فهرست مقالات مرضیه جامعی


  • مقاله

    1 - طراحی مدل سلسله مراتبی شایستگی مدیران با رویکرد مدارس کارآفرینانه
    رهبری و مدیریت آموزشی , شماره 2 , سال 15 , تابستان 1400
    این مطالعه با هدف بررسی ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینانه مدیران آموزشی جهت تدوین الگوی مفهومی‌ برای مدل سلسله مراتب شایستگی مدیران مدارس کارآفرین انجام شد. این پژوهش، پژوهشی کیفی بود که با استفاده از راهبرد مبتنی بر نظریه داده‌بنیاد انجام شد. در این راستا با استفاده از رویک چکیده کامل
    این مطالعه با هدف بررسی ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینانه مدیران آموزشی جهت تدوین الگوی مفهومی‌ برای مدل سلسله مراتب شایستگی مدیران مدارس کارآفرین انجام شد. این پژوهش، پژوهشی کیفی بود که با استفاده از راهبرد مبتنی بر نظریه داده‌بنیاد انجام شد. در این راستا با استفاده از رویکرد هدفمند و با به‌کارگیری معیار اشباع نظری، مصاحبه‌هایی نیمه ساختاریافته با 8 تن از کارآفرینان و مدیران مدارس انجام شد. برای به‌دست آوردن اعتبار و روایی داده‌ها از دو روش بازبینی مشارکت‌کنندگان و مرور خبرگان غیر شرکت‌کننده در پژوهش استفاده شد. نتایج تحلیل داده‌ها در طی سه مرحله، کدگذاری باز، کدگذاری نظری و کدگذاری انتخابی به‌دست آمد که حاکی از 46 مقوله کلی است. نتایج پژوهش نشان داد مولفه‌های الگوی شایستگی مدیران برای استفاده در مدارس کارآفرین عبارتند از؛ نواندیش‌گرایی، تفکر خلاق، نوگرایی علمی، دانش‌گرایی، خودباوری علمی، امیدآفرینی، اعتمادسازی، روش‌های تدریس چالشی و کاربردی خلاق و پیشرو. هر کدام ازاین مولفه‌ها شامل زیرمولفه‌ها و کدهای باز و شاخص‌هایی هستند که بیشتر آن‌ها در میان مدیران مدارس، مدیران میانی و مدیران عالی آموزش و پرورش مشترک است و در بعضی شاخص‌ها هم متمایز هستند. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تحلیل عاملی عوامل مؤثر در ایجاد الگوی شایستگی مدیران برای مدارس کارآفرینانه
    مطالعات رفتاری در مدیریت , شماره 4 , سال 2 , پاییز 1390
    هدف پژوهش حاضر، تحلیل عاملی عوامل مؤثر در ایجاد الگوی شایستگی مدیران برای مدارس کارآفرینانه بود. پژوهش حاضر از نوع پژوهشی کمّی است که که با استفاده از رویکرد تحلیل عاملی صورت گرفته است. جامعه آماری شامل مدیران مدارس بودند که حجم نمونه 320 نفر انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسش چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر، تحلیل عاملی عوامل مؤثر در ایجاد الگوی شایستگی مدیران برای مدارس کارآفرینانه بود. پژوهش حاضر از نوع پژوهشی کمّی است که که با استفاده از رویکرد تحلیل عاملی صورت گرفته است. جامعه آماری شامل مدیران مدارس بودند که حجم نمونه 320 نفر انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته‌ای بود که توسط پژوهشگر طراحی و روایی آن بر اساس نظر جمعی از متخصصان و خبرگان رشته تأیید گردید و انتخاب شد. برای به دست آوردن روایی این پرسشنامه علاوه بر روایی محتوایی، روایی سازه نیز با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی مرحله اول به دست آمد. پایایی نیز با ضریب آلفای کرونباخ مقدار 86/0 حاصل شد که بیانگر مناسب بودن ابزار تحقیق بود. برای تجزیه و تحلیل آماری داده‌ها از نرم‌افزار SPSS23 و Smart PLS 2 استفاده شده است. به منظور شناسایی عوامل مؤثر در ایجاد الگوی شایستگی مدیران برای مدارس کارآفرینانه، از تحلیل عاملی نوع R استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مدل برازش شده پژوهش شامل 13 مؤلفه و عامل (مأموریت، چشم انداز، ارزش‌ها، اهداف، شبکه ارتباطات، فرهنگ سازمانی، ویژگی‌های شخصیتی، مهارت فنی، مهارت انسانی، مهارت ادراکی، شایستگی‌های تخصصی، شایستگی‌های رفتاری، مدیریت عملکرد) مؤثر در ایجاد الگوی شایستگی مدیران برای مدارس کارآفرینانه می‌باشند. همچنین، میزان شاخص GOF کلی برازش مدل نیز 534/0 به دست آمد. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - تحلیل عاملی عوامل موثر در ایجاد الگوی شایستگی مدیران برای مدارس کارآفرینانه
    مطالعات مدیریت و رهبری در سازمان های آموزشی , شماره 4 , سال 2 , پاییز 1401
    هدف پژوهش حاضر، تحلیل عوامل موثر در ایجاد الگوی شایستگی مدیران برای مدارس کارآفرینانه بود. جامعه آماری آن شامل مدیران مدارس بودند. که حجم نمونه با نرم افزار Sample power 320 نفر انتخاب شد. از منظر روش شناسی تحقیق روش مورد استفاده از نوع کمی می باشد که با استفاده از دو ر چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر، تحلیل عوامل موثر در ایجاد الگوی شایستگی مدیران برای مدارس کارآفرینانه بود. جامعه آماری آن شامل مدیران مدارس بودند. که حجم نمونه با نرم افزار Sample power 320 نفر انتخاب شد. از منظر روش شناسی تحقیق روش مورد استفاده از نوع کمی می باشد که با استفاده از دو رویکرد تحلیل عاملی صورت گرفته است. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته ای بود که توسط پژوهشگر طراحی و روایی آن بر اساس نظر جمعی از متخصصان و خبرگان رشته تایید گردید و انتخاب شد. برای به دست آوردن روایی این پرسشنامه علاوه بر روایی محتوایی، روایی سازه نیز با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی مرحله اول به دست آمد. برای تعیین میزان پایایی بخش های مختلف، نیز از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید که مقدار آن 86/0 حاصل شد که بیانگر مناسب بودن ابزار تحقیق بود. برای تجزیه و تحلیل آماری داده‌ها از نرم‌افزار SPSS23 و Smart PLS 2 استفاده شده است. به منظور شناسایی عوامل موثر در ایجاد الگوی شایستگی مدیران برای مدارس کارآفرینانه، از تحلیل عاملی نوع R استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مدل برازش شده پژوهش شامل 13 مولفه و عامل ( ماموریت، چشم انداز، ارزش ها، اهداف، شبکه ارتباطات، فرهنگ سازمانی، ویژگی های شخصیتی ، مهارت فنی، مهارت انسانی، مهارت ادراکی، شایستگی های تخصصی، شایستگی های رفتاری، مدیریت عملکرد ) موثر در ایجاد الگوی شایستگی مدیران برای مدارس کارآفرینانه می باشند. همچنین، میزان شاخص GOF کلی برازش مدل نیز 534/0 به دست آمد. پرونده مقاله