فهرست مقالات علی خلجی


  • مقاله

    1 - ارائه راهکارهای عملیاتی برای خبرگزاری صدا و سیما در مدیریت هیجانات اجتماعی منفی
    مطالعات رسانه ای , شماره 4 , سال 15 , پاییز 1399
    هیجانات اجتماعی می‌توانند مثبت یا منفی باشند، هیجانات اجتماعی منفی در حالت شدید خود می‌توانند زمینه‌ساز بحران اجتماعی شوند. سازمان صدا و سیما به خاطر تعهداتش به جامعه و پوشش رسانه‌ای خود می‌تواند نقش مهمی در مدیریت این هیجانات داشته باشد. پوشش خبری رویدادهای هیجان برانگ چکیده کامل
    هیجانات اجتماعی می‌توانند مثبت یا منفی باشند، هیجانات اجتماعی منفی در حالت شدید خود می‌توانند زمینه‌ساز بحران اجتماعی شوند. سازمان صدا و سیما به خاطر تعهداتش به جامعه و پوشش رسانه‌ای خود می‌تواند نقش مهمی در مدیریت این هیجانات داشته باشد. پوشش خبری رویدادهای هیجان برانگیز، مرحله کلیدی در مدیریت اینگونه هیجانات است. در این زمینه خبرگزاری صدا و سیما به عنوان هسته مرکزی سازمان در بخش اطلاع‌رسانی محسوب می‌شود. هدف اصلی پژوهش ارائه راهکارهای عملیاتی برای خبرگزاری صدا و سیما در مدیریت هیجانات اجتماعی منفی است. این پژوهش، با استفاده از روش کیفی و بهره‌گرفتن از تکنیک مصاحبه نیمه ساختاریافته به انجام رسید. پس از مصاحبه با 19 نفر از کارشناسان که با روش نمونه‌گیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند؛ داده‌های پژوهش گردآوری و برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل مضمون استفاده شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار مکس کیودی ای نسخه 10، در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی دسته‌بندی شدند. پس از احصای مضامین پایه، سازمان دهنده و فراگیر، نگاره شبکه مضامین ترسیم شد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که برای مدیریت هیجانات اجتماعی منفی، اقدامات برون‌سازمانی و درون‌سازمانی لازم است. اقدامات برون‌سازمانی در سه دسته: تدوین و تصویب قوانین، تعامل با سایر نهادها و ایجاد تشکل‌های جدید قرار می‌گیرند. راهکارهای درون‌سازمانی نیز مربوط به سه بازه زمانی قبل از ایجاد، حین بروز و پس از فرونشستن هیجانات اجتماعی منفی می‌باشند که از مهم‌ترین آن‌ها شفاف‌سازی خطوط قرمز، آموزش سواد رسانه‌ای به مخاطبان، پرهیز از رویکرد سکوت رسانه‌ای، انتشار قطره‌چکانی اطلاعات در موضوعات حساسیت برانگیز، قطع سیر واگیری هیجان و ایجاد آرشیو محتوایی است. پرونده مقاله