فهرست مقالات خلیل میرزایی


  • مقاله

    1 - ارزیابی عملکرد خبری سه رسانه جریان‌‌ساز (روزنامه کیهان، اعتماد و همشهری) درباره «برجام» (1394-1395)
    سیاست پژوهی ایرانی (سپهر سیاست سابق) , شماره 2 , سال 7 , تابستان 1399
    هدف این پژوهش تصویرسازی خبری برجام از منظر سه رسانه جریان‌ساز (روزنامه کیهان، اعتماد و همشهری) طی سال‌های 1394-1395 بود. روش پژوهش تحلیل محتوای کمی و کیفی بوده و با نمونه‌‌گیری هدفمند‌، 300 خبر مرتبط با موضوع برجام مورد بررسی قرار گرفته و داده‌ها با نرم‌افزار spss پرداز چکیده کامل
    هدف این پژوهش تصویرسازی خبری برجام از منظر سه رسانه جریان‌ساز (روزنامه کیهان، اعتماد و همشهری) طی سال‌های 1394-1395 بود. روش پژوهش تحلیل محتوای کمی و کیفی بوده و با نمونه‌‌گیری هدفمند‌، 300 خبر مرتبط با موضوع برجام مورد بررسی قرار گرفته و داده‌ها با نرم‌افزار spss پردازش شد. نتایج نشان داد علی‌رغم اهمیت برجام، برجستگی این کلمه در تیتر خبر با فراوانی زیادی در سه روزنامه مورد بررسی همراه نبوده، همچنین با توجه به ابعاد گوناگون برجام این مفهوم فقط در چارچوب‌‌های اقتصادی و سیاسی خبری مورد توجه قرار گرفته است. به رغم تأکید بر بی‌‌طرفی در عرصه خبررسانی، هر سه روزنامه رویکرد سوگیرانه نسبت به اخبار برجام اتخاذ کرده‌‌اند. از سوی دیگر، نحوه پوشش، نوع رویکرد به اخبار برجام در حوزه سه روزنامه، کمتر تحلیلی بوده و بیشتر جنبه سخت خبر و اطلاع‌رسانی داشته است تا رویکرد آموزشی و هدایت کنندگی. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - نقش صنعت فرهنگ و دانش بر گرایش به ورزش
    مطالعات جامعه شناسی , شماره 2 , سال 15 , تابستان 1401
    پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش صنعت فرهنگ و دانش بر گرایش به ورزش انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع نظریه‌ی زمینه بنیاد می‌باشد. جامعه‌‌ی آماری پژوهش از دو گروه نخبگان در حوزه‌های جامعه شناسی، جامعه شناسی ورزش، رسانه و آموزش و پرورش و جوانان شهر بندرعباس تشکیل شده است. در بخ چکیده کامل
    پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش صنعت فرهنگ و دانش بر گرایش به ورزش انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع نظریه‌ی زمینه بنیاد می‌باشد. جامعه‌‌ی آماری پژوهش از دو گروه نخبگان در حوزه‌های جامعه شناسی، جامعه شناسی ورزش، رسانه و آموزش و پرورش و جوانان شهر بندرعباس تشکیل شده است. در بخش کیفی از فن مصاحبه‌ی بی ساخت ژرفا نگر و نیمه ساخت دار و کمی از پرسشنامه پژوهشگر ساخته 42‌ گویه‌ای استفاده گردید. نتایج پژوهش در بخش کیفی از طریق کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد و مفهوم‌ها مشخص و بر اساس آن پرسشنامه‌ی پژوهشگر ساخته تدوین گردید و نتایج حاصل از آن توسط آزمون کیزر – میر – اوکلین و آزمون فریدمن تجزیه و تحلیل شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که انگیزه ورزش کردن در سه شاخص سلامت جسم و روح، کیفیت زندگی و فراغت و لذت، صنعت دانش در سه شاخص آموزش و پرورش، معرفی و شناساندن ورزش و مطالب علمی ورزشی و صنعت فرهنگ در پنج شاخص برنامه‌های ورزشی رادیو، صفحات مجازی ورزشی، مطبوعات ورزشی، مستندات و مصاحبه‌های ورزشکاران در تلوزیون و برنامه‌ها و مسابقات ورزشی تلوزیون دسته بندی شدند. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - عوامل موثر بر تحرک اجتماعی در میان نخبگان اقتصادی در سه دهه‌ی گذشته
    پژوهش اجتماعی , شماره 4 , سال 13 , پاییز 1400
    پژوهش حاضر با هدف تعیین روند تحرک اجتماعی در میان نخبه‌گان اقتصادی در سه دهه‌ی گذشته انجام پذیرفت. روش این پژوهش از نوع توصیفی است. جامعه‌ آماری این پژوهش نخبه‌گان اقتصادی شهر تهران (در حدود 100هزار نفر) هستند که بر اساس جدول مورگان حجم نمونه 384 نفر بر اساس نمونه گیری چکیده کامل
    پژوهش حاضر با هدف تعیین روند تحرک اجتماعی در میان نخبه‌گان اقتصادی در سه دهه‌ی گذشته انجام پذیرفت. روش این پژوهش از نوع توصیفی است. جامعه‌ آماری این پژوهش نخبه‌گان اقتصادی شهر تهران (در حدود 100هزار نفر) هستند که بر اساس جدول مورگان حجم نمونه 384 نفر بر اساس نمونه گیری تصادفی نظام‌مند انتخاب شد بدین صورت که از هر 260 نفر یک نفر انتخاب و به پرسشنامه پاسخ دادند. برای جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه پژوهشگر ساخته استفاده شده است که اعتبار آن از طریق اعتبار محتوا، اعتبار سازه و پایایی ابزار از طریق روش آلفای کرونباخ مشخص شده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل واریانس یک سویه و تحلیل مسیر استفاده شده است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که تحرک اجتماعی در سه دهه‌ی 70-80- 90 از نظر تحرک عمودی، افقی و جغرافیایی متفاوت است مشخص گردید که تحرک افقی و تحرک جغرافیایی در سه دهه‌ی 70، 80 و 90 تفاوت معناداری دارند. همچنین، نتایج نشان داد که که نخبگان اقتصادی بیشترین تحرک اجتماعی را در دهه‌ی 90 داشته‌اند و کمترین تحرک را در دهه‌ی 80. همچنین، نخبه‌گان اقتصادی در دهه‌ی 90 تمایلی به تحرک جغرافیایی نداشته‌اند زیرا 97.9 درصد از نخبه‌گان اقتصادی اعلام کرده‌اند که تمایلی به خروج از کشور ندارند. همچنین بر اساس نتایج نیز مشاهده شد که افراد تمایل به تحرک افقی دارند. در تحلیل مسیر نیز مشخص گردید که عامل خانواده با مجموع اثر مستقیم و غیر مستقیم 0.291 در اولویت اول، دانش اقتصادی با اثر مستقیم و غیر مستقیم 0.254 در اولویت دوم، رسانه با اثر مستقیم و غیر مستقیم معکوس 0.164- در اولویت سوم، هوش اجتماعی با اثر مستقیم و غیر مستقیم 0.163 در اولویت چهارم، نگرش جنسیتی با اثر مستقیم و غیر مستقیم معکوس 0.153- در اولویت پنجم، ارتباطات کلامی با اثر مستقیم و غیر مستقیم معکوس 0.098- در اولویت ششم، خلاقیت با اثر مستقیم و غیر مستقیم 0.090 در اولویت هفتم و سیاست با اثر مستقیم و غیر مستقیم معکوس 0.077- در اولویت هشتم قرار گرفته‌اند. پرونده مقاله