• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی پل‌های جداسازی شده با استفاده از جداگرهای الاستومری در نزدیکی گسل
        رسول باقری مجید برقیان
        چکیده: زمین لرزه‌های نزدیک گسل دارای محتوای فرکانسی بالا و پهنای باند باریک می‌باشند. این خصوصیات باعث می‌شوند انرژی فوق العاده زیادی که ناشی ازشتاب‌های تولیدی در ابتدای زمین لرزه است به سیستم وارد شود. در این تحقیق اثرات نیروهای ناشی از این نوع زمین لرزه‌ها برروی پل مو چکیده کامل
        چکیده: زمین لرزه‌های نزدیک گسل دارای محتوای فرکانسی بالا و پهنای باند باریک می‌باشند. این خصوصیات باعث می‌شوند انرژی فوق العاده زیادی که ناشی ازشتاب‌های تولیدی در ابتدای زمین لرزه است به سیستم وارد شود. در این تحقیق اثرات نیروهای ناشی از این نوع زمین لرزه‌ها برروی پل مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور یک پل بزرگراهی سه دهنه به طول 60 متر که برای آن سه نوع جداگر لاستیکی سربی مطابق با ضوابط آئین‌نامه آشتو طراحی گردیده و با استفاده از نرم افزار SAP2000 نسخه1/10 طراحی شده است، در دو حالت جداسازی شده وجداسازی نشده مدل سازی گردیده و تحت اثر سه شتاب نگاشت نزدیک گسل در جهات طولی، عرضی و در دو جهت ترکیبی(YZ , XZ) تحلیل تاریخچه زمانی غیر خطی شده‌اند. بررسی رفتار و منحنی‌های بار جابه‌جایی جداگرهای لاستیکی سربی حاکی از آن است که کرنش اولیه و نیروی تسلیم این نوع جداگرها باعث کاهش چشمگیر برش پایه و لنگر خمشی در پل مورد مطالعه شده است. همچنین در نظر گرفتن همزمان مولفه قائم وافقی زلزله درجهات X وY بر روی خروجی‌های تحلیل از دیگر نتایج این تحقیق می‌باشد که باعث افزایش نیروی فشاری یا کششی در ستون می‌شود که به عنوان یک نتیجه اثر گذار در این تحقیق استخراج گردیده است این نتایج همچنین نشان‌دهنده نقطه‌ضعف آئین نامه‌های معتبر دنیا نظیر IBC وNEHRP در پل‌های جداسازی شده می‌باشد که در آن‌ها اثر قائم زلزله نادیده گرفته شده و لازم است همانند سازه‌های غیر جداسازی شده لحاظ گردد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - برش پانچینگ در دال‌های تخت و راهکار مناسب جهت جلوگیری از شکست برشی در دال‌ها
        جواد عزتی ارسطو ارمغانی
        چکیده رفتار دال بتن مسلح در محل اتصال به ستون بتنی به دلیل احتمال ایجاد شکست برشی در این قسمت یکی از مهم ترین دغدغه های مهندسین در طراحی این اعضا می باشد. با وجود تحقیقات گسترده و بهبود چشمگیر استانداردهای مرتبط، نگرانی هایی در مورد ارزیابی سیستم های دال تخت وجود دارد. چکیده کامل
        چکیده رفتار دال بتن مسلح در محل اتصال به ستون بتنی به دلیل احتمال ایجاد شکست برشی در این قسمت یکی از مهم ترین دغدغه های مهندسین در طراحی این اعضا می باشد. با وجود تحقیقات گسترده و بهبود چشمگیر استانداردهای مرتبط، نگرانی هایی در مورد ارزیابی سیستم های دال تخت وجود دارد. در این مقاله بررسی برش پانچینگ در دال های تخت مورد مطالعه قرار گرفته و سعی شده است با روش‌های مناسب از جمله استفاده از پهنه، گل‌میخ های فولادی با شکست برشی در محل اتصال به ستون مقابله گردد. لازم به ذکر است با روش اجزای محدود و در نرم افزار المان محدود Ansys این مطالعه انجام پذیرفته و در نهایت با ارائه نتایج شبیه‌سازی های عددی، تاثیر نتایج به دست آمده بررسی و ارزیابی شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی تاثیرچسبندگی-لغزش برترک خوردگی صفحه ی بتن آرمه با استفاده ازمدل شبکه ای
        حمید شجاعی فر مسعود فرزام
        چکیده: دراین مقاله سه مدل چسبندگی-لغزش(Farra,Harajli,CEB-FIP) که برمبنای نتایج مطالعات تجربی قبلی بدست آمده اند، مطالعه می شوند تا اثر چسبندگی-لغزش در فاصله ی ترک و نحوه ی انتشار ترک صفحه ی بتن آرمه بررسی شود. برای این منظور، یک صفحه ی بتن آرمه با استفاده از مدل عددی چکیده کامل
        چکیده: دراین مقاله سه مدل چسبندگی-لغزش(Farra,Harajli,CEB-FIP) که برمبنای نتایج مطالعات تجربی قبلی بدست آمده اند، مطالعه می شوند تا اثر چسبندگی-لغزش در فاصله ی ترک و نحوه ی انتشار ترک صفحه ی بتن آرمه بررسی شود. برای این منظور، یک صفحه ی بتن آرمه با استفاده از مدل عددی شبکه ای توسط نرم افزار ABAQUS مدل سازی شده است و روند ترک خوردگی توسط خرابی عضوهای میله ای بتن نشان داده شده است. مدل های شبکه ای بر اساس معیار ترک خوردگی توسعه یافته و با بکارگیری اصول مکانیک شکست در ارزیابی ترک خوردگی اعضا بتن آرمه بکار رفته اند. بتن وفولاد با یک مدل برهم کنش دهنده (Bond-Link) و با در نظر گرفتن اثر چسبندگی-لغزش با یکدیگر ترکیب شده اند تا رفتار مصالح ترکیبی بتن آرمه را توصیف کنند. نتایج تحلیل ها نشان داده‌اند که مدل های چسبندگی-لغزش تاثیر مهمی در فاصله ی ترک، عرض ترک، نحوه ی انتشار ترک و موضع شدگی خرابی دارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - ارزیابی عددی و آزمایشگاهی دیوار برشی فولادی با بازشوهای دایره‌ای تحت بار چرخه‌ای
        علی صاحب جمع حسین شوکتی
        چکیده سیستم دیوار برشی فولادی یک سیستم باربر جانبی است که به سبب داشتن مزایایی از جمله شکل‌پذیری مناسب، سختی زیاد، میزان مقاومت برشی و جذب انرژی بالا همواره مورد توجه محققین بوده است. از سال 1980 میلادی که تحقیقات پایه برروی دیوار برشی فولادی بدون سخت‌کننده صورت پذیرفت چکیده کامل
        چکیده سیستم دیوار برشی فولادی یک سیستم باربر جانبی است که به سبب داشتن مزایایی از جمله شکل‌پذیری مناسب، سختی زیاد، میزان مقاومت برشی و جذب انرژی بالا همواره مورد توجه محققین بوده است. از سال 1980 میلادی که تحقیقات پایه برروی دیوار برشی فولادی بدون سخت‌کننده صورت پذیرفت، پیوسته پژوهشگران در صدد بهبود رفتار این سیستم، افزایش کارآیی و بهره‌وری آن بوده‌اند. از جمله اقداماتی که در جهت افزایش کارآیی و بهره‌وری دیوار برشی فولادی صورت پذیرفت، ایجاد بازشو بر روی ورق درونی بود. تحقیقات بر روی دیوار برشی فولادی دارای بازشو در اوایل دهه ی 90 میلادی با مطالعات صبوری قمی و رابرتز بر روی این سیستم آغاز گردید. در سال‌های اخیر یک نمونه دیوار برشی فولادی با بازشوهای منظم دایره ای شکل یا ماتریسی توسط محققان دانشگاه بوفالو آمریکا مطرح شده و مورد آزمایش قرار گرفت. از این نوع بازشو علاوه بر سیستمی جهت عبور تاسیسات در مواردی که ضخامت ورق مورد نیاز طراحی در دسترس نباشد می‌توان استفاده نمود، به گونه‌ای که ورق ضخیم همراه با بازشوهای دایره ای شکل جایگزین ورق نازک بدون بازشو می‌گردد. در این مقاله نیز به جهت مطالعات بیشتر بر روی بازشوهای منظم دایره ای شکل، تاثیر اینگونه بازشو بر روی رفتار سیستم دیوار برشی فولادی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. بدین منظور یک نمونه دیوار برشی فولادی با بازشوهای دایره‌ای طراحی و ساخته شده سپس در مرکز تحقیقات سازه دانشگاه ارومیه تحت بارگذاری چرخه ای قرار گرفت. علاوه بر مطالعات آزمایشگاهی رفتار این نوع سیستم به صورت تحلیل عددی و با استفاده از نرم افزار المان محدود ABAQUS بررسی گردیده است. در نهایت نتیجه‌ی هر دو تحلیل آزمایشگاهی و عددی با روش تئوری آنالیز پلاستیک سازه مقایسه شده است. نتایج بدست آمده حاکی از تطابق مناسب پوش منحنی هیسترزیس در دو تحلیل عددی و آزمایشگاهی بوده همچنین نشان دهنده‌ی محافظه‌کارانه بودن روابط روش آنالیز پلاستیک و یا ضرایب کاهشی اعمال شده بر این روابط به سبب وجود بازشو و کاهش مقطع تیر می‌باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی عددی کاهش برکنش ستون‌ها در سازه‌های مهاربندی شده
        ابوذر صالح سید مهدی زهرائی
        چکیده: یکی از نیروهای پدید آمده در هنگام وقوع زلزله، نیروی کششی است که در ستون‌ها پدید می آید که این نیرو با نام نیروی برکنش شناخته شده است که باعث آسیب دیدن ستون، صفحه ستون ومیل مهارها گشته و حتی ممکن است در صورت عدم کنترل مناسب موجب واژگونی ساختمان نیز گردد. باذکر ای چکیده کامل
        چکیده: یکی از نیروهای پدید آمده در هنگام وقوع زلزله، نیروی کششی است که در ستون‌ها پدید می آید که این نیرو با نام نیروی برکنش شناخته شده است که باعث آسیب دیدن ستون، صفحه ستون ومیل مهارها گشته و حتی ممکن است در صورت عدم کنترل مناسب موجب واژگونی ساختمان نیز گردد. باذکر این دلایل لزوم مهار این نیرو آشکار و اجتناب ناپذیر می‌شود. در این تحقیق سعی برآن است با ارائه راه‌کارهایی نیروی برکنش در ستون‌ها کاهش داده شود. در این مسیر از دو ساختمان به عنوان مدل‌های عددی استفاده می‌شود که با استفاده از انواع بادبندها، تغییر محل مهاربندها و همچنین افزایش تعداد مهاربندها سعی در کاهش مقدار نیروی برکنش در ستون‌ها خواهد شد. برای هر ساختمان، مدل‌های مجزای کامپیوتری ساخته شده که در این مدل‌ها راه کارهای پیشنهادی جهت کاهش نیروی برکنش، مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مدل‌ها به بررسی انواع بادبندها در دو حالت بدون خروج از محوریت و دارای خروج از محوریت پرداخته می‌شود. در نهایت با مشاهده نتایجی که از مطالعه عددی به دست می‌آید، به بررسی کمی و کیفی نتایج پرداخته می‌شود. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که استفاده از مهاربندهای تکی در گوشه‌های ساختمان، به جهت خنثی شدن نیروی برکنش، منطقی به نظر نمی‌رسد و حتی المقدور بایستی از یک قاب میانی دیگر جهت مهاربندی کمک گرفت. بررسی اخیر نشان داد که افزایش دهانه بادبندی بیش از 50 % در کاهش نیروی برکنش در حالت‌های متفاوت موثر است. همچنین در این تحقیق استفاده از بادبند هم محور برای ستون‌های کناری و بادبند برون محور برای ستون‌های میانی در جهت کاهش برکنش مناسب‌تر تشخیص داده شد که نتایج عددی متفاوتی را با توجه به محل ستون شامل می‌گردد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسی عددی تاثیر شکل و ابعاد بازشوها درشکل پذیری لرزه‌ای اتصالات ستون و دال بتنی مسلح شده با تقویت کننده ها و بولتهای برشی
        نسیبه متذکر محمدعلی لطف الهی یقین
        چکیده: دال‌های بتن آرمه از مهمترین اجزاء سازه‌های بتنی محسوب می‌شوند. اجرای دال تخت به خاطر سادگی قالب‌بندی و سهولت آرماتور‌گذاری آسان‌تر از دال‌های دیگر بوده و اقتصادی‌تر می‌باشد ضمنا در ساختمان‌های با پلان‌های نسبتا نا‌منظم از سازه‌های ستون- دال تخت زیاد استفاد چکیده کامل
        چکیده: دال‌های بتن آرمه از مهمترین اجزاء سازه‌های بتنی محسوب می‌شوند. اجرای دال تخت به خاطر سادگی قالب‌بندی و سهولت آرماتور‌گذاری آسان‌تر از دال‌های دیگر بوده و اقتصادی‌تر می‌باشد ضمنا در ساختمان‌های با پلان‌های نسبتا نا‌منظم از سازه‌های ستون- دال تخت زیاد استفاده می‌شود. متاسفانه این نوع از سازه‌ها در شکست برش پانچینگ مستعد هستند. ولی با تقویت کننده‌های برشی می‌توان این شکست ترد را کنترل کرد. بولت‌های برشی یک نوع از این تقویت کننده‌ها می‌باشند که در این تحقیق به تاثیر آنها بر روی دال پرداخته شده است. از سوی دیگر اغلب به دلیل عبور کانال تهویه هوا، آب و برق به طبقات بالا در دال‌ها بازشوهایی قرار داده می‌شود. وجود بازشوها، شکل و ابعاد آنها در محل اتصال دال به ستون در مقاومت و شکل‌پذیری دال موثر می‌باشد. این نمونه‌ها تحت بار محوری و بارهای جانبی سیکلی قرار گرفته‌اند. بار گرانشی در طول آنالیز ثابت بوده و بارهای جانبی افزایش می‌یابند. حداکثر تنش ایجاد شده و جابه‌جایی و خیز در نقاط مختلف از دال و شکل‌پذیری نمونه‌ها باهم مقایسه شده است. نتایج آنالیز و خروجی‌ها نشان داده‌اند که بولت‌های برشی می‌توانند ظرفیت مقاومت دال در حداکثر بار جانبی و شکل‌پذیری دال را افزایش دهند. و مد شکست را در اتصالات دال- ستون تغییر دهند. ابعاد بازشو مربعی هرچه کوچکتر باشد بهتر بوده و بازشو دایره ای نسبت به بازشو مربعی با مساحت یکسان شکل‌پذیری بیشتری در دال ایجاد می‌کند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - بهبود رفتار خرابی شبکه‌های دولایه فضاکار چلیکی با استفاده از ابزارهای محدود کننده نیرو
        مهدی درویش هاشمی محمدرضا شیدایی هادی زرین طلا
        چکیده : شبکه‌های دولایه فضاکار از جمله سازه‌هایی هستند که در برابر پدیده خرابی پیش‌رونده آسیب‌پذیر هستند. بر این اساس برای شبکه‌های دولایه فضاکار باید روش‌هایی مورد بررسی قرار گیرد تا رفتار خرابی آن‌ها را از رفتار ترد به رفتار نرم و شکل‌پذیر تبدیل کند. از این رو جهت ب چکیده کامل
        چکیده : شبکه‌های دولایه فضاکار از جمله سازه‌هایی هستند که در برابر پدیده خرابی پیش‌رونده آسیب‌پذیر هستند. بر این اساس برای شبکه‌های دولایه فضاکار باید روش‌هایی مورد بررسی قرار گیرد تا رفتار خرابی آن‌ها را از رفتار ترد به رفتار نرم و شکل‌پذیر تبدیل کند. از این رو جهت بهبود رفتار خرابی شبکه‌های دولایه فضاکار با روش استفاده از ابزار محدود‌کننده نیرو برای جلوگیری از کمانش عضو فشاری، رفتار سازه به رفتار شکل‌پذیر تبدیل خواهد شد، بنابراین افزایش شکل‌پذیری خرپا با استفاده از ابزارهای محدود‌کننده نیرو می‌تواند روشی موثر در نظر گرفته شود. به همین دلیل در این مقاله تاثیر بهینه تعداد ابزارهای محدود‌کننده نیرو در بهبود رفتار خرابی این سازه ها مبنی بر این‌که ابزارهای محدود‌کننده تا چه حدی از نظر تعداد بر افزایش شکل‌پذیری و تغییر ظرفیت باربری شبکه‌های دو لایه فضاکار چلیکی موثر واقع می‌باشند، مورد بررسی قرار گرفته است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - تعیین موقعیت بهینه میراگرجرمی تنظیم شده به منظور بهبود رفتار لرزه‌ای سازه‌ها
        احمد ملکی مهدی اسدپور رسول خدایاری
        چکیده: در این مقاله موقعیت بهینه میراگرهای جرمی تنظیم شده در کنترل رفتار لرزه‌ای سازه‌ها مورد مطالعه قرار گرفته است بدین منظور سازه‌های فولادی 3، 7 و 15 طبقه که در بر گیرنده پریودهای طبیعی مختلف می باشند در نرم افزار ETABS به روش تنش مجاز طراحی گردیده و به همراه چکیده کامل
        چکیده: در این مقاله موقعیت بهینه میراگرهای جرمی تنظیم شده در کنترل رفتار لرزه‌ای سازه‌ها مورد مطالعه قرار گرفته است بدین منظور سازه‌های فولادی 3، 7 و 15 طبقه که در بر گیرنده پریودهای طبیعی مختلف می باشند در نرم افزار ETABS به روش تنش مجاز طراحی گردیده و به همراه سیستم میراگر جرمی تنظیم شده با مقاطع بدست آمده از طراحی، در نرم افزار اجزای محدود Openseesکه دارای قابلیت بالا در انجام تحلیل‌های غیر خطی دینامیکی می‌باشد، مدل سازی شده و تحت شتاب‌نگاشت‌های مختلف قرار گرفته است. در تحقیق حاضر پس از انجام آنالیزهای دینامیکی متعدد بر روی مدل های با ترکیبات مختلف میراگرهای جرمی تنظیم شده در پلان بام، نتایج حاصل از ترکیبات مختلف قرارگیری در جهت کاهش پاسخ لرزه‌ای سازه‌های مورد نظر مقایسه شده و بهینه ترین موقعیت در قرارگیری میراگرهای جرمی تنظیم شده براساس معیار کاهش دریفت طبقات مشخص گردید که نتایج نشان می دهد مرکز جرم با توجه به در نظرگیری تقارن، بهترین موقعیت در پلان سازه های مورد بررسی جهت کاهش دریفت طبقات می باشد. پرونده مقاله