مطالعات مدیریت و رهبری در سازمان های آموزشی
,
شماره4,سال
2
,
پاییز
1401
هدف اصلی این مقاله بررسی تأثیر کیفیت آموزش بر سیستم آموزش مجازی در مؤسسات آموزش عالی شهر رشت می باشد. در این پژوهش سعی شده است به این سوال پاسخ داده شود که کیفیت آموزش تا چه اندازه بر سیستم آموزش مجازی در مؤسسات آموزش عالی شهر رشت، تأثیر دارد. جامعه آماری این پژوهش، کلی چکیده کامل
هدف اصلی این مقاله بررسی تأثیر کیفیت آموزش بر سیستم آموزش مجازی در مؤسسات آموزش عالی شهر رشت می باشد. در این پژوهش سعی شده است به این سوال پاسخ داده شود که کیفیت آموزش تا چه اندازه بر سیستم آموزش مجازی در مؤسسات آموزش عالی شهر رشت، تأثیر دارد. جامعه آماری این پژوهش، کلیه ی اعضای هیأت علمی مؤسسات آموزش عالی شهر رشت می باشد که در حال حاضر تعداد 570 نفر بوده و تعداد 230 اعضای هیأت علمی با استفاده از فرمول محاسبه نمونه کوکران (1977) و روش تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شده است. در این پژوهش برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه کیفیت آموزش محقق ساخته و پرسشنامه استاندارد سیستم آموزش مجازی وطن پرست و همکاران (1395) و در انجام آن از تکنیک های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش های آماری توصیفی جنسیت، تحصیلات و سن و به تفکیک شاخص های میانگین، میانه، انحراف معیار، دامنه تغیرات و استنباطی آزمون کولموگروف- اسمیرنوف و آزمون همبستگی اسپیرمن و برای اجرای عملیات اقتصاد سنجی نیز از بسته نرم افزار آماری در علوم اجتماعی نسخه 26 استفاده می گردد. نتایج پژوهش نشان می دهد، کیفیت آموزش (روش های تدریس و کیفیت یادگیری، محیط آموزشی غنی شده، یادگیری الکترونیکی و نحوه تدریس اساتید و استراتژی برای آموزش) بر سیستم آموزش مجازی در مؤسسات آموزش عالی شهر رشت، تأثیر مثبت و معنادار دارد.
پرونده مقاله
هدف از پژوهش حاضر، ارائه الگوی مهارت های زندگی در برنامه ریزی درسی دوره اول متوسطه بود. مطالعه حاضر، به روش ترکیبی و از نوع طرحهای تحقیق آمیخته اکتشافی میباشد که در دو مرحله پیاپی کیفی–کمی انجام میگیرد. تحقیق حاضر در مرحله اول (فازکیفی) به مطالعه کیفی پرداخته و چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر، ارائه الگوی مهارت های زندگی در برنامه ریزی درسی دوره اول متوسطه بود. مطالعه حاضر، به روش ترکیبی و از نوع طرحهای تحقیق آمیخته اکتشافی میباشد که در دو مرحله پیاپی کیفی–کمی انجام میگیرد. تحقیق حاضر در مرحله اول (فازکیفی) به مطالعه کیفی پرداخته و در این فاز با بررسی و ارزیابی مطالعات انجام شده در زمینه موضوع مطرح شده در پژوهش حاضر و همچنین مصاحبه باخبرگان حوزه برنامه ریزی درسی که دارای تحصیلات دکتری تخصصی با درجه علمی استادیاری، دانشیاری و استادی که در این زمینه صاحب تألیف، مقاله، پژوهش و تجربه عملی هستند، اطلاعات لازم جمعآوری کرده و با استفاده از روش تحلیل گراندد تئوری، به کدگذاری و مقوله بندی و ارائه مدل مفهومی پرداخته است. مرحله دوم (فازکمی) مطالعه به صورت کمی و به روش مدلسازی معادلات ساختاری بود، بدین منظور دادههای جمعآوریشده از پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر مدل پیشنهادی (برآمده از فاز کیفی مطالعه) با استفاده از نرمافزار Smart PLS مورد ارزیابی قرار گرفت. پس از بررسی وارزیابی مطالعات داخلی و خارجی انجام شده در زمینه موضوع مطرح شده در پژوهش حاضر، با استفاده از ابزار مصاحبۀ اکتشافی و نیمهساختاریافته، سؤالات کیفی از جامعه آماری خبرگان پرسیده شد که پس از انجام 16 مصاحبه، اشباع نظری حاصل گردید. نتایج گراندد تئوری نشان داد که الگوی مهارت های زندگی در برنامه ریزی درسی دوره اول متوسطه شامل 85 کد باز، 26 کد محوری و 6 کد انتخابی می باشد. سپس در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 85 گویه در اختیار 320 نفر از معلمان مقطع متوسطه اول استان خوزستان که دارای تحصیلات کارشناسی ارشد به بالا در رشته علوم تربیتی و برنامه ریزی درسی در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰قرار داده شد. نتایج مدل سازی معادلات ساختاری نشان داد که مقدار ضریب معناداریt مربوط به رابطه بین متغیرهای اصلی شرایط علّی با پدیده محوری؛ شرایط زمینهای، شرایط مداخلهای و پدیده محوری با راهبردها؛ راهبردها با پیامدها در سطح اطمینان 95 درصد، از 96/1 بیشتر است و این مورد حاکی از معنادار بودن تأثیر متغیرهای شرایط علّی با پدیده محوری؛ شرایط زمینهای، شرایط مداخلهای، پدیده محوری با راهبردها؛ راهبردها با پیامدها می باشد. بنابراین هر 6 متغیر، به عنوان متغیرهای اصلی شناسایی میشوند.
پرونده مقاله
این پژوهش بصورت کمی و با هدف بررسی تاثیر رویکردهای امنیتی سازمان بر عملکرد مدیریت امنیت اطلاعات در گمرک جمهوری اسلامی ایران انجام گردید در این راستا تاثیر زیر مولفه های رویکردهای امنیتی شامل اشتراک دانش امنیت اطلاعات ،علم آموزی امنیت اطلاعات ،سازماندهی اطلاعات،آموزش امن چکیده کامل
این پژوهش بصورت کمی و با هدف بررسی تاثیر رویکردهای امنیتی سازمان بر عملکرد مدیریت امنیت اطلاعات در گمرک جمهوری اسلامی ایران انجام گردید در این راستا تاثیر زیر مولفه های رویکردهای امنیتی شامل اشتراک دانش امنیت اطلاعات ،علم آموزی امنیت اطلاعات ،سازماندهی اطلاعات،آموزش امنیت اطلاعات ،اعتماد به سازمان ،و آموزش امنیت اطلاعات به اعتماد سازمان در قالب اهداف فرعی طراحی ومورد بررسی قرار گرفت . تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی، و ازلحاظ نحوه جمع آوری داده ها ، توصیفی – پیمایشی میباشد .جامعه آماری 410 نفر از کارکنان ستادی گمرک ایران که در حوزههای مرتبط با فناوری اطلاعات مشغول به کار بوده ، برای تعیین حجم نمونه با استفاده جدول مورگان تعداد200 نفر مشخص و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند . ابزار جمع آوری داده هاپرسشنامه الزهرانی وست (2021) بود که روایی آن به تایید اساتید رسیدو پایایی آن باضریب آلفای کرونباخ 89/0 محاسبه و مورد تایید قرار گرفت. نتایج بیانگر تاثیر رویکردهای امنیتی سازمان , و زیر مولفه های آن شامل اشتراک دانش امنیت اطلاعات ،علم آموزی امنیت اطلاعات ،سازماندهی اطلاعات،آموزش امنیت اطلاعات ،اعتماد به سازمان ،و آموزش امنیت اطلاعات به اعتماد سازمان در قالب اهداف فرعی طراحی بر عملکرد مدیریت امنیت اطلاعات بوده است .
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد