فهرست مقالات نوروز ناییجی


  • مقاله

    1 - رابطه خودکارآمدی با اثربخشی مدیران از دیدگاه مدیران و معلمان مقطع راهنمایی و متوسطه (مطالعه موردی منطقه چمستان)*
    پژوهش‌های برنامه‌ریزی درسی و آموزشی , شماره 1 , سال 9 , پاییز 1398
    تحقیق حاضر در پی شناخت رابطه بین خود باوری و اثربخشی مدیران مقطع راهنمایی و متوسطه است، نوع کاربردی و با روش توصیفی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق، مدیران و معلمان منطقه چمستان با تعداد 483 نفر که براساس جدول مورگان نمونه‌ای با حجم 230 نفر و به روش نمونه‌گیری تصاد چکیده کامل
    تحقیق حاضر در پی شناخت رابطه بین خود باوری و اثربخشی مدیران مقطع راهنمایی و متوسطه است، نوع کاربردی و با روش توصیفی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق، مدیران و معلمان منطقه چمستان با تعداد 483 نفر که براساس جدول مورگان نمونه‌ای با حجم 230 نفر و به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده‌‌ انتخاب شدند و برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته شالیکار (1378) و برای خودکارآمدی از پرسشنامه محقق‌ساخته استفاده اثربخشی که میزان پایایی با روش الفای کرونباخ 77/0 محاسبه و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها علاوه‌بر آمار توصیف از قبل فراوانی، درصد فراوانی، میانگین، میانه، نما و نمودار از آمار استنباطی به روش همبستگی پیرسون استفاده شده است. از مهم‌ترین یافته‌های این پژوهش این است که بین خودکار آمدی، خودباوری– خودتنظیمی، خودسنجی رابطه مثبت و معناداری با اثربخشی مدیران وجود دارد ولی مولفه های خود رهبری در هر دو مقطع و خود تهیجی در مقطع متوسطه رابطه معنادار با اثربخشی ندارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تحلیل محتوای کتاب حرفه وفن سوم راهنمایی براساس مولفه های کار آفرینی
    پژوهش‌های برنامه‌ریزی درسی و آموزشی , شماره 1 , سال 8 , پاییز 1397
    نظام آموزش و پرورش یکی از بسترهای مهم در هر جامعه ای برای ایجاد، رشد و توسعه مهارت های کارآفرینی در افراد محسوب می شود .هدف این پژوهش تحلیل محتوای کتاب های آموزش حرفه وفن دوره راهنمایی براساس شاخص های کارآفرینی می باشد. روش تحقیق توصیفی و از نوع تحلیل محتوا بوده و جامعه چکیده کامل
    نظام آموزش و پرورش یکی از بسترهای مهم در هر جامعه ای برای ایجاد، رشد و توسعه مهارت های کارآفرینی در افراد محسوب می شود .هدف این پژوهش تحلیل محتوای کتاب های آموزش حرفه وفن دوره راهنمایی براساس شاخص های کارآفرینی می باشد. روش تحقیق توصیفی و از نوع تحلیل محتوا بوده و جامعه آماری پژوهش شامل محتوای کتاب آموزش حرفه وفن سوم راهنمایی در سال تحصیلی 1392 – 1391 در 193صفحه می باشد .چک لیست این پژوهش فرم تحلیل محتوا است که پنج شاخص اصلی کارآفرینی یعنی، خلاقیت، انگیزه پیشرفت، ریسک پذیری، مسئولیت پذیری و تحمل ابهام را دربرمی گیرد و به منظور روایی صوری و محتوایی آن از دیدگاه های صاحب نظران برنامه ریزی درسی و متخصصان کارآفرینی استفاده شده است. داده های تحلیل محتوا نیز با استفاده از شاخص های آمارتوصیفی، فراوانی و درصد فراوانی واز روش آنتروپی شانون برای وزن دهی متغیرها استفاده شده است همچنین تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی (شامل ضریب همبستگی ساده پیرسون و رگرسیون چندگانه) انجام شد. نتایج نشان از تاثیر مثبت متغیرهای پژوهش می باشد. نتایج به دست آمده نشان می دهد که در کتاب آموزش حرفه وفن بیش ترین میزان فراوانی مربوط به شاخص خلاقیت و نوآوری بوده وکم ترین میزان فراوانی مربوط به شاخص تحمل ابهام در کتاب آموزش حرفه و فن سال سوم دوره راهنمایی می باشد. براساس نتایج بدست آمده پیشنهاد شده که طراحان کتاب فراوانی مولفه‌های کارآفرینی را با توجه به اهمیت عنوان واحد درسی هماهنگ سازند. پرونده مقاله