بررسی مرگ از دیدگاه پدیدارشناسی غیریت در رمان گاوخونی
محورهای موضوعی : متون زبان و ادبیات فارسیفاطمه رحیمی نیا 1 , فاطمه حیدری 2
1 - دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
2 - دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
کلید واژه: پدیدارشناسی غیریت, مرگ, لویناس, گاو خونی, جعفر مدرس صادقی,
چکیده مقاله :
پدیدارشناسی جریانی است که هدف اصلی آن، رسیدن به شناخت واقعی ماهیات و ذات است رها از هرگونه پیش فرض و پیش داوری؛ به گونه ای که هستی واقعی و راستین موجود از جانب خویش اجازه ظهور یابد و دخالت ذهن و محتویات آن از سر راه موجودات کنار رود و با تقلیل یا فروکاست بتوان به توصیفی اصیل و واقعی از هستی موجودات دست یافت. جعفر مدرس صادقی یکی از نویسندگان مطرح ادبیات معاصر ایران است که در زمینه های مختلف از جمله داستان، رمان و نیز در حوزۀ ترجمه و ویرایش و تصحیح متون کلاسیک فعالیت های شایان توجهی داشته است.او هر چند رسما پدیدارشناس نیست، اما آرایی در نویسندگی دارد که به پدیدارشناسان نزدیک است. در این مقاله مفهوم اساسی مرگ از دیدگاه پدیدارشناسی و به طور خاص پدیدارشناسی غیریت، در رمان گاو خونی نوشته جعفر مدرس صادقی معرفی و تحلیل می شود. کوشش برآن است که سیطرۀ مرگ بر فضای رمان نشان داده شود و بر اساس شواهد متن رابطه شخصیت اصلی رمان (راوی) با مرگ از دیدگاه پدیدارشناسی بررسی شود. مرگ به مثابه رویدادی آینده و خارج از فهم بر اشخاص داستان فرود آمده آنان را از مقام سوژه بودن خارج ساخته منفعل می سازد.
Phenomenology is a process whose main goal is to achieve a true knowledge of essences and essences, free from any presuppositions and prejudices; In such a way that the real existence of the existing being is allowed to appear on its own and the interference of the mind and its contents is removed from the way of the beings and by reduction or reduction, an authentic and real description of the existence of the beings can be achieved. Jafar Modarres Sadeghi is one of the prominent writers of contemporary Iranian literature who has had remarkable activities in various fields such as fiction, novels, as well as in the field of translating, editing and correcting classical texts. Although he is not officially a phenomenologist, He is a writer who is close to phenomenologists. This article seeks to answer the questions of what is Modarres Sadeghi's approach to death? Has phenomenology influenced the views and thoughts of Jafar Modarres Sadeghi? How is this idea reflected in Gavkhoni's novel? The method of this descriptive-analytical research is the method of using other methods.
کتابها
اسپیگلبرگ، هربرت (1397) جنبش پدیدارشناسی درآمدی تاریخی، مترجم مسعود علیا، تهران: نشر مینوی خرد.
اولریش هاسه، ویلیام لارج (1384) موریس بلانشو، مترجم رضا نوحی، تهران: نشر مرکز.
بلانشو، موریس (1385) ادبیات و حق مرگ، مترجم لیلا کوچک منش، تهران: نشر گام نو.
جمادی، سیاوش (1385) زمینه و زمانه پدیدارشناسی، تهران: نشر ققنوس.
دارتیگ،آندره (1384) پدیدارشناسی، جلد 3، مترجم محمود نوالی، تهران: نشر سمت.
سارتر، ژان پل (1394) هستی و نیستی، مترجم مهستی بحرینی، تهران: نشر نیلو فر.
سارتر، ژان پل (1397) ادبیات چیست؟، مترجم ابولحسن نجفی، مصطفی رحیمی، تهران: نشر نیلوفر.
سلیمانی آملی، حسین (1385) فلسفه تطبیقی و تطبیق فلسفی، تهران: نشر علمی و فرهنگی.
شکرشکن، حسین و دیگران (1377) مکتبهای روانشناسی و نقد آن، تهران: نشر سمت.
صدوقی، علی (1382) افسانه سیزیف آلبر کامو، تهران: نشر دنیای نو.
لویناس، امانوئل (1947) از وجود به موجود، مترجم مسعود علیا، تهران: نشر ققنوس.
مدرس صادقی، جعفر (1362) گاوخونی، تهران: نشر مرکز.
ملکیان، مصطفی (1379) تاریخ فلسفه غرب، قم: پژوهشکدۀ حوزه و دانشگاه.
مقالات
افتخارزاده، نادر، صلواتی، محمود. (1391). مرگ و بیمرگی در شعر حماسی و عرفانی. تفسیر و تحلیل متون زبان ادبیات فارسی(دهخدا)، 4(12)، 193-212.
امامی سیگارودی، عبدالحسین، دهقان نیری، ناهید، رهنورد، زهرا، نوری سعید علی. (1391). روششناسی تحقیق کیفی: پدیدارشناسی. پرستاری و مامایی جامعنگر، 22(68)، 56-63.
منابع لاتین
blanchot,mauric (1992) the space of literature trauslatiou byasmock University of Nebraska, London: Nebraska Press Lincoln.
De marrais, k.& tisdale, k. (2002). what happens when researchers inquire in to difficult emotions? Reflection on women anger through qualitative interview. journal of educational psychologist, 32(2), 115-123.
Van Manen,m.(1990) researching lived experience: human science for an actionsensitive pedagogy, London, Ontario, Canada: the university of western Ontario.
Levinas, Emmanuel (1969) Totality and Infinity, trans Alphonos Lingis, Pittsburgh: Duquesne University. Levinas Edited by Simon University of Essex, & and Robert , University of Memphis, Cambridge University Press.
Levinas, Emmanuel (1987) Time and the Other, Trans Richard A. Cohen. Pittsburgh: DuquesneUniversity Press. levinas Emmanuel, tatality and An Essay on Exteriority - Emmanuel Levinas: exerity test (1961) English translation by alphonso lignin from totalite et infini :essaisur l exteriovite.
Putnam, Hillary (2004) "Levinas and Judaism" in The Cambridge A Study of Death from the Phenomenological Perspective of Otherness in Gavkhoni's novel.
_||_Books
Spiegelberg, Herbert (2017) Movement of Historical Income Phenomenology, translated by Masoud Alia, Tehran. The publishing of menui khord.
Ulrich Hasse, William Large (2004) Maurice Blanchot, translated by Reza Nouhi, Tehran: Nahr-e-Karzan.
Blanchot, Maurice (2005) Literature and the right to die, translated by Leila Kochch Menesh, Tehran: Gam No Publishing.
Jamadi, Siavash (2006) Context and time of phenomenology, Tehran: Phoenix Publishing.
Dartig, Andre (2005) Phenomenology, volume 3, translated by Mahmoud Navali, Tehran: Samit Publishing House.
Sartre, Jean-Paul (2014) Being and not, translated by Mehsti Bahraini, Tehran: Nilo Far Publishing.
Sartre, Jean-Paul (2017) What is literature?, translated by Abolhassan Najafi, Mostafa Rahimi, Tehran: Nilofar Publishing.
Soleimani Amoli, Hossein (2006) Comparative Philosophy and Philosophical Adaptation, Tehran: Scientific and Cultural Publication.
Shekarshakan, Hossein and others (1998) schools of psychology and their critique, Tehran: Samit Publishing House.
Sadouqi, Ali (2012) The Legend of Sisyphus by Albert Camus, Tehran: New World Publishing.
Levinas, Emanuel (1947) From Existence to Existence, translated by Masoud Alia, Tehran: Nash Ghoqnos.
Modares Sadeghi, Jafar (1983) Gavkhoni, Tehran: Kerzan Publishing.
Malikian, Mustafa (2000) History of Western Philosophy, Qom: University and District Research Institute.
Articles
Eftikharzadeh, Nader, Salvati, Mahmoud. (2011). Death and immortality in epic and mystical poetry. Interpretation and Analysis of Persian Language Texts (Dehkhoda), 4(12), 193-212.
Emami Sigaroudi, Abdul Hossein, Dehghan Neiri, Nahid, Rahnavard, Zahra, Nouri Saeed Ali. (2011). Qualitative research methodology: phenomenology. Comprehensive Nursing and Midwifery, 22(68), 56-63.
Latin References
blanchot,mauric (1992) the space of literature trauslatiou byasmock University of Nebraska, London: Nebraska Press Lincoln.
De marrais, k.&tisdale, k. (2002). what happens when researchers inquire in to difficult emotions? Reflection on women anger through qualitative interview. journal of educational psychologist, 32(2), 115-123.
Van Manen,m. (1990) researching lived experience: human science for an actionsensitive pedagogy, London, Ontario, Canada: the university of western Ontario.
Levinas, Emmanuel (1969) Totality and Infinity, trans Alphonos Lingis, Pittsburgh: Duquesne University.
Levinas, Emmanuel (1969) Totality and Infinity, trans Alphonos Lingis, Pittsburgh: Duquesne University.
Levinas, Emmanuel (1987) Time and the Other, Trans Richard A. Cohen. Pittsburgh: DuquesneUniversity Press. levinas Emmanuel, tatality and An Essay on Exteriority - Emmanuel Levinas: exerity test (1961) English translation by alphonso lignin from totalite et infini :essaisur l exteriovite.
Putnam, Hillary (2004) "Levinas and Judaism" in The Cambridge A Study of Death from the Phenomenological Perspective of Otherness in Gavkhoni's novel.