فهرست مقالات جواد صادقی


  • مقاله

    1 - نحوۀ برجسته‌سازی مهمترین مسائل اجتماعی جامعۀ ایران در اخبار سیمای جمهوری اسلامی ایران (مطالعۀ موردی: بخش خبری 30 :20)
    مطالعات رسانه ای , شماره 1 , سال 15 , بهار 1399
    اگر چه رسانه‌ها قادر به انعکاس همۀ مسائل جامعه نیستند اما در برجسته‌سازی مهمترین آن‌ها نقش اساسی دارند. هدف اصلی این پژوهش که با روش تحلیل‌ محتوای کمی انجام شده، بررسی نحوۀ برجسته‌سازی مهمترین مسائل اجتماعی جامعۀ ایران شامل مسائل شغلی، مسائل شهری، مسائل مرتبط با ازدواج، چکیده کامل
    اگر چه رسانه‌ها قادر به انعکاس همۀ مسائل جامعه نیستند اما در برجسته‌سازی مهمترین آن‌ها نقش اساسی دارند. هدف اصلی این پژوهش که با روش تحلیل‌ محتوای کمی انجام شده، بررسی نحوۀ برجسته‌سازی مهمترین مسائل اجتماعی جامعۀ ایران شامل مسائل شغلی، مسائل شهری، مسائل مرتبط با ازدواج، مسائل تحصیلی، مسائل زیست‌محیطی، مسائل مرتبط با مواد مخدر، مسائل جنسی، مسئلۀ جرائم و مسئلۀ فقر و نابرابری برگرفته از تحقیقات پیشین در بخش خبری ۲۰:۳۰ شبکۀ دو سیما در بازۀ زمانی مهر تا اسفند 1395 بوده است. یافته‌ها نشان می‌دهد، بخش خبری ۲۰:۳۰ در برجسته‌سازی مسائل اجتماعی ذکرشده نسبتاً ضعیف عمل کرده است؛ چنانکه از مجموع ۱۲۰۲ خبر بررسی‌شده در این بخش خبری فقط ۳۱۳ خبر معادل ۲۶ درصد به این مسائل پرداخته بودند. بر اساس یافته‌ها از مجموع 313 خبر مربوط به این مسائل از لحاظ چینش خبری 93 مورد در اولویت اول و 97 مورد در اولویت دوم این بخش خبری بوده‌‌اند. ضمن اینکه در بررسی خبرها به ترتیب جرائم با ۷/۲۹ درصد، مسائل زیست‌محیطی با ۲۲ درصد، مسائل شغلی با ۷/۱۴ درصد و مسئلۀ فقر و نابرابری با ۴/۱۳ درصد، بیشترین برجستگی را در بین مسائل اجتماعی داشته‌اند و مسائل جنسی با ۶ صدم از کمترین میزان توجه برخوردار بوده‌اند. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - ارائه راهکارهای عملیاتی برای خبرگزاری صدا و سیما در مدیریت هیجانات اجتماعی منفی
    مطالعات رسانه ای , شماره 4 , سال 15 , پاییز 1399
    هیجانات اجتماعی می‌توانند مثبت یا منفی باشند، هیجانات اجتماعی منفی در حالت شدید خود می‌توانند زمینه‌ساز بحران اجتماعی شوند. سازمان صدا و سیما به خاطر تعهداتش به جامعه و پوشش رسانه‌ای خود می‌تواند نقش مهمی در مدیریت این هیجانات داشته باشد. پوشش خبری رویدادهای هیجان برانگ چکیده کامل
    هیجانات اجتماعی می‌توانند مثبت یا منفی باشند، هیجانات اجتماعی منفی در حالت شدید خود می‌توانند زمینه‌ساز بحران اجتماعی شوند. سازمان صدا و سیما به خاطر تعهداتش به جامعه و پوشش رسانه‌ای خود می‌تواند نقش مهمی در مدیریت این هیجانات داشته باشد. پوشش خبری رویدادهای هیجان برانگیز، مرحله کلیدی در مدیریت اینگونه هیجانات است. در این زمینه خبرگزاری صدا و سیما به عنوان هسته مرکزی سازمان در بخش اطلاع‌رسانی محسوب می‌شود. هدف اصلی پژوهش ارائه راهکارهای عملیاتی برای خبرگزاری صدا و سیما در مدیریت هیجانات اجتماعی منفی است. این پژوهش، با استفاده از روش کیفی و بهره‌گرفتن از تکنیک مصاحبه نیمه ساختاریافته به انجام رسید. پس از مصاحبه با 19 نفر از کارشناسان که با روش نمونه‌گیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند؛ داده‌های پژوهش گردآوری و برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل مضمون استفاده شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار مکس کیودی ای نسخه 10، در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی دسته‌بندی شدند. پس از احصای مضامین پایه، سازمان دهنده و فراگیر، نگاره شبکه مضامین ترسیم شد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که برای مدیریت هیجانات اجتماعی منفی، اقدامات برون‌سازمانی و درون‌سازمانی لازم است. اقدامات برون‌سازمانی در سه دسته: تدوین و تصویب قوانین، تعامل با سایر نهادها و ایجاد تشکل‌های جدید قرار می‌گیرند. راهکارهای درون‌سازمانی نیز مربوط به سه بازه زمانی قبل از ایجاد، حین بروز و پس از فرونشستن هیجانات اجتماعی منفی می‌باشند که از مهم‌ترین آن‌ها شفاف‌سازی خطوط قرمز، آموزش سواد رسانه‌ای به مخاطبان، پرهیز از رویکرد سکوت رسانه‌ای، انتشار قطره‌چکانی اطلاعات در موضوعات حساسیت برانگیز، قطع سیر واگیری هیجان و ایجاد آرشیو محتوایی است. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - بازنمایی کووید 19 در پلتفرم تلگرام خبرگزاری صداوسیما و رقبای فارسی‌زبان ماهواره‌ای آن
    مطالعات رسانه ای , شماره 2 , سال 16 , تابستان 1400
    در جهان پست‌مدرن، مسائل از طریق رسانه ها و سلطۀ رمزهای آنها به صورت واقعیت یا فراواقعیت ارائه می‌شود و نسخه‌های بازنمایی شده از واقعیت به زیست جهان کنونی بشر رسوخ می‌کند. هدف اصلی این پژوهش، خوانشی بر نحوۀ بازنمایی پدیدۀ کرونا در کانال‌های تلگرامی خبرگزاری صداوسیما، بی چکیده کامل
    در جهان پست‌مدرن، مسائل از طریق رسانه ها و سلطۀ رمزهای آنها به صورت واقعیت یا فراواقعیت ارائه می‌شود و نسخه‌های بازنمایی شده از واقعیت به زیست جهان کنونی بشر رسوخ می‌کند. هدف اصلی این پژوهش، خوانشی بر نحوۀ بازنمایی پدیدۀ کرونا در کانال‌های تلگرامی خبرگزاری صداوسیما، بی‌بی-سی فارسی و ایران‌اینترنشنال در دوران شیوع ویروس کروناست. رسانه‌های فوق در شرایط بحرانی فعلی کرونا بر اساس گفتمان خبری منحصر به‌خود، پدیدۀ کرونا و مسائل مبتلابه را بازنمایی می‌کنند. روش تحلیل پژوهش حاضر ناظر به پیاده‌سازی تکنیک تحلیل تصویر است تا دلالت‌های معنایی گوناگون از نماهای منتخب استخراج گردد. در همین راستا برای تفسیر ایماژهای کرونایی کانال‌های تلگرامیِ رسانه‌های مذکور با سه رویکرد نشانه‌شناختی پیرس، بارت و چندلر مبادرت شده است. رویکرد انتشار اخبار کرونا در تلگرام خبرگزاری صداوسیمای جمهوری ایران چارچوب اقتدار پزشکان و همراه‌سازی مردم بوده است. کانال تلگرام بی بی سی فارسی از کرونا به عنوان ابزار تشدید اختلافات بین مردم و حکومت و ایجاد تنش در جامعۀ ایران استفاده کرده و همچنین به چارچوب تسری وحشت بین عموم متوسل شده است. در این میان شبکۀ خبری نوپای ایران‌اینترنشنال با اهداف بزرگنمایی پدیدۀ بحران و تخفیف معنا در دین برای جهت‌دهی به افکار عمومی در جامعۀ ایران در راستای مقاصد مالکان و سیاستگذاری رسانه‌ای خود در پیام‌رسان موبایلی تلگرام، برنامه‌های خبری مرتبط با کرونا تهیه و منتشر می‌کند. پرونده مقاله