فهرست مقالات نجابت پیران


  • مقاله

    1 - بررسی نقش بازدید بر دانشجویان معماری، ازنظر اساتید معماری (دروس تئوری-تاریخ، کارگاهی و تئوری فنی)
    معماری و محیط پایدار , شماره 1 , سال 1 , بهار 1402
    تغییر از شیوه سنتی استاد-شاگردی به تحصیل در دانشگاه‌ها به‌صورت آکادمیک لزوم خارج شدن از محیط آتلیه و فضای کلاس را سبب شده است که در این امر بازدید و حضور در فضای واقعی نیز همچون کلاس درس برای آموزش در نظر گرفته می‌شود تا با استفاده از بازدید و تجربه مستقیم، درک بصری بسی چکیده کامل
    تغییر از شیوه سنتی استاد-شاگردی به تحصیل در دانشگاه‌ها به‌صورت آکادمیک لزوم خارج شدن از محیط آتلیه و فضای کلاس را سبب شده است که در این امر بازدید و حضور در فضای واقعی نیز همچون کلاس درس برای آموزش در نظر گرفته می‌شود تا با استفاده از بازدید و تجربه مستقیم، درک بصری بسیاری از مفاهیم آسان‌تر و به‌درستی برای دانشجویان ایجاد شود؛ اما با توجه به اینکه رشته معماری جز دروسی با شاخه‌های متفاوت می‌باشد لزوم تشخیص عوامل تأثیرگذار برای بازدید بهتر با توجه به هر درس از اهمیت زیادی برخوردار است؛ بنابراین در این مقاله سعی شده است تا با بررسی نقش بازدید برای دروس در سه‌شاخه تئوری-تاریخی، کارگاهی و تئوری فنی ازنظر اساتید به‌صورت پرسشنامه میزان اهمیت نقش بازدید علمی برای درک بهتر دانشجویان موردبررسی قرار گیرد. این مقاله که مطالعه‌ای تحلیلی و توصیفی می‌باشد. داده‌های تحقیق تحت عنوان پرسشنامه به تعداد 25 نفر در اختیار اساتید قرار گرفت و با استفاده از نرم‌افزار SPSS و تحلیل داده‌ها، اساس پژوهش قرار گرفت؛ که نتایج حاکی از اهمیت بازدید ازنظر اساتید برای دروس کارگاهی بیش از بقیه دروس می‌باشد. همچنین بازدید در دروس کارگاهی اهمیت کنترل کلاس بیشتری را لازم داشته و برای اساتید و دانشجویان نیز جذابیت بیشتری را دارا می‌باشد و درنهایت سبب تعامل دانشجویان و علاقه آن‌ها می‌گردد. میزان خستگی ناشی از بازدید به‌عنوان مؤلفه‌ای منفی در دروس تئوری-فنی از بقیه دروس بیشتر می‌باشد لذا اساتید باید هنگام بازدید در این شاخه به این امر توجه داشته باشند تا بازدید مؤثرتر و مفیدتر واقع شود. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تبیین مؤلفه‌های معناشناسی شهر اسلامی در راستای توسعه پایدار شهری
    برنامه ریزی و توسعه محیط شهری , شماره 2 , سال 2 , تابستان 1401
    در سیاست‌گذاری شهر اسلامی باید اصول دین، احکام و احادیث، بر تصمیم سازی‌ها و تصمیم گیری‌های شهری تاثیرگذار باشند. می‌توان در موضوع‌های گوناگون شهرسازی از طریق استخراج مؤلفه‌های معنایی، به صورت (کالبد) شهر پرداخت و نیز بر اساس کالبد شهری به ذات هستی(معنا) در شهر اسلامی دس چکیده کامل
    در سیاست‌گذاری شهر اسلامی باید اصول دین، احکام و احادیث، بر تصمیم سازی‌ها و تصمیم گیری‌های شهری تاثیرگذار باشند. می‌توان در موضوع‌های گوناگون شهرسازی از طریق استخراج مؤلفه‌های معنایی، به صورت (کالبد) شهر پرداخت و نیز بر اساس کالبد شهری به ذات هستی(معنا) در شهر اسلامی دست یافت. در همین راستا پژوهش حاضر به تبیین مؤلفه‌های معناشناسی شهر اسلامی در راستای سیاست‌گذاری توسعه پایدار شهری پرداخته است. روشی که در این پژوهش به کار گرفته شده است روش کیفی می‌باشد که به صورت توصیفی و تحلیلی و جمع‌آوری اطلاعات به صورت کتابخانه‌ای و اسنادی صورت گرفته است. مطالعات با توجه به تبیین مفهوم معنا و معناشناسی و خاستگاه آن در آثار معماری و همچنین معیارهایی به منظور تحلیل معنایی فضای شهری به عناصری چون نشانه و نشانه‌شناسی و همچنین هنرشناسی صورت گرفت. سپس رابطه معنادار بین معنا و نشانه‌ها و زیبایی‌شناسی در کالبد شهر اسلامی بررسی شده و علاوه بر بیان چیستی شهر اسلامی، مبانی، ارکان، عناصر آن و بیان شکل شهر اسلامی از منظر نظریه‌‌پردازان، تحلیلی در راستای مؤلفه‌های معنایی شهر اسلامی بیان گردید و تبیین شاخص‌های اصالت وجود، اصالت ماهیت، علم نسبت به پدیده‌ها، یگانگی عین و ذهن، ارتباط دو سویه معنا و صورت گرفت. یافته تحقیق حاکی از این است که با توجه به اینکه در شکل‌گیری شهر اسلامی، توجه به مراتب هستی دارای اهمیت می‌باشد، بنابراین با توجه به نقش مهم کالبد در جوامع امروزی و عدم توجه به ابعاد معنایی در کالبدهای شهری، سیاست حضور و ارتباط مؤلفه‌های معنایی در شهر اسلامی، می‌تواند فضا را به سمت آرمان‌های اصلی اسلامی رهنمون سازد. پرونده مقاله