-
مقاله
1 - بررسی ارتباط بین نقاط قوت و ضعف مسئولیتپذیری اجتماعی باقابلیت مقایسه صورتهای مالی (شواهدی تجربی از بورس اوراق بهادار تهران)تحلیل بازار سرمایه , شماره 1 , سال 2 , بهار 1401هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه بین نقاط قوت و ضعف مسئولیتپذیری اجتماعی و قابلیت مقایسه صورتهای مالی است. این پژوهش از منظر فرآیند، نوع دادههای مورد بررسی و نتیجه از نوع کمی-کاربردی، از منظر هدف و منطق از نوع تحلیل همبستگی و به شکل قیاسی- استقرایی و از منظر بعد زمانی چکیده کاملهدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه بین نقاط قوت و ضعف مسئولیتپذیری اجتماعی و قابلیت مقایسه صورتهای مالی است. این پژوهش از منظر فرآیند، نوع دادههای مورد بررسی و نتیجه از نوع کمی-کاربردی، از منظر هدف و منطق از نوع تحلیل همبستگی و به شکل قیاسی- استقرایی و از منظر بعد زمانی نیز از نوع طولی پس رویدادی است. برای آزمون فرضیههای پژوهش از اطلاعات مالی شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در فاصله زمانی بین سالهای 1393 تا 1397 استفادهشده است، بهطوریکه پس از اعمال محدودیتهای موردنظر در این پژوهش، نمونه نهایی متشکل از 121 شرکت انتخاب گردید. پس از اندازهگیری عملیاتی متغیرهای پژوهش در گام بعدی از فنون تجزیه تحلیل رگرسیون خطی چند متغیره، برای آزمون فرضیههای پژوهش استفادهشده است. آزمون فرضیهها نیز با استفاده از نرمافزار اقتصادسنجی ((Eviews و روشهای آماری دادههای تلفیقی انجامشده است. نتایج حاصل از آزمونهای آماری پژوهش نشان میدهد که با افزایش نقاط مثبت مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت قابلیت مقایسه صورتهای مالی نیز افزایش مییابد. علاوه بر این، نقاط ضعف مسئولیتپذیری اجتماعی، قابلیت مقایسه صورتهای مالی را کاهش میدهد. پرونده مقاله -
مقاله
2 - نقش نفوذ ذینفعان بر رابطه بین قدرت مدیرعامل و مسئولیت اجتماعی شرکتقضاوت و تصمیم گیری در حسابداری , شماره 2 , سال 1 , تابستان 1401چکیدهمسئولیت اجتماعی شرکتها در پیوند با مسئولیت شرکت در برابر جامعه، انسانها و محیط مورد فعالیت بوده که از منافع اقتصادی و مالی نیز فراتر میرود. مسئولیت اجتماعی شرکت را میتوان به منزلۀ فعالیتهای پیش برنده سود، منفعت اجتماعی و حتی فراتر از منافع سازمان در نظر گرفت ک چکیده کاملچکیدهمسئولیت اجتماعی شرکتها در پیوند با مسئولیت شرکت در برابر جامعه، انسانها و محیط مورد فعالیت بوده که از منافع اقتصادی و مالی نیز فراتر میرود. مسئولیت اجتماعی شرکت را میتوان به منزلۀ فعالیتهای پیش برنده سود، منفعت اجتماعی و حتی فراتر از منافع سازمان در نظر گرفت که در حوزه قانون نیز مورد توجه قرار گرفته است. از اینرو، هدف مقاله حاضر بررسی رابطه بین قدرت مدیرعامل و مسئولیت اجتماعی با نقش تعدیلی نفوذ ذینفعان در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. برای آزمون فرضیههای پژوهش از اطلاعات مالی شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در فاصله زمانی بین سالهای1394 تا 1398 استفاده شده است، به طوریکه پس از اعمال محدودیتهای موردنظر در این پژوهش، نمونه نهایی متشکل از 172 شرکت انتخاب گردید. پس از اندازهگیری متغیرهای پژوهش از تجزیه تحلیل رگرسیون خطی چند متغیره، برای آزمون فرضیهها پژوهش استفاده شد. آزمون فرضیههای پژوهش نیز با استفاده از نرمافزار اقتصادسنجی ایوییوز و فنون آماری و دادههای تلفیقی صورت پذیرفته است. به طورکلی، نتایج حاصل از آزمونهای آماری پژوهش نشان میدهد که بین قدرت مدیرعامل و مسئولیت اجتماعی شرکت رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین، نتایج نشان داد نفوذ ذینفعان رابطه بین قدرت مدیرعامل و افشای مسئولیت پذیری اجتماعی را تشدید میکنند.The Role of Stakeholder Influence on the Relationship between CEO Power and Corporate Social ResponsibilityAbstractCorporate social responsibility is related to the company's responsibility to society, people and the environment in which it operates, which goes beyond economic and financial benefits. Corporate social responsibility can be considered as activities that promote profit, social benefit and even beyond the interests of the organization, which has also been considered in the field of law. Therefore, the purpose of this study is to investigate the relationship between CEO power and social responsibility with the moderating role of stakeholder influence in companies listed on the Tehran Stock Exchange. To test the research hypotheses, the financial information of companies listed on the Tehran Stock Exchange between 2015 and 2019 has been used, so that after applying the restrictions in this study, the final sample consisting of 172 companies was selected after measuring the research variables. Multivariate linear regression analysis was used to test the research hypotheses. The hypotheses of research are also tested using Eviews econometric software and statistical techniques and panel data. Generaly, the results of research statistical tests show that there is a positive and significant relationship between CEO power and corporate social responsibility. Also, the results showed that stakeholder influence intensifies the relationship between CEO power and disclosure of social responsibility. پرونده مقاله -
مقاله
3 - طراحی و تبیین الگوی ساختاری چابکسازی مالی فرایند زنجیره تأمین شرکتها با رویکرد مدلیابی معادلات ساختاریپیشرفت های مالی و سرمایه گذاری , شماره 2 , سال 3 , تابستان 1401هدف: با پژوهش حاضر باهدف طراحی الگوی چابکسازی مالی فرایند زنجیره تأمین شرکتها با رویکرد مدلیابی معادلات ساختاری انجام شده است.روششناسی پژوهش: روش پژوهش توصیفی- کاربردی و از نظر هدف نیز اکتشافی-کیفی است. جامعه آماری این پژوهش شامل، مدیران و کارشناسان و اساتید دانشگاه چکیده کاملهدف: با پژوهش حاضر باهدف طراحی الگوی چابکسازی مالی فرایند زنجیره تأمین شرکتها با رویکرد مدلیابی معادلات ساختاری انجام شده است.روششناسی پژوهش: روش پژوهش توصیفی- کاربردی و از نظر هدف نیز اکتشافی-کیفی است. جامعه آماری این پژوهش شامل، مدیران و کارشناسان و اساتید دانشگاهی بوده که تعداد نمونهها بر اساس روش نمونهگیری کرجسی و مورگان 384 نفر انتخاب شده است. ابزار گردآوری اطلاعات بهصورت پرسشنامه نیمهساختاریافته بوده است. برای تعیین روایی پرسشنامه از رویکرد تحلیل محتوا و مصاحبه با خبرگان دانشگاهی و برای تعیین پایایی پرسشنامه هم از روش ضرایب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی و همچنین برای تجزیهوتحلیل دادهها و تبیین الگوی پژوهش ابتدا از روش دلفی فازی برای یافتن گویههای مؤثر پژوهش حاضر استفاده گردید. سپس با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی مرتبه اول، تحلیل عاملی مرتبه دوم و مدلیابی معادلات ساختاری (SEM) برای تعیین و تبیین الگوی نهایی پژوهش استفاده شده است.یافتهها: یافتههای فرضیه اول این پژوهش نشان داد که بین شرایط علی و مقوله محوری رابطه معنیداری مثبت وجود دارد. نتیجه فرضیه دوم نیز رابطه معنیداری مثبت را بین عوامل زمینهای و مقوله محوری نشان میدهد. نتیجه فرضیه سوم نشان داد که بین عوامل مداخلهگر و مقوله محوری رابطه معنیداری مثبت وجود دارد. نتیجه فرضیه چهارم نشان داد که بین مقوله محوری و راهبردهای کلیدی رابطه معنیداری مثبت وجود دارد. در خصوص نتیجه فرضیه پنجم یافتهها نشان داد که بین راهبرد و پیامدهای مورد انتظار رابطه معنیداری مثبت وجود دارد.اصالت / ارزش افزوده علمی: باتوجهبه نتایج حاصل در این پژوهش، میتوان گفت که بر اساس هرکدام از عوامل درونسازمانی، فناورانه و انسانی در فرایند زنجیره تأمین شرکتهای تجاری میتوان به پیامدهای مورد انتظار الگوی چابکسازی مالی دستیافت. پرونده مقاله