تحلیل نقش توسعه محصولات جدید برعملکرد پایدار از طریق چابکی استراتژیک
محورهای موضوعی : مدیریت استراتژیکسید احمد شایان نیا 1 , هنگامه ملکی 2
1 - Department of Industrial Management, Islamic Azad University, Firoozkooh Branch, Firoozkooh, Iran.
2 - گروه مدیریت صنعتی، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران
کلید واژه: توسعه محصولات جدید, عملکرد پایدار, چابکی استراتژیک, ظرفیت جذب, صنایع کوچک,
چکیده مقاله :
مدیریت منابع و تلاش جهت توسعه اجتماعی و اقتصادی از قرون گذشته در دستور کار رهبران جهان قرار گرفته است . از سال ۱۹۷۲ تا کنون همایش های زیادی در مورد توسعه پایدار در مورد موضوعاتی مانند پیشرفت در برابری اجتماعی، حفاظت از محیط زیست و نقش کلیدی شرکت ها برای رسیدن به توسعه پایدار برگزار شده است. کسب وکارها و بخصوص صنایع بر بسیاری از اولویت های زیست محیطی و اجتماعی توسعه پایدار مانند کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و رفاه نیروی کار خود تأثیر دارند. همچنین، شرکت ها نقش کلیدی در گسترش پایداری به سایر اعضای شبکه های خود مانند؛ مشتریان یا تأمین کنندگان دارند.پژوهش حاضر به بررسی تاثیر توسعه محصولات جدید برعملکرد پایدار از طریق نقش چابکی استراتژیک و ظرفیت جذب در صنایع کوچک و متوسط پرداخته است.روش تحقيق مورد استفاده از نوع توصيفي پیمایشی ميباشد. همچنين جامعة آماري در پژوهش حاضر، کلیه مدیران شرکت شهرک های صنعتی استان تهران ميباشد.حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 105 نفر تعيين گرديد و روش نمونه گيري پژوهش حاضر تصادفی ساده ميباشد. داده هاي تحقيق با روش كتابخانه اي و ميداني گردآوري شده و ابزار مورد استفاده پرسشنامه بوده است. پايايي پرسشنامه ها با استفاده از روش آلفای كرونباخ 0.877 و روايي ابزار با روش محتوايي مورد تأييد قرار گرفته اند. اطلاعات تحقیق به کمک نرم افزار SMART PLS و با استفاده از آزمونهاي آماري، توصيفي و استنباطي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.نتايج اين تحقيق حاکي از آن است که توسعه محصولات جدید بر عملکرد پایدار و ظرفیت جذب تاثیر مثبت داشته است. همچنین نتایج نشان داد ظرفیت جذب بر عملکرد پایدار تاثیر معناداری دارد. بعلاوه چابکی استراتژیک تاثیر توسعه محصولات جدید بر عملکرد پایدار را به طور معناداری تعدیل میکند. از طرفی، توسعه محصولات جدید از طریق چابکی استراتژیک بر عملکرد پایدار تاثیر معناداری دارد.
. Since 1972, many conferences on sustainable development have been held on topics such as progress in social equality, environmental protection and the key role of companies to achieve sustainable development. Businesses and especially industries have an impact on many environmental and social priorities of sustainable development, such as reducing greenhouse gas emissions and the well-being of their workforce. Also, companies play a key role in extending sustainability to other members of their networks such as; have customers or suppliersThe current research has investigated the impact of new product development on sustainable performance through the role of strategic agility and absorptive capacity in small and medium industries. The research method used is descriptive survey. Also, the statistical population in the present study is all the managers of the industrial estates of Tehran province. The sample size was determined using Cochran's formula of 105 people and the sampling method of the present study is simple random. Research data was collected by library and field method and questionnaire was used as the tool. The reliability of the questionnaires has been confirmed using the Cronbach's alpha method of 0.877 and the validity of the instrument using the content method. Research information was analyzed with the help of SMART PLS software and using statistical, descriptive and inferential tests. The results of this research indicate that the development of new products has had a positive effect on sustainable performance and absorption capacity. Also, the results showed that absorption capacity has a significant effect on sustainable performance. In addition, strategic agility significantly moderates the impact of new product development on sustainable performance. On the other hand, the development of new products through strategic agility has a significant impact on sustainable performance.
ابراهیم پور ازبری، مصطفی ؛ مرادی، محمود ؛ میرفلاح دموچالی ، رضوانه(1397) تاثیر قابلیت فناوری اطلاعات و قابلیت یکپارچگی زنجیره تامین بر عملکرد توسعه محصول جدید: نقش تعدیل گری ظرفیت جذب دانش، دوره 6، شماره 2، تابستان 1397، صفحه 109-136
اسفندیاری، زینب، نائیجی، سعید(1396) تاثیر گرایش کارآفرینانه و گرایش بازار بر موفقیت توسعه محصول جدید در شرکتهای دانش بنیان: نقش میانجی کنترلهای داخلی، فصلنامه رشد، نشریه شماره : 52 فصل پاییز 1396
اکبری، محسن.، (1394) بررسی تاثیر رهبری استراتژیک بر مزیتهای رقابتی با میانجیگری دو سوتوانی نوآوری (مورد مطالعه: شرکتهای تولید شهر اراک)، مجله علمی - پژوهشی پژوهشنامه بازرگانی، شماره 74، صص. 81-104.
السادات ، اکرم، رشیدایی رضوانی ، حمیدرضا (1392)بررسی مهمترین عوامل درون و برون سازمانی موثر بر عملکرد محصول جدید در صنایع غذایی، دوره 3، شماره 3صفحه 39-58
اسماعیل پور ، مجید (1395) بررسی تأثیر ابعاد رویکردهای سازمان بر موفقیت محصولات جدید با متغیرهای مدیریت دانش مشتری و دانش بازار (پژوهشی در شرکتهای دانشبنیان پارک علم و فناوری خلیج فارس (بوشهر) ، تحقیقات بازاریابی نوین سال ششم پاییز 1395 شماره 3 (پیاپی 22)
اکبری ، محسن، ابراهیم پور، مصطفی، میلاد، هوشمند(1394) تاثیر گرایش به کارآفرینی و دو سوتوانی نوآوری بر عملکرد صادراتی محصولات جدید با تعدیل گری شدت نوآوری محصول در صنعت داروسازی، مدیریت نوآوری، دوره 4، شماره 4 - شماره پیاپی 14 زمستان 1394 ، صفحه 81-106
شش ترمی ، مهرداد ، بابادی ، ابوالقاسم (1395)ارایه الگوریتمی برای افزایش یادگیری و انتقال دانش در اجتماعات کاری با رویکرد نوآوری (مطالعه موردی در سازمان های فناوری محور)، سیزدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع
رحمانی ، زین العابدین رضایی ، ملیحه(1394) بررسی تأثیر گرایش به کارآفرینی بر عملکرد کسب و کار با نقش میانجی ظرفیت نوآوری(مطالعه موردی: شرکت سایپا استان مازندران)، دوره 5، ویژه نامه چهارمین همایش ملی مدیریت و کارآفرینی زمستان ، صفحه 133-146
عالم تبریز، اکبر؛ حمیدی زاده، محمدرضا؛ دری نوکرانی، بهروز؛ محمدی (1396) به ارائه مدل توسعه محصول جدید در صنعت خودروسازی کشور، تابستان 1396 - شماره 26 علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ 19ISC (صفحه - از 33 تا 51)
كيانفر، كامران, بارفروش، نسرين(1395) ارزيابي اثر زنجيره تامين کارآفرينانه و توسعه محصول جديد بر عملکرد شرکت ها: مطالعه موردي صنعت نوشيدني ، پژوهشنامه مديريت اجرايي : نيمه اول 1395 , دوره 8 , شماره 15 ; از صفحه 75 تا صفحه 92 . فاريابي محمد, جلالي کلده عليرضا, نيک بخت فاطمه(1390) به بررسي تاثير ويژگي هاي فردي بر ايجاد هوش بازاريابي در سازمان (مورد مطالعه: مراکز علمي و شرکت هاي توليدي و خدماتي شهر تهران) تحقيقات بازاريابي نوين : بهار 1390 , دوره 1 , شماره 1 ; از صفحه 71 تا صفحه 100 .
شیدایی حبشی، اکبر (1398) به بررسی رابطه استراتژی های تولید محصول با چابکی زنجیره تامین، مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه سال چهارم اردیبهشت 1398 شماره 1 (پیاپی 15)
عبدلی، میلاد (1396) بررسی، شناسایی و رتبه بندی عوامل تاثیرگذار بر چابکی توسعه محصول جدید، اولین همایش حسابداری،مدیریت و اقتصاد با رویکرد پویایی اقتصاد ملی
سادات کمال آرا(1398) تاثیر فرهنگ تیمی و انتقال دانش بر نوآوری سازمانی (مورد مطالعه: کارکنان شهرداری منطقه 7)، دومین کنفرانس ملی تحقیقات بنیادین در مدیریت و حسابداری
چگینی وهمکاران(1398)بررسی تاثیر شبکه های نوآوری مشترک بر عملکرد توسعه محصول جدید : نقش میانجی قابلیت نوآوری در محصول و قابلیت نوآوری، چهارمین کنفرانس ملی اقتصاد، مدیریت و حسابداری
معصوم، محمد، نوروزی ، نگار (1399) توسعه محصول جدید از طریق توسعه فرهنگ حمایت از نوآوری و دوسوتوانی سازمانی (مورد مطالعه: تولید کنندگان لوازم و تجهیزات ورزشی) ، فصلنامه مدیریت کسب و کار، دوره: 12، شماره: 46
Ameli, M., Mansour, S., Ahmadi-Javid, A., 2016. A multi-objective model for selecting design alternatives and end-of-life options under uncertainty: a sustainable approach. Resour. Conserv. Recycl. 109, 123–136.
Adams, R., Jeanrenaud, S., Bessant, J., Denyer, D., Overy, P., 2016. Sustainability-oriented innovation: a systematic review. Int. J. Manag. Rev. 18 (2), 180–205.
Aarikka-Stenroos, L. and Sandberg, B. (2012), “From new-product development to commercialization through networks”, Journal of Business Research, Vol. 65 No. 2, pp. 198-206
Bititci, U., Garengo, P., Dorfler, V., & Nudurupati, S. (2012). Performance measurement: challenges for tomorrow. International Journal Management Review, 14(3), 305–327
Bonner, J.M. (2010) .Customer interactivity and new product performance: moderating effects of product newness and product embeddedness. Industrial Marketing Management .39 .3. 485-92.
Cheng, C.C.J., (2020). Sustainability orientation, green supplier involvement, and green innovation performance: evidence from diversifying green entrants. J. Bus. Ethics 161, 393–414.
Cong Chenga, Monica Yangb (2019) Creative process engagement and new product performance: The role of new product development sp eed and leadership encouragement of creativityJournal of Business Research 99 (2019) 215–225
Bourlakis, M., Maglaras, G., Aktas, E. & Gallear, D. (2014). Firm size and sustainable performance in food supply chains: Insights from Greek SMEs. International Journal Production Economics, 152, 112-130
Doz, Y. L., Kosonen, M., (2010). Embedding Strategic Agility: A Leadership Agenda for Accelerating Business Model Renewal, Long Range Planning, Vol. 43, Iss: 2–3, pp. 370–382
Hu, G., Bidanda, B., 2009. Modeling sustainable product lifecycle decision support systems. Int. J. Prod. Econ. 122 (1), 366–375. https://doi.org/10.1016/j. ijpe.2009.06.011.
Kim, M., Chai, S., 2017. The impact of supplier innovativeness, information sharing and strategic sourcing on improving supply chain agility: global supply chain perspective. Int. J. Prod. Econ. 187, 42–52.
Kauppi, K., Longoni, A., Caniato, F. & Kuula, M. (2016). Managing country disruption risks and improving operational performance: risk management along integrated supply chains. International Journal of Production Economics, 182(12) 484-495
González-García, S., Salinas-Mañas, L., García-Lozano, R., Gabarrell, X., Rieradevall, J., Feijoo, G., Moreira, M.T., 2014. The application of ecodesign methodology in SMEs run according to lean management: the case of a furniture publishing company. Environ. Eng. Manag. J. 13, 2977–2988.
Rosen, M.A., Kishawy, H.A., 2012. Sustainable manufacturing and design: concepts,
practices and needs. Sustainability 4, 154–174.
Liu,Y,Nelson Oly,Ndubisib, YangLiucFatima Zahra,Barraneb (2020)New product development and sustainable performance of Chinese SMMEs: The role of dynamic capability and intra-national environmental forces, International Journal of Production Economics Volume 230, December 2020, 107817
Oliveira, G.A., Tan, K.H., Guedes, B.T., 2018. Lean and green approach: an evaluation tool for new product development focused on small and medium enterprises. Int. J. Prod. Econ. 205, 62–73. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2018.08.026.
Shamraiz Ahmada,b, Kuan Yew Wonga, Ming Lang Tsen (2018)Sustainable product design and development: A review of tools, applications and research prospects, Resources, Conservation & Recycling 132 (2018) 49–61
Subramanian, N., Ramanathan, R., 2012. A review of applications of Analytic Hierarchy Process in operations management. Int. J. Prod. Econ. 138 (2), 215–241. https://doi. org/10.1016/j.ijpe.2012.03.036.
Sangari, M.S., Razmi, J., (2015). Business intelligence competence, agile capabilities, and agile performance in supply chain: an empirical study. Int. J. Logist. Manag. 26, 356–380.
Marco Leite, Vanessa Braz, (2016) "Agile manufacturing practices for new product development: industrial case studies", Journal of Manufacturing Technology Management, Vol. 27 Issue: 4, pp.560-576, doi: 10.1108/JMTM-09-2015-0073
Tanawat Hirunyawipada , Audhesh K. Paswan , Charles Blankson , (2015) "Toward the development of new product ideas: asymmetric effects of team cohesion on new product ideation", Journal of Business & Industrial Marketing, Vol. 30 Iss: 7, pp.855 – 866
Tiefenbrun, S. (2013). U.S. foreign trade zones of the united states, free trade zones of the world, and their impact on the economy. Journal of international business and law, 12(2), 151-221.
Kotabe, M., Jiang, C.X., Murray, J.Y., 2011. Managerial ties, knowledge acquisition, realized absorptive capacity and new product market performance of emerging multinational companies: a case of China. J. World Bus. 46 (2), 166–176.
Luiz, J., Stringfellow, D., Jefthas, A., 2017. Institutional complementarity and substitution as an internationalization strategy: the emergence of an African multinational giant. Global Strategy Journal 7 (1), 83–103.
Lewis, H., Gertsakis, J., 2001. Design+ Environment: a Global Guide to Designing Greener Goods. Greenleaf Publishing, London, UK.
Lu, Y., Ramamurthy, K., 2011. Understanding the link between information technology capability and organizational agility: an empirical examination. Mis Q. 35 (4), 931–954.
Roberts, N., Grover, V., 2012. Investigating firm’s customer agility and firm performance: the importance of aligning sense and respond capabilities. J. Bus. Res. 65 (5), 579–585.
Moreno, A., Cappellaro, F., Masoni, P., Amato, A., 2011. Application of product data technology standards to LCA data. J. Ind. Ecol. 15, 483–495.
Zubir, A. F. M. & Habidin, N. F. (2012). The Development of Sustainable Manufacturing Practices and Sustainable Performance in Malaysian Automotive Industry. Journal of Economics and Sustainable Development, 3(7), 130-138
Ndubisi, N.O., Dayan, M., Yeniaras, V., Al-hawari, M., 2019. The effects of complementarity of knowledge and capabilities on joint innovation capabilities and service innovation: the role of competitive intensity and demand uncertainty. Ind. Market. Manag. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2019.05.011
Vebjørn,Berg, Jørgen,Birkeland,AnhNguyen-DucbIlias O.PappasacLetiziaJaccheri (2020)Achieving agility and quality in product development - an empirical study of hardware startups, Journal of Systems and Software Volume 167, September 2020, 110599
Tavani ,S,ZhalehNajafi-Tavani,PeterNaudécdPejvakOghazieElhamZeynaloo,(2016) How collaborative innovation networks affect new product performance: Product innovation capability, process innovation capability, and absorptive capacity, Industrial Marketing Management Volume 73, August 2018, Pages 193-205
Wiengarten, F., Pagell, M., Ahmed, M. U. & Gimenez, C. (2014). Do a country's logistical capabilities moderate the external integration performance relationship? Journal of Operations Management, 32(6) 51-63.
Zheng, T., Yildiz, H., Talluric, S., (2015). Supply chain risk management: a literature review. Int. J. Prod. Res. 53, 5069–5301.
Yu, S., Yang, Q., Tao, J., Xu, X., 2020. Incorporating quality function deployment with modularity for the end-of-life of a product family. J. Clean. Prod. 87, 423–430.