فهرست مقالات جاوید اسماعیل پور


  • مقاله

    1 - پاسخ بیان ژنcateninβو baxدر بافت کبد موش های مبتلا به سرطان ملانوما به یک دوره تمرینات استقامتی همراه با مصرف عصاره گزنه
    مجله پلاسما و نشانگرهای زیستی , شماره 67 , سال 17 , تابستان 1403

    چکیده کامل

    زمینه و هدف: هدف از تحقیق حاضر بررسیپاسخ بیان ژن cateninβ و  bax در بافت کبد موش های مبتلا به سرطان ملانوما به یک دوره تمرینات هوازی همراه با مصرف عصاره گزنه بود.

    مواد و روش ها: در این تحقیق 20 سر موش صحرایی نر بالغ به صورت تصادفی به 4 گروه شامل گروه­های: کنترل ، تمرین، عصاره و تمرین+عصاره تقسیم شدند. برنامه تمرین شامل 30 دقیقه دویدن روی تردمیل بدون شیب و با سرعت 16 متر در دقیقه برای هفته اول بود و هر هفته یک متر بر دقیقه اضافه شد تا در هفته هشتم به 22 متر بر دقیقه رسید. یک هفته پس از القا سرطان ملانوما، گروه تجربی میزان  mg/kg/day 30 عصاره اتانولی گیاه گزنه را به روش خوراکی و به مدت 8 هفته مصرف کردند. برای اندازه گیری میزان بیان ژن cateninβ و  bax از روش RT-PCR    استفاده شد.

    نتایج: تجزیه و تحلیل داده­ها نشان داد بیان ژن Beta-catenin در گروه های تجربی نسبت به گروه کنترل افزایش داشت؛ ولی به سطح معناداری نرسید (p=0.103). همچنین نتایج نشان داد که بیان ژن BAX در گروه های تجربی نسبت به گروه کنترل کاهش معناداری داشت(p=0.026).

    نتیجه‌گیری: نتایج نشان می دهد که مصرف عصاره گزنه همراه با تمرینات هوازی از طریق کاهش سطوح BAX و افزایش بتا کاتنین در فعال سازی مسیر سیگنالی WNT/beta-catenin و آپوپتوز محرک ایمنی برای جلوگیری از رشد تومور و پیشرفت مرحله سرطان داشته باشد.

    پرونده مقاله