ارائه الگوی مدیریت دانش و توانمند سازی کارکنان بانکها (مورد مطالعه بانک ملی )
محورهای موضوعی : مطالعات رفتاری در مدیریت
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد بینالملل کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، کیش، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت آموزش عالی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: توانمندسازی کارکنان, بانک ملی, یادگیری محیط کار, واژه های کلیدی: مدیریت دانش, توسعه فردی کارکنان,
چکیده مقاله :
چکیده:هدف و زمینه: این پژوهش با هدف ارائه الگوی مدیریت دانش و توانمند سازی کارکنان بانک ها مطالعه موردی بانک ملی صورت پذیرفته است.روش پژوهش: ابزار این پژوهش با روش مصاحبه نیمه ساختار یافته می باشد، جامعه آماری این پژوهش خبرگان و مدیران ارشد بانک ملی می باشد که به روش نمونه گیری گلوله برفی 11 نفر تا رسیدن به مرحله اشباع نظری انتخاب شدند. روش تجزیه و تحلیل از نوع کیفی و روش داده بنیاد است. نرم افزار مورد استفاده MAXQDA می باشد.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که عوامل ایجاد فضای سالم و شاد آموزشی، ایجاد بسترهای هوشمند سازی سازمان، ایجاد بستر گسترش فناوری اطلاعات، ایجاد شفافیت در ماموریتها و اهداف و چشم اندازهای سازمان بعنوان عوامل زمینه ای ، توسعه فردی کارکنان و یادگیری محیط بانک بعنوان پیامد نهایی ، آموزش آنلاین و آموزش منسجم و ایجاد شورای یادگیری بعنوان راهبردها، اخذ تعهد مدیرعامل و مدیران ارشد در خصوص تدوین برنامه توسعه فردی برای کارکنان و منابع مالی بعنوان عوامل مداخله گر، شخصی سازی آموزش و تاکید بر یادگیری حین کار مقوله های محوری این مدل پارادایمی شناخته شدند.نتیجه گیری: توجه به مقوله آموزش و توانمندسازی کارکنان در حوزه های مختلف و شایستگی های مورد انتظار برای آنها، طی فرآیند توسعه فردی بویژه در حوزه مدیریت منابع انسانی در بانک ها از اهمیت زیادی برخوردار است.
Abstract:Purpose and background: This research was conducted with the aim of presenting a model of knowledge management and empowering bank employees, a case study of National Bank.Research method: The tool of this research is a semi-structured interview method, the statistical population of this research is the experts and senior managers of the National Bank, 11 people were selected by snowball sampling until reaching the theoretical saturation stage. The method of analysis is of qualitative type and foundational data method. The software used is MAXQDA.Findings: The findings of the research showed that the factors of creating a healthy and happy educational environment, creating platforms for making the organization smarter, creating a platform for the expansion of information technology, creating transparency in the missions and goals and visions of the organization as background factors, individual development of employees and learning environment. Bank as the final result, online education and coherent education and the creation of a learning council as strategies, obtaining the commitment of the CEO and senior managers regarding the development of an individual development plan for employees and financial resources as intervening factors, personalization of education and emphasis on on-the-job learning are the categories were recognized as central to this paradigmatic model.Conclusion: It is very important to pay attention to the training and empowerment of employees in different fields and the competencies expected for them during the process of individual development, especially in the field of human resources management in banks.
_||_