35 ، از ص213 تا ص234
خواجهگیری، طاهره و فهیمه خراسانی (پاییز و زمستان 1394) «نقش سه عارف خطة قومس در حفظ و استمرار اندیشة خسروانی و حکمت اشراق» مجلة مطالعات عرفانی دانشگاه کاشان، شماره 22، ص65 - 88
فیضبخش، فردیس و حسن علی پورمند (1383) «نمادشناسی گبند»، نخستین همایش فناوری و سازههای سنتی با محور گنبدها
شایگانفر، حمیدرضا «عظمت حافظ در غزل نخستش»(تاریخ بارگذاری: 20/ 7/ 90) پایگاه اطلاعرسانی موسسه شهر کتاب http://bookcity.org/news-1319.aspx
-Daivid Bohm,”Hideen Variables and the Lmplicate Order, “ in Quantum Lmplications, ed. (London: Roultledge & Keganpaul, 1987), p. 38.
-Madan, M.J. (1911). The Complete Texts of the Pahlavi Dinkard , 2 vols Bombay
_||_