مقدمه و هدف: امروزه نقش صادرات و اهمیت آن در رشد و شکوفایی اقتصاد کشورهای در حال توسعه به خوبی شناخته شده است. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر محرکههای عملکرد صادراتی نظیر توانمندی نوآوری و تجربه بینالمللی بر عملکرد صادراتی در شرکتهای صادرکننده محصولات غذایی استان تهران میباشد.
مواد و روشها: این پژوهش یک پژوهش کاربردی از نوع توصیفی - پیمایشی است و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران و سرپرستان 50 شرکت صادرکننده محصولات غذایی استان تهران است. روش نمونهگیری از نوع نمونهگیری قضاوتی بوده و حجم نمونه برابر با 185 مدیر و سرپرست میباشد. این پژوهش در بازه زمانی تیرماه 1398 تا آذرماه 1398 انجام شده است. برای آزمون فرضیهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافتهها: توانمندی نوآوری و تجربه بینالمللی بر عملکرد صادراتی شرکتهای صادرکننده محصولات غذایی استان تهران تأثیر معناداری دارند. افزون بر این، توانمندی نوآوری بیش از تجربه بینالمللی بر عملکرد صادراتی تأثیرگذار است.
بحث و نتیجهگیری: شرکتهای صادراتی محصولات غذایی استان تهران بمنظور بهبود عملکرد صادراتی خود ابتدا باید توانمندی نوآوری و سپس تجربه بینالمللی خود را تقویت نمایند.
پرونده مقاله