در روابط جنسی انتظار میرود افراد تحت تأثیر موقعیتهای گوناگون و کنشگران و به ویژه تعریف آنها از جنسیت خود و انتظارات من فاعلی و من مفعولی متفاوت عمل کنند و این تفاوت تحت تأثیر عوامل گوناگون باشد. از این رو، پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش جنسیت و کششها و محدودیتهای جنسی چکیده کامل
در روابط جنسی انتظار میرود افراد تحت تأثیر موقعیتهای گوناگون و کنشگران و به ویژه تعریف آنها از جنسیت خود و انتظارات من فاعلی و من مفعولی متفاوت عمل کنند و این تفاوت تحت تأثیر عوامل گوناگون باشد. از این رو، پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش جنسیت و کششها و محدودیتهای جنسی بر کشش و رانشهای جنسی انجام پذیرفت. پژوهش حاضر از نوع توصیفی است و جامعهی مورد مطالعهی این پژوهش 400 نفر از مردان و زنان تهرانی اعم از مجرد یا متاهل بالای 18 سال هستند که با استفاده از شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحلهای جغرافیایی انتخاب گردیدند.در این پژوهش از پرسشنامه پژوهشگر ساختهی مشتمل بر 27 گویه استفاده شده است که اعتبار آن از طریق اعتبار محتوا با میانگین کل CVR به میزان 0.877 و پایایی ابزار از طریق روش آلفای کرونباخ به میزان 0.777 برای متغیر پیش قدم شدن، 0.785 برای متغیر رفتار جنسی ، 0.823 برای متغیر نگرش جنسی ، 0.732 برای متغیر پذیرش جنسی و 0.778 برای متغیر عوامل عاطفی و سن محقق شده است. برای تحلیل دادهها و تعیین تفاوت میان گروهها از آزمونهای تی مستقل و تحلیل واریانس استفاده گردید. نتایج به دست آمده نشان داد که بین زنان و مردان در بروز و شکل گیری کششها و رانشهای جنسی تفاوت معنی داری وجود دارد. و در اولویت بندی عوامل موثر مشخص شد که به ترتیب جنسیت، عوامل عاطفی و سن بر کشش و رانشها نقش دارند.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تعیین روند تحرک اجتماعی در میان نخبهگان اقتصادی در سه دههی گذشته انجام پذیرفت. روش این پژوهش از نوع توصیفی است. جامعه آماری این پژوهش نخبهگان اقتصادی شهر تهران (در حدود 100هزار نفر) هستند که بر اساس جدول مورگان حجم نمونه 384 نفر بر اساس نمونه گیری چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف تعیین روند تحرک اجتماعی در میان نخبهگان اقتصادی در سه دههی گذشته انجام پذیرفت. روش این پژوهش از نوع توصیفی است. جامعه آماری این پژوهش نخبهگان اقتصادی شهر تهران (در حدود 100هزار نفر) هستند که بر اساس جدول مورگان حجم نمونه 384 نفر بر اساس نمونه گیری تصادفی نظاممند انتخاب شد بدین صورت که از هر 260 نفر یک نفر انتخاب و به پرسشنامه پاسخ دادند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه پژوهشگر ساخته استفاده شده است که اعتبار آن از طریق اعتبار محتوا، اعتبار سازه و پایایی ابزار از طریق روش آلفای کرونباخ مشخص شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس یک سویه و تحلیل مسیر استفاده شده است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که تحرک اجتماعی در سه دههی 70-80- 90 از نظر تحرک عمودی، افقی و جغرافیایی متفاوت است مشخص گردید که تحرک افقی و تحرک جغرافیایی در سه دههی 70، 80 و 90 تفاوت معناداری دارند. همچنین، نتایج نشان داد که که نخبگان اقتصادی بیشترین تحرک اجتماعی را در دههی 90 داشتهاند و کمترین تحرک را در دههی 80. همچنین، نخبهگان اقتصادی در دههی 90 تمایلی به تحرک جغرافیایی نداشتهاند زیرا 97.9 درصد از نخبهگان اقتصادی اعلام کردهاند که تمایلی به خروج از کشور ندارند. همچنین بر اساس نتایج نیز مشاهده شد که افراد تمایل به تحرک افقی دارند. در تحلیل مسیر نیز مشخص گردید که عامل خانواده با مجموع اثر مستقیم و غیر مستقیم 0.291 در اولویت اول، دانش اقتصادی با اثر مستقیم و غیر مستقیم 0.254 در اولویت دوم، رسانه با اثر مستقیم و غیر مستقیم معکوس 0.164- در اولویت سوم، هوش اجتماعی با اثر مستقیم و غیر مستقیم 0.163 در اولویت چهارم، نگرش جنسیتی با اثر مستقیم و غیر مستقیم معکوس 0.153- در اولویت پنجم، ارتباطات کلامی با اثر مستقیم و غیر مستقیم معکوس 0.098- در اولویت ششم، خلاقیت با اثر مستقیم و غیر مستقیم 0.090 در اولویت هفتم و سیاست با اثر مستقیم و غیر مستقیم معکوس 0.077- در اولویت هشتم قرار گرفتهاند.
پرونده مقاله
جامعه امروز ما نسبت به دهه های گذشته حتی گذشته های نه چندان دور از رشد قابل ملاحظه ای در پیشرفت تحصیلی برخوردار شده و تحصیلات دانشگاهی امری فراگیر در زندگی جوانان است. این مقاله نشان می دهد که آیا پیشرفت تحصیلی زندگی اجتماعی بهتری را به ارمغان آورده به عبارت دیگر ارتباط چکیده کامل
جامعه امروز ما نسبت به دهه های گذشته حتی گذشته های نه چندان دور از رشد قابل ملاحظه ای در پیشرفت تحصیلی برخوردار شده و تحصیلات دانشگاهی امری فراگیر در زندگی جوانان است. این مقاله نشان می دهد که آیا پیشرفت تحصیلی زندگی اجتماعی بهتری را به ارمغان آورده به عبارت دیگر ارتباط مستقیم معناداری بین پیشرفت تحصیلی به عنوان متغیر مستقل و سرمایه اجتماعی به عنوان متغیر وابسته مشاهده می گردد؟روش تحقیق پیمایشی بوده و جمع آوری داده ها با ابزار پرسشنامه ی محقق ساخته انجام گرفته است. جامعه آماری، نوجوانان شاغل به تحصیل در مقطع راهنمایی تحصیلی برپایه ی آمار رسمی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران می باشد. نمونه گیری که اهمیت به سزایی در تعمیم پذیری نتایج این پژوهش های میدانی دارد به صورت ترکیبی و مرحله ای با روش هدفمند، سهمیه ای و تصادفی با استفاده از فرمول کوکران محاسبه شده و195 نمونه مورد پرسش کارشناسی قرار گرفته اند. با دسته بندی و توصیف یافته های تحقیق، همبستگی بین شاخص های متغیرها به روش کندال محاسبه گردیده و نتایج به دست آمده با نظریه سرمایه اجتماعی از رویکرد نظری تعامل متقابل نمادین تبیین و تحلیل می گردد.مشاهده می شود هرچند تاثیر سرمایه اجتماعی در گسترش سرمایه انسانی از جمله پیشرفت تحصیلی مورد تایید نتایج پژوهش های انجام شده است، رابطه ی عکس بین این متغیرها معنی دار به نظر نمی رسد و گسترش سرمایه ی اجتماعی نیازمند سازوکار مستقل اجتماعی از پیشرفت تحصیلی می باشد
پرونده مقاله
سینما هنر شاخص قرن بیستم است و به عنوان رسانه نسبتاً جدیدی است که به عنوان هنر هفتم یاد می شود، و وسیله ای است که در آن واحد پیام های یکسانی را برای تعداد زیادی از افراد ارسال می دارد .هدف کلی این پژوهش شناخت جایگاه اجتماعی زنان در آثار تهمینه میلانی می باشد. روش این پژ چکیده کامل
سینما هنر شاخص قرن بیستم است و به عنوان رسانه نسبتاً جدیدی است که به عنوان هنر هفتم یاد می شود، و وسیله ای است که در آن واحد پیام های یکسانی را برای تعداد زیادی از افراد ارسال می دارد .هدف کلی این پژوهش شناخت جایگاه اجتماعی زنان در آثار تهمینه میلانی می باشد. روش این پژوهش از نظر مسیراز نوع کیفی ، از نظر اجرا به صورت کتابخانه ای و میدانی بوده و جامعه آماری آن کلیه آثار تهمینه میلانی است که از آن میان نمونه آماری هفت فیلم تحت عناوین دوزن (1377)، نیمه پنهان (1379) واکنش پنجم (1381)، زن زیادی (1383)، آتش بس(1384)، تسویه حساب (1387)، یکی از ما 2 نفر (1389) با روش نمونه گیری اطلاعات محور برای مطالعه انتخاب شده اند .ابزارهای پژوهش فیش برداری و مصاحبه بوده که داده های جمع آوری شده از طریق تحلیل محتوا به کمیت درآمده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند نتایج این پژوهش نشان داد زنان از نظر در آمد و تحصیلات ، استفاده از محصولات فرهنگی ، کسب مهارت های فردی در رتبه بالایی قرار دارند و دارای شبکه اجتماعی قوی می باشند و در مقابل خشونت های اعمال شده سکوت نمی کنند و دست به واکنش های گوناگون می زنند.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد