فهرست مقالات امید ونداد


  • مقاله

    1 - تبیین نقش مولفه‌های رهبری اخلاقی مبتنی بر رویکرد مسئولیت‌پذیری اجتماعی در کارکنان دانشگاه پیام ‌نور
    رهبری و مدیریت آموزشی , شماره 5 , سال 16 , زمستان 1401
    وجود مقوله مسئولیت در ماهیت رهبری ضرورت ایجاد اخلاق را در رهبران ایجاب می‌نماید. رهبران اخلاقی به طور خاص می‌توانند مولفه‌های اخلاقی را در مجموعه‌ای شامل فرهنگ انصاف، صداقت و امانتداری به وجود آورند و با افراد سازمان خود نیز روابط بین فردی مثبتی داشته باشند.افرادی که در چکیده کامل
    وجود مقوله مسئولیت در ماهیت رهبری ضرورت ایجاد اخلاق را در رهبران ایجاب می‌نماید. رهبران اخلاقی به طور خاص می‌توانند مولفه‌های اخلاقی را در مجموعه‌ای شامل فرهنگ انصاف، صداقت و امانتداری به وجود آورند و با افراد سازمان خود نیز روابط بین فردی مثبتی داشته باشند.افرادی که در جایگاهی چون رهبری قرار دارند، می‌توانند منشاء بسیاری از تغییرات رفتاری شوند؛ و این امر، زمانی بهتر محقق می‌شود که این رهبران رفتار اخلاقی بالایی نیز داشته باشند. از این رو پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش مولفه‌های رهبری اخلاقی مبتنی بر رویکرد مسئولیت‌پذیری اجتماعی در کارکنان دانشگاه پیام ‌نور صورت گرفت. روش انجام پژوهش توصیفی- تحلیلی و به شیوه پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش که شامل کارکنان دانشگاه پیام ‌نور خراسان رضوی بوده و تعداد نمونه آن 205 نفر می‌باشد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه می‌باشد که روایی آن با نظر کارشناسان و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ بررسی شده و مورد تایید قرار گرفت. داده‌های گردآوری شده با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی و نرم‌افزار اکسپرت چویس و استفاده از روش دنپ (DANP) تحلیل‌ شد. نتایج نشان داد که در رابطه با مولفه های اصلی ساختار اعتقادی (D1)، ساختار مسئولیت‌پذیری (D5)، ساختار قانونمندی (2D)، ساختار تخصص (D3) و ساختار دانش (D4) به ترتیب با اوزان نهایی 0.404583، 0.389333، 0.377648، 0.366331 و 0.351909 در رتبه های اول تا پنجم قرار گرفتند. همچنین در رابطه با زیرمولفه‌های مرتبط با عوامل رهبری اخلاقی مدیران و مسئولیت‌پذیری اجتماعی کارکنان دانشگاه پیام ‌نور خراسان رضوی نتایج نشان داد که زیرمولفه‌های جهت‌گیری اعتقادی، شایسته‌سالاری و آموزش به ترتیب با اوزان نهایی 0.11466؛ 0.09816 و 0.09061 در رتبه اول تا سوم این ارزیابی قرار گرفتند. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - شناسایی عوامل موثر بر رهبری تحول آفرین مبتنی بر رهبری حمایتی مدیران و معاونین پرورشی
    رهبری و مدیریت آموزشی , شماره 2 , سال 16 , تابستان 1401
    پژوهش حاضر با شناسایی عوامل موثر بر رهبری تحول آفرین مبتنی بر رهبری حمایتی مدیران و معاونین پرورشی بر منطق تحلیل محتوای پنهان اجرا شده است. روش تحقیق به شیوه کیفی و مبتنی بر نظریه پدیدارشناسی است. برای جمع آوری داده ها از روش مصاحبة نیمه ساختار یافته استفاده شد. در روش چکیده کامل
    پژوهش حاضر با شناسایی عوامل موثر بر رهبری تحول آفرین مبتنی بر رهبری حمایتی مدیران و معاونین پرورشی بر منطق تحلیل محتوای پنهان اجرا شده است. روش تحقیق به شیوه کیفی و مبتنی بر نظریه پدیدارشناسی است. برای جمع آوری داده ها از روش مصاحبة نیمه ساختار یافته استفاده شد. در روش تحلیل محتوای پنهان پس از استخراج صوت ها و متن ها و مطالعه آنها گذاره های هر بخش یا واحد های معنایی به صورت کد استخراج گردید. این کدگذاری ها به روش های کدگذاری توصیفی و فرایندی انجام شد. جامعه آماری تحقیق ازکلیه اساتید و متخصصین حوزه رهبری تحول آفرین و همچنین مدیران اجرایی آموزش و پرورش حوزه تبادکان مشهد تشکیل شده است. روش نمونه گیری به صورت هدفمند و گلوله برفی بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از فرایند کدگذاری اولیه، محوری و گزینشی با استفاده از نر م افزار MAXQDA18 استفاده گردید. نتایج نشان داد در تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تکنیک کدگذاری باز، 43 مفهوم اولیه تعیین شد که با دسته بندی این مفاهیم، ملاحضات فردی در 10 گزاره، انگیزش الهام بخش در 5 گزاره، ترغیب ذهنی در 8 گزاره، رفتارهای آرمانی در 11 گزاره و ویژگی های آرمانی در 9 گزاره و در مدل قرار گرفته است. نتایج حاصل از ارزیابی، نشان داد که همبستگی مشاهده شده بین مولفه های مورد بررسی و متغیر رهبری تحول آفرین در اداره آموزش و پرورش منطقه تبادکان مشهد کاملا معنادار می باشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - ارائه مدل رهبری تحول آفرین مبتنی بر رهبری حمایتی مدیران و معاونین پرورشی (مورد مطالعه: اداره آ.پ منطقه تبادکان مشهد)
    آمـــــوزش و بهبود منابع انسانی , شماره 2 , سال 7 , تابستان 1401
    رهبری تحول آفرین اساس تغییرات بلندمدت سازمانی است که دسترسی به اهداف بالاتری را برای نظام سازمانی میسر می سازد. در این پژوهش که با هدف ارائه مدل رهبری تحول آفرین مبتنی بر رهبری حمایتی با نقش میانجی نوآوری سازمانی در مدیران و معاونین پرورشی انجام شده است. نخست جهت شناسای چکیده کامل
    رهبری تحول آفرین اساس تغییرات بلندمدت سازمانی است که دسترسی به اهداف بالاتری را برای نظام سازمانی میسر می سازد. در این پژوهش که با هدف ارائه مدل رهبری تحول آفرین مبتنی بر رهبری حمایتی با نقش میانجی نوآوری سازمانی در مدیران و معاونین پرورشی انجام شده است. نخست جهت شناسایی وضع موجود از روش پیمایشی استفاده شد و پرسشنامه بین جامعه آماری توزیع گردید. جامعه آماری پژوهش حاضر را تعداد431 نفراز معاونان پژوهشی مدارس تبادکان مشهد تشکیل دادند. حجم نمونه با توجه به جدول مورگان به تعداد205 نفر تعیین شد که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. نتایج حاصل از ارزیابی مقادیر آزمون T نشان داد که همبستگی مشاهده شده بین مولفه های مورد بررسی و متغیر رهبری تحول آفرین با نقش میانجی نوآوری سازمانی در اداره آ.پ تبادکان مشهد کاملا معنادار می باشد. نتایج نشان داد که متغیر رهبری تحول آفرین با شدت اثر 0.71 بر رهبری نوآوری سازمانی موثر بوده است و نوآوری سازمانی نیز با شدت 0.59 بر رهبری حمایتی موثر است. همچنین رهبری تحول آفرین به صورت مستقیم با شدت 0.62 بر رهبری حمایتی موثر می باشد. این بدان مفهوم است که در ازای هر واحد تغییر در رهبری تحول آفرین 71 درصد تغییر در نوآوری سازمانی ایجاد می گردد. همچنین به ازای هر واحد تغییر در نوآوری سازمانی 59 درصد تغییر در رهبری حمایتی صورت می گردد. از طرفی به ازای هر واحد تغییر در رهبری تحول آفرین به طور مستقیم رهبری حمایتی 62 درصد تغییر خواهد داشت. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - ارائه مدل رهبری تحول آفرین مبتنی بر رهبری حمایتی مدیران و معاونین پرورشی
    مطالعات مدیریت و رهبری در سازمان های آموزشی , شماره 1 , سال 3 , بهار 1402
    در این پژوهش که با هدف ارائه مدل رهبری تحول‌آفرین مبتنی بر رهبری حمایتی مدیران و معاونین پرورشی آ.پ انجام شده است. نخست جهت شناسایی وضع موجود از روش پیمایشی استفاده شد و سپس به منظور پیشبرد پژوهش پرسشنامه بین نمونه‌آماری توزیع گردید. جامعه-آماری پژوهش حاضر را تعداد431 ن چکیده کامل
    در این پژوهش که با هدف ارائه مدل رهبری تحول‌آفرین مبتنی بر رهبری حمایتی مدیران و معاونین پرورشی آ.پ انجام شده است. نخست جهت شناسایی وضع موجود از روش پیمایشی استفاده شد و سپس به منظور پیشبرد پژوهش پرسشنامه بین نمونه‌آماری توزیع گردید. جامعه-آماری پژوهش حاضر را تعداد431 نفراز معاونان پژوهشی مدارس منطقه تبادکان شهر مشهد تشکیل دادند. حجم نمونه با توجه به جدول مورگان به تعداد205 نفر تعیین شد که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. نتایج حاصل از ارزیابی مقادیر آزمون T نشان داد که همبستگی مشاهده شده بین مولفه‌های مورد بررسی و متغیر رهبری تحول‌آفرین در اداره آموزش و پرورش منطقه تبادکان مشهد کاملا معنادار می‌باشد و در بین مولفه های اصلی مورد بررسی، مولفه ویژگی های آرمانی با بار عاملی 0.94 دارای بیشترین تبیین‌کنندگی در رابطه با نقش رهبری تحول آفرین مبتنی بر رهبری حمایتی مدیران و معاونین پرورشی اداره آموزش و پرورش منطقه تبادکان مشهد می باشد. پرونده مقاله