پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی
,
شماره4,سال
14
,
پاییز
1400
با وجود آن که درباره اهمیت نقش نظام مدیریت استراتژیک در سازمان ها توافق کلی وجود دارد اما در زمینه نقش مدیریت استراتژیک در نظام آموزش بسنجد خلاء پژوهشی وجود دارد. در پژوهش حاضر سعی شده است با رویکرد تئوری بنیانی، به ارائه الگویی جهت پیادهسازی مدیریت استراتژیک در نظام آ چکیده کامل
با وجود آن که درباره اهمیت نقش نظام مدیریت استراتژیک در سازمان ها توافق کلی وجود دارد اما در زمینه نقش مدیریت استراتژیک در نظام آموزش بسنجد خلاء پژوهشی وجود دارد. در پژوهش حاضر سعی شده است با رویکرد تئوری بنیانی، به ارائه الگویی جهت پیادهسازی مدیریت استراتژیک در نظام آموزشی دانشگاه پرداخته شود. جامعه مورد مطالعه، اعضای هیات علمی متخصص در بحث مدیریت استراتژیک و همچنین مدیران با تجربه دانشگاه فردوسی بودند که از طریق روش نمونهگیری هدفمند(گلوله برفی) انتخاب شدند. در این تحقیق نتیجه یافته های کیفی با کدگذاری دادههای گردآوری شده به شیوههای مختلف مصاحبه، مشاهده ،اسناد و مدارک و به وسیله نرم افزار Maxqda تحلیل شد و موفق به استخراج 168 مفهوم و 15 مقوله، در قالب مدل پارادایمی مدیریت استراتژیک شامل عوامل درون دانشگاهی و عوامل برون دانشگاهی به عنوان شرایط علی، راهبردهای فرایندی و ساختاری ، توسعه مدیریت و منابع انسانی ، رهبری و سبک مدیریت، سیستم های کنترل، به عنوان راهبردهای پیاده سازی و فرهنگ سازمانی، نظام مدیریت دانش و اطلاعات، رویکرد نوآوری محوری به عنوان شرایط مداخلهگر، عامل محیطی به عنوان عوامل زمینهای و پیامداقتصادی، پیامد اجتماعی فرهنگی، پیامد ساختاری فرآیندی و پیامد دستیابی اهداف و ارتقاء جایگاه دانشگاه به عنوان پیامدهای نظام مدیریت استراتژیک از طریق نظریه داده بنیاد شناسایی گردیده اند
پرونده مقاله
پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی
,
شماره65,سال
17
,
بهار
1403
هدف اصلی پژوهش حاضر تبیین تأثیر ابعاد سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان، بوده است. روش تحقیق پیمایشی و ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساختهای بود که روایی ظاهری و محتوایی آن، توسط گروه متخصصان تأیید شد و ب چکیده کامل
هدف اصلی پژوهش حاضر تبیین تأثیر ابعاد سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان، بوده است. روش تحقیق پیمایشی و ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساختهای بود که روایی ظاهری و محتوایی آن، توسط گروه متخصصان تأیید شد و برآورد پایایی پرسشنامه نیز با محاسبهی آلفای ترتیبی تأمین شد (93/0= α). جامعه آماری این پژوهش کل کارشناسان شاغل در سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان بوده است (293=N) که تعداد 165 نفر از آنان به روش تصادفی ساده انتخاب شدهاند. پردازش دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS25 انجام شد. بنابر یافتهها وضعیت سرمایه اجتماعی در 3 بعد ارتباطی، شناختی و ساختاری (میانگین= 79/2 از 5 و انحراف معیار= 86/0) و کارآفرینی سازمانی در 4 بعد نوسازی، نوآوری، ریسک پذیری و پیشگامی (میانگین= 49/2 از 5 و انحراف معیار= 02/1) در سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان به میزان کمتر از متوسط ارزیابی شده است. یافتههای رگرسیون ترتیبی به منظور تعیین میزان تأثیرگذاری سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان نیز نشان داد کـه بر اساس ضریب ناگل کرک، متغیـرهـای مسـتقل ارتباطی، شناختی و ساختاری به عنوان 3 بعد سرمایه اجتماعی، توانستهاند 59 درصد از احتمال واریانس متغیر وابسته کارآفرینی سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان را تبیین کرده است. استناد به یافتههای این پژوهش ضمن توجه بیشتر به مقولهی سرمایهی اجتماعی در سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان، میتواند در برنامهریزیها و سیاستگذاریهای کلان برای ارتقای فعالیتهای کارآفرینانه در سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان مؤثر واقع گردد.
پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی
,
شماره1,سال
14
,
بهار
1400
پژوهش حاضر به شناسایی چالشهای موجود در نظام آموزشی در مراکز آموزش عالی کشاورزی و منابع طبیعی استان خوزستان پرداخته است. این پژوهش به شیوه کیفی و با استفاده از راهبرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد صورت گرفته است. در این راستا، با استفاده از رویکرد هدفمند و بهکارگیری معیار چکیده کامل
پژوهش حاضر به شناسایی چالشهای موجود در نظام آموزشی در مراکز آموزش عالی کشاورزی و منابع طبیعی استان خوزستان پرداخته است. این پژوهش به شیوه کیفی و با استفاده از راهبرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد صورت گرفته است. در این راستا، با استفاده از رویکرد هدفمند و بهکارگیری معیار اشباع نظری، مصاحبههایی نیمه ساختار یافته با 14 نفر از اعضای هیأت علمی و مدیران با تجربه مراکز آموزش عالی کشاورزی و منابع طبیعی استان خوزستان انجام شد. نتایج تحلیل دادهها با کمک نرم افزار مکس کیودا 2018 به مفاهیم مجزا تفکیک شدند. مفاهیم طی سلسله مراتب کدگذاری در قالب 15 گزاره مقولهای گروهبندی شدند. از میان مقولات، عوامل آموزشی به عنوان مقوله اصلی شناخته شد. درنهایت، مدل پارادایمی تحقیق با در نظر گرفتن مقوله اصلی تحت عنوان شرایط علی، "بی اهمیتی و بها ندادن به ارزشیابی از کیفیت تدریس و فرمهای ارزشیابی، ناکارآمدی برنامه درسی " به عنوان زمینه، "عدم توجه و تأکید دانشگاه به اهمیت و نقش آموزش، عدم اجماع سیاستگزاران و برنامهریزان بر مبنای فلسفی خاص، عدم توجه به کارآفرینی به عنوان یکی از مأموریتهای دانشگاه کشاورزی به عنوان شرایط مداخلهگر ترسیم شد و راهبردهای لازم جهت برطرف کردن چالشها تدوین گردید
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد