سازههای فولادی سبک (LSF) که به صورت خشک و به روش تولید صنعتی و نورد سرد(CFS) اجرا میشوند. برای تحمل بارهای جانبی در سازههای سرد نورد شده از بادبند تسمهای یا دیوار برشی استفاده میشود. با توجه به این که وزن مصالح، آمادهسازی و اجراء دیواربرشی عوامل محدودکننده استفاده چکیده کامل
سازههای فولادی سبک (LSF) که به صورت خشک و به روش تولید صنعتی و نورد سرد(CFS) اجرا میشوند. برای تحمل بارهای جانبی در سازههای سرد نورد شده از بادبند تسمهای یا دیوار برشی استفاده میشود. با توجه به این که وزن مصالح، آمادهسازی و اجراء دیواربرشی عوامل محدودکننده استفاده از آن در بهسازی قابها محسوب میشود. تعیین آرایشها مناسب که سبب کاهش استفاده دیواربرشی گردد، میتواند از عوامل مهم بهبود عملکرد قابها در بهسازی و مقاومسازی قابها شود. نمونه آزمایشگاهی انتخاب شده برای بررسی عملکرد سیستم قاب فولادی سبک LSF و صحت مدلسازی در نرمافزار ABAQUS شامل یک سیستم قاب فولادی سبک LSF است که توسط Bin Liu و همکاران (2016) آزمایش گردید. برای این منظور نمونههای تقویت شده قاب در3 دسته کلی که شامل نمونه تقویت نشده، نمونه مهاربند ضرب دری، نمونه مهاربند ضربدری دو ردیفه و نمونه تقویت شده باورقه 45 درجه تحت بار گذاری منوتونیک قرار گرفت، با مقایسه نتایج بدست آمده از تحلیل نمونههای با نمونه تقویت نشده مشخص گردید که ظرفیت باربری قاب تقویت شده با باد بندهای ضرب دری دو ردیفه نزدیک به قاب پوشش کامل 45 درجه است. استفاده از فولاد با مقاومت تسلیم بالاتر باعث افزایش مقاومت استاتیکی و مقاومت لرزهای بادبند میگردد ولی قابلیت جذب انرژی آن را کاهش میدهد. استفاده از ورقهای فولادی 45 درجه باعث افزایش شکلپذیری قاب میگردد .
پرونده مقاله
بتن با مقاومت بالا، دارای مشخصات مکانیکی و دوام عالی بوده و یکی از پیشرفت های اخیر در تکنولوژی بتن محسوب می شود. این نوع بتن دارای مقاومت فشاری، چسبندگی بالا و نسبت آب به سیمان و نفوذپذیری بسیار کم و در نتیجه دوام بسیار زیاد می باشد. HSC یک کامپوزیت سیمانی شامل مقادیر چکیده کامل
بتن با مقاومت بالا، دارای مشخصات مکانیکی و دوام عالی بوده و یکی از پیشرفت های اخیر در تکنولوژی بتن محسوب می شود. این نوع بتن دارای مقاومت فشاری، چسبندگی بالا و نسبت آب به سیمان و نفوذپذیری بسیار کم و در نتیجه دوام بسیار زیاد می باشد. HSC یک کامپوزیت سیمانی شامل مقادیر بهینه ریزدانه، نسبت آب به سیمان کمتر از 25/0 می باشد. بتن با کارایی بسیار بالا در مقایسه با بتن معمولی دارای ساختاری با منافذ غیرپیوسته می باشد که با افزایش کارایی بتن، اجازه نفوذ آب را به حداقل می رساند. بتن HSC دارای طرح اختلاط اغلب شامل آب، میکروسیلیس، سیمان، ماسه ریزدانه، فوق روان کننده و پودر سنگ هایی مانند کوارتز می باشد که در این تحقیق با استفاده از مصالح محلی و بومی کشور ایران ساخته شده اند. در این تحقیق، نمونه های مکعبی 10x10x10 ساخته شده و مورد ارزیابی قرار گرفته است. آزمایش های انجام شده بر روی نمونه های بتنی تحت بارگذاری تا مرحله گسیختگی صورت گرفته است. هدف از انجام این آزمایش ها بررسی اثر پودر کوارتز در بتن با مقاومت بالا می باشد. نتایج حاصل از آزمایشات نشان می دهد که مقاومت فشاری بتن در بتن با مقاومت بالا HSC در پودر کوارتز ۱۱٪ در تمامی سنین بیشترین مقدار را دارد و افزایش پودر کوارتز باعث ترد شدن بتن شده و به هنگام شکستن نمونه ها منجر به متلاشی شدن آنها می شود. در بررسی دیگری مشاهده گردید که افزایش میزان پودر کوارتز باعث بزرگ شده ترک های روی بتن می شود به همین منظور بهتر است که برای چنین بتن هایی با مصالح ریز دانه برای جلوگیری از بزرگ شده ترک ها از الیاف (فیبر) استفاده شود.
پرونده مقاله
با توجه به اینکه کشورمان در یکی از مناطق لرزهخیز جهان واقع شده است، همواره احتمال رخداد زلزلههای قدرتمند در مناطق مختلف آن دور از انتظار نیست. طی سالیان گذشته محققین سیستمهای مختلفی جهت جذب و اتلاف انرژی زلزله در سازهها پیشنهاد دادهاند که در این راستا مهاربندهای کم چکیده کامل
با توجه به اینکه کشورمان در یکی از مناطق لرزهخیز جهان واقع شده است، همواره احتمال رخداد زلزلههای قدرتمند در مناطق مختلف آن دور از انتظار نیست. طی سالیان گذشته محققین سیستمهای مختلفی جهت جذب و اتلاف انرژی زلزله در سازهها پیشنهاد دادهاند که در این راستا مهاربندهای کمانش تاب مورد توجه مهندسین بوده است. هدف این تحقیق بررسی رفتار تیر پیوند کوتاه در قابهای فولادی با مهاربندهای کمانشپذیر و کمانش تاب میباشد. بدین منظور سه سازهی، 3، 6 و 9 طبقه با مهاربندهای کمانشپذیر و کمانش تاب براساس آییننامههای معتبر طراحی و کلیهی ضوابط لرزهای نیز کنترل شده است. در ادامه قاب دو بعدی کناری آنها با مهاربندهای واگرا در نرمافزار SeismoStruct 2016 مدل شده است. به منظور بررسی رفتار تیر پیوند از تحلیلهای استاتیکی غیر خطی و تاریخچه زمانی تحت 3 زلزلهی دور از گسل و خاک نوع 2 استفاده شده است. در ادامه نتایج نیروی برشی و لنگر خمشی تیر پیوند و منحنیهای تحلیلهای استاتیکی غیر خطی قابها در دو حالت با مهاربندهای کمانشپذیر و کمانش تاب مقایسه شده است. نتایج تحلیل استاتیکی غیر خطی نشان میدهد لنگر و برش در تیر پیوند با مهاربندهای کمانش تاب میتواند بترتیب تا 38 و50 درصد بیش از قاب با مهاربندهای کمانشپذیر میباشد. تحلیلهای غیر خطی تاریخچه زمانی نیز رشد بیشتری از نیروهای تیر پیوند در قاب با مهار بند کمانش تاب نسبت به تحلیل استاتیکی غیر خطی نشان میدهد.
پرونده مقاله
روانگرایی یکی از شایع ترین اثرات تغییر شکل زمین در اثر وقوع زمین لرزه است و اغلب علت اصلی آسیب و تخریب ساختمان ها و زیر ساخت ها می باشد. منطقه مورد مطالعه ( گستره چالوس و نوشهر) در نوار ساحلی دریای خزر واقع شده و بر روی مواد سست آبرفتی واقع شده و در طول تاریخ، شاهد زلزل چکیده کامل
روانگرایی یکی از شایع ترین اثرات تغییر شکل زمین در اثر وقوع زمین لرزه است و اغلب علت اصلی آسیب و تخریب ساختمان ها و زیر ساخت ها می باشد. منطقه مورد مطالعه ( گستره چالوس و نوشهر) در نوار ساحلی دریای خزر واقع شده و بر روی مواد سست آبرفتی واقع شده و در طول تاریخ، شاهد زلزله های متعددی بوده است. در این تحقیق، روش سرعت موج برشی (Vs) با به کاربردن 5 رابطه تجربی جهت ارزیابی پتانسیل روانگرایی خاک های شهرهای چالوس و نوشهر با فرض شرایط بدون سمنتاسیون و با سمنتاسیون مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین با توجه به توزیع گمانه های مورد ارزیابی که در قسمت رسوبی گستره مورد مطالعه با سن کمتر از 10000 سال قرار دارند، جواب های با شرایط بدون سمنتاسیون مورد قبول است؛ آنالیزهای انجام شده نشان می دهد که از میان 46 حلقه گمانه، تحلیل شده، 35 گمانه مستعد روانگرایی هستند که بیشتر آن ها در شهرستان نوشهر واقع شده اند. با توجه به مقادیر شاخص پتانسیل روانگرایی بدست آمده در گستره مورد مطالعه بر اساس روش سرعت موج برشی با فرض شرایط بدون سمنتاسیون خاک، 7/8 درصد گستره مورد مطالعه در محدودة 0PL = ، 2/15درصد در محدودة 5>PL >0، 3/41 درصد در محدود 15>PL>5و 8/34درصد در محدودة 15<PL قرار دارند. نظر به این که عمق سطح ایستابی یک پارامتر مهم در روانگرایی خاک می باشد، با توجه به بالا بودن سطح ایستابی، و با در نظر گرفتن پتانسیل بالای لرزه خیزی منطقه، احتمال روانگرایی بالا می رود.
پرونده مقاله
تحقیقات گذشته نشان داده است که بتن خود متراکم تقویت شده با الیاف برای کارایی و عملکرد سازه ها در مقابل بارهای وارده مناسبتر است. هدف از این مطالعه ارزیابی اثرات متاکائولن و الیاف شیشه مقاوم قلیایی بر عملکرد بتن خود متراکم است. در این مطالعه خواص رئولوژیکی( جعبه L، جریان چکیده کامل
تحقیقات گذشته نشان داده است که بتن خود متراکم تقویت شده با الیاف برای کارایی و عملکرد سازه ها در مقابل بارهای وارده مناسبتر است. هدف از این مطالعه ارزیابی اثرات متاکائولن و الیاف شیشه مقاوم قلیایی بر عملکرد بتن خود متراکم است. در این مطالعه خواص رئولوژیکی( جعبه L، جریان اسلامپ، زمان جریان اسلامپ T50) و خواص مکانیکی (مقاومت فشاری، کششی و خمشی) و دوام (نفوذ یون کلر و جذب آب) مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج آزمایشات نشان داد که با افزایش مقدار الیاف، کارایی بتن کاهش می یابد. همچنین مشخص شد که الیاف شیشه تاثیر مثبتی بر روی مقاومت فشاری بتن ندارد. مقاومت کششی و خمشی بتن خودمتراکم تقویت شده با افزایش مقدار الیاف، زیاد می شود. مطالعات دوام نشان داده که حضور الیاف شیشه ابتدا باعث افزایش مقاومت در برابر نفوذ یون کلر و سپس کاهش آن می شود،همچنین باعث افزایش تدریجی جذب آب بتن شده است. نتایج آزمایشات نشان داد که حضور همزمان متاکائولن و الیاف شیشه با درصدهای بهینه، می تواند خواص مکانیکی و دوام بتن خود متراکم را به طرز قابل توجهی بهبود بخشد.
پرونده مقاله
پس از به کارگیری مصالح جدید برای استفاده در ساخت و ساز، ابداع فرمهای مختلف سازهای را میتوان مهمترین عامل در امکانپذیر شدن ساخت سازههای بلند دانست. فرم سازهای ساختمان سیستمی است که عهدهدار تحمل ترکیبات مختلف بارهای افقی و قائم میباشد. هرچه سازه بلندتر و لاغرتر با چکیده کامل
پس از به کارگیری مصالح جدید برای استفاده در ساخت و ساز، ابداع فرمهای مختلف سازهای را میتوان مهمترین عامل در امکانپذیر شدن ساخت سازههای بلند دانست. فرم سازهای ساختمان سیستمی است که عهدهدار تحمل ترکیبات مختلف بارهای افقی و قائم میباشد. هرچه سازه بلندتر و لاغرتر باشد عوامل سازهای از درجه اهمیت بیشتری برخوردارند و متعاقباً نیاز به انتخاب فرم سازهای بیشتر میشود. در این راستا اخیرا در طرح سازههای بلندمرتبه ایده جدیدی موسوم به سیستم لوله در لوله توسط آقایان فضلورخان و مایلستون ارائه گردیده است که در چندین سازه بلند دنیا از جمله ساختمان استاندارد اویل در شیکاگو و ساختمان مرکز تجاری دنیا در نیویورک به کار گرفته شده است. لذا در این تحقیق با مدل کردن یک سازه بتنی به ارتفاع 108 متر، 28 طبقه (یک طبقه زیرزمین) و اضافه کردن دیوارهای برشی به این سیستم و اعمال چیدمان‎های مختلف برای آنها توسط نرمافزار SAP2000 عملکرد لرزهای سازه تحت 7 زوج شتاب نگاشت مورد بررسی قرار گرفته است و نیروی برش پایه و جابه جایی بام تحت حالتهای مختلف مقایسه شده است. نتایج بدست آمده نشان میدهد که هر چه محل قرارگیری دیوارهای برشی از مرکز سازه به سمت محیط سازه سوق پیدا میکند پاسخهای لرزهای سازه بلندمرتبه با سیستم لوله در لوله بهتر شده و امکان کاهش مقاطع جهت صرفه اقتصادی پروژه را میدهد.
پرونده مقاله
در سالهای اخیر، مطالعات فروانی برای سبک سازی سازههای بتنی انجام شده است که بیشتر این مطالعات مربوط به سبک سازی سقفها میباشد که منجر به ارائه سقفهایی شده است که علاوه بر حفظ مقاومت بالا، به طور قابل توجهی بار مرده کمتری نسبت به سقفهای سنتی دارد. کاهش بار مرده سقف چکیده کامل
در سالهای اخیر، مطالعات فروانی برای سبک سازی سازههای بتنی انجام شده است که بیشتر این مطالعات مربوط به سبک سازی سقفها میباشد که منجر به ارائه سقفهایی شده است که علاوه بر حفظ مقاومت بالا، به طور قابل توجهی بار مرده کمتری نسبت به سقفهای سنتی دارد. کاهش بار مرده سقف، مزایای قابل توجهی برای کل سازه دارد که مهم ترین آن ها کاهش نیروی زلزله بر روی سازه است که به نوبه خود باعث کاهش مقاطع و کاهش بار مرده سازه میگردد. یکی از سیستم های سقف، سقفهای دو طرفه توخالی یا دالهای دوطرفهی حبابی میباشد. بدین منظور لزوم بررسی این نوع از سقفها بیش از گذشته احساس میشود. بنابراین در این تحقیق برای اطمینان از درستی نتایج عددی به صحت سنجی نمونه آزمایشگاهی پرداخته و بعد از اطمینان از نتایج، به بررسی نمونههای عددی پرداخته شد. در این تحقیق با مدلسازی 12 مدل با نرم افزار آباکوس به مقایسه سقفهای کوبیاکس با سقفهای عرشه فولادی و دال بتنی پرداخته شده است. نتایج بدست آمده نشان میدهد که نمونه بدون کاهش در تعداد گویها چیزی در حدود12/1درصد ظرفیت باربری بیشتری دارد. که اهمیت این مقدار در مقایسه با کاهش وزن سقف با کاهش 30 درصدی تعداد گویها ناچیز بوده و میتوان استفاده از نمونه با مقدار کاهش 30درصد گوی را به دلیل کاهش وزن سازه و تاثیراتی که در بقیه المانهای سازهای دارد توجیه کرد. همچنین به طور متوسط در کلیه نمونهها، نمونهها بعد از ناحیه الاستیک و شروع ترکخردگی، سختی بتن کاهش یافته و با افزایش جابجایی تقریبا ظرفیت باربری ثابت مانده است. درنهایت سقف کوبیاکس بدون کاهش در تعداد گویها، نسبت به دو مدل دیگر ظرفیت باربری و سختی بیشتری داشته به طوری که با افزایش نیرو مقدار مساحت نمودار بار- جابجایی این مدل افزایش یافته و قابلیت استهلاک انرژی بیشتری نسبت به سایر نمونهها دارد.
پرونده مقاله