بررسی تأثیر متغیرهای شخصیتی و جنسیتی مدیران در ارزیابی عملکرد کارکنان بانک صادرات زاهدان
محورهای موضوعی : مدیریت رفتار سازمانی
وحید پورشهابی
1
,
رضا صفایی مقدم
2
*
1 - گروه مدیریت، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران
2 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت واحد زاهدان دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان ایران
کلید واژه: ارزیابی عملکرد, ویژگی های شخصیتی مدیران, جنسیت مدیران, بانک صادرات زاهدان,
چکیده مقاله :
ارزیابی عملکرد یکی از مهمترین فرایندهای مدیریتی است که نقش مهمی در برنامه ریزی، توسعه، و تصمیم گیری در سازمان ها ایفا می کند. متغیرهای مختلفی بر ارزیابی عملکرد کارکنان تأثیرگذار هستند که از جمله آنها می توان به ویژگی های شخصیتی و جنسیتی مدیران اشاره کرد. هدف این پژوهش بررسی تأثیر متغیرهای شخصیتی و جنسیتی مدیران در ارزیابی عملکرد کارکنان بانک صادرات زاهدان بود. برای این منظور، از روش پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان بانک صادرات زاهدان به تعداد 110 نفر است. برای تعیین حجم نمونه از طریق جدول مورگان تعداد 86 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. روش گرد آوری اطلاعات به دو صورت مطالعات کتابخانهای و میدانی بود، که ابزار استفاده شده در روش میدانی از نوع پرسشنامه بود. برای بررسی و سنجش متغیرهای شنخصیتی از مدل نئو (2004) استفاده شده است که دارای ابعاد برون گرایی، گشودگی، توافقپذیری، مسئولیتپذیری می باشد. برای سنجش متغیرهای جنسیت از مدل صفا و ادیبی (1395) و برای بررسی ارزیابی عملکرد از مدل پارکر (2000) بهره گرفته شده است که روایی محتوایی پرسشنامه ها از طریق بررسی اساتید و خبرگان مورد تأیید قرار گرفت و برای سنجش پایایی از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده است که برای پرسشنامه متغیرهای شخصیتی، 0.895، متغیر جنسیت 0.795 و ارزیابی عملکرد 0.905 محاسبه و تایید گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون رگرسیون خطی استفاده شده است. نرم افزار مورد استفاده برای انجام این آزمون، SPSS بوده است. یافته های تحقیق نشان داد که ویژگی های شخصیتی (برون گرایی، گشودگی، توافقپذیری، مسئولیتپذیری) و متغیر جنسیت بر ارزیابی عملکرد کارکنان بانک صادرات زاهدان تاثیر مثبت و معناداری دارند. مدیران باید از تأثیر این عوامل بر ارزیابی عملکرد کارکنان آگاه باشند و تلاش کنند تا در ارزیابی عملکرد کارکنان، این عوامل را به حداکثر برسانند.
Performance evaluation is one of the most important management processes that plays an important role in planning, development, and decision-making in organizations. Various variables influence the evaluation of employees' performance, including the personality and gender characteristics of managers. The purpose of this research was to investigate the effect of personality and gender variables of managers in evaluating the performance of Zahedan Bank Saderat employees. For this purpose, a survey method was used. The statistical population of the research is all the employees of Saderat Zahedan Bank, numbering 110 people. To determine the sample size through Morgan's table, 86 people were selected as the research sample. The method of collecting information was library and field studies, and the tool used in the field method was a questionnaire. Neo's model (2004) has been used to examine and measure personality variables, which has the dimensions of extroversion, openness, agreeableness, and responsibility. Safa and Adibi model (2015) was used to measure the gender variables and Parker model (2000) was used to evaluate the performance. The content validity of the questionnaires was confirmed through the evaluation of professors and experts, and Cronbach's alpha test was used to measure the reliability. It has been used that for the personality variable questionnaire, 0.895, gender variable 0.795 and performance evaluation 0.905 were calculated and confirmed. Linear regression test was used to analyze the data. The software used to perform this test was SPSS. The findings of the research showed that personality traits (extroversion, openness, agreeableness, responsibility) and gender variable have a positive and significant effect on the evaluation of Zahedan Export Bank employees' performance. Managers should be aware of the impact of these factors on employee performance evaluation and try to maximize these factors in employee performance evaluation.
احمدی، ر. (۱۳۹۸). نظام ارزشی و عملکرد مدیریتی، شخصیت مدیر، مجله مدیریت و برنامهریزی در آموزش و پرورش، ۱۱(۳)، ۳۴-۵۰.
امیری، م. (۱۳۹۲). تأثیر شخصیت مدیر و جنسیت بر عملکرد مدیریتی: بررسی اثرگذاری نظام ارزشی. مجله مدیریت و توسعه سازمانها، ۹(۲)، ۱۲-۲۵.
سپاسی، سحر، عبدلی، لیلا. (1395). تأثیر جنسیت مدیران ارشد شرکت بر محافظهکاری شرطی. مطالعات اجتماعی روان شناختی زنان، 14(1)، 129-154. doi: 10.22051/jwsps.2016.2335
صفا، لیلا، ادیبی، منصوره. (1395). اثر تعدیلگری متغیر جنسیت بر قصد استفادۀ دانشجویان از شبکۀ اجتماعی تلگرام در فعالیتهای آموزشی (مطالعۀ موردی: دانشگاه فردوسی مشهد). زن در توسعه و سیاست، 14(1)، 85-103. doi: 10.22059/jwdp.2016.58663
فرج زاده دهکردی حسن. (1398). رابطه ویژگیهای شخصیتی و جنسیت با قضاوت اخلاقی حسابداران: شواهدی مبتنی بر رشته تحصیلی. دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری. ۴ (۷) :۱۸۱-۲۰۸
کریمی، م. (۱۳۹۵). بررسی تأثیر نظام ارزشی بر عملکرد مدیریتی: نقش ویژگیهای شخصیتی مدیر و جنسیت. فصلنامه مدیریت و توسعه پرسنل، ۱۱(۳)، ۳۴-۵۰.
لطفی، محسن، قادرزاده، کریم. (1399). بررسی تاثیر ویژگی های شخصیتی و ساختاری مدیریت بر نحوه ایفای مسئولیت های اجتماعی شرکت ها: با تأکید بر مدل های دادهکاوی و تحلیل پوششی داده ها. دانش حسابداری مالی، 7(4)، 127-153. doi: 10.30479/jfak.2021.13490.2699
Arfken, D. E., Bellar, S. L., & Helms, M. M. (2004). The ultimate glass ceiling revisited: The presence of women on corporate boards. Journal of Business Ethics, 50(2), 177–186.
Ball, R., & Shivakumar, L. (2005). Earnings quality in UK private firms: Comparative loss recognition timeliness. Journal of Accounting and Economics, 39(1), 83–128.
Ball, R., Bushman, R. M., & Vasvari, F. P. (2008). The debt contracting value of accounting information and loan syndicate structure. Journal of Accounting Research, 46(2), 247–287.
Ball, R., Kothari S.P. & Valeri, N. (2013). On estimating conditional conservatism. The Accounting Review, 88 (3): 755-787.
Francis, W., Hasan, I., & Qiang, W. (2013). The impact of CFO gender on bank loan contracting. Journal of Accounting, Auditing & Finance, 28(1), 53–78.
Jaleski, M. (2019). The Impact of Manager's Personality and Gender on Management Performance: Exploring the Influence of Value System. Journal of Business Management and Administration, 9(2), 12-25.
John, M., & colleagues. (2022). The relationship between personality traits and job performance evaluation: A meta-analysis. Journal of Occupational Psychology, 113(5), 1025-1043.Armstrong, E., & colleagues. (2022). The impact of neuroticism in managers on employee performance evaluation: The role of gender. International Journal of Management, 46(3), 529-544.Brik, M., & colleagues. (2020). The impact of extraversion in managers on employee performance evaluation: The role of self-monitoring and accountability. Journal of Human Resource Management, 61(1), 137-152.
Prolan، J. (2022). The Influence of Manager's Personality Traits and Gender on Management Performance: A Study on the Impact of Value System. Journal of Management and Planning in Education, 11(3), 34-50.