تحلیل عاملی عوامل مؤثر در ایجاد الگوی شایستگی مدیران برای مدارس کارآفرینانه
محورهای موضوعی : مطالعات رفتاری در مدیریتمرضیه جامعی 1 , یداله مهرعلی زاده 2 , نصراله قشقایی زاده 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
2 - استاد، گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
3 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد بهبهان، دانشگاه آزاد اسلامی، بهبهان، ایران.
کلید واژه: شایستگی مدیران, مدارس کارآفرین, عامل شایستگیهای تخصصی, عامل ویژگیهای شخصیتی, عامل شایستگیهای رفتاری,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، تحلیل عاملی عوامل مؤثر در ایجاد الگوی شایستگی مدیران برای مدارس کارآفرینانه بود. پژوهش حاضر از نوع پژوهشی کمّی است که که با استفاده از رویکرد تحلیل عاملی صورت گرفته است. جامعه آماری شامل مدیران مدارس بودند که حجم نمونه 320 نفر انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساختهای بود که توسط پژوهشگر طراحی و روایی آن بر اساس نظر جمعی از متخصصان و خبرگان رشته تأیید گردید و انتخاب شد. برای به دست آوردن روایی این پرسشنامه علاوه بر روایی محتوایی، روایی سازه نیز با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی مرحله اول به دست آمد. پایایی نیز با ضریب آلفای کرونباخ مقدار 86/0 حاصل شد که بیانگر مناسب بودن ابزار تحقیق بود. برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها از نرمافزار SPSS23 و Smart PLS 2 استفاده شده است. به منظور شناسایی عوامل مؤثر در ایجاد الگوی شایستگی مدیران برای مدارس کارآفرینانه، از تحلیل عاملی نوع R استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مدل برازش شده پژوهش شامل 13 مؤلفه و عامل (مأموریت، چشم انداز، ارزشها، اهداف، شبکه ارتباطات، فرهنگ سازمانی، ویژگیهای شخصیتی، مهارت فنی، مهارت انسانی، مهارت ادراکی، شایستگیهای تخصصی، شایستگیهای رفتاری، مدیریت عملکرد) مؤثر در ایجاد الگوی شایستگی مدیران برای مدارس کارآفرینانه میباشند. همچنین، میزان شاخص GOF کلی برازش مدل نیز 534/0 به دست آمد.
The purpose of this study was to analyze the effective factors in creating a competency model for principals for entrepreneurial schools. Its statistical population included school principals. The sample size was selected with Sample power 320 software. From the methodological point of view, the method used is quantitative, which has been done using two approaches of factor analysis. The research tool was a researcher-made questionnaire that was designed and validated by the researcher based on the collective opinion of experts in the field and was selected. To obtain the validity of this questionnaire, in addition to content validity, the validity of the structure was obtained using the first stage confirmatory factor analysis. To determine the reliability of different sections, Cronbach's alpha coefficient was used, which was 0.86, which indicates the appropriateness of the research tool. SPSS23 and Smart PLS 2 software were used for statistical analysis of data. In order to identify the effective factors in creating a competency model for principals for entrepreneurial schools, type R factor analysis was used. The research results indicate that the fitted model of the research includes 13 components and factors (mission, vision, values, goals, communication network, organizational culture, personality traits, technical skills, human skills, perceptual skills, specialized competencies, Behavioral competencies (performance management) are effective in creating a model of principal competence for entrepreneurial schools. Also, the overall GOF index of the model fit was 0.534.
اسدی فرد، رؤیا؛ خائف الهی، احمدعلی؛ و رضائیان، علی. (1388). مدل شایستگی مدیران دولتی ایران (براساس صحیفه امام ره رویکرد استراتژی تئوری داده بنیاد)، فصلنامه علمی و پژوهشی مدیریت دولتی، 3(8)، 92-75.
ترکزاده، جعفر؛ محمدی، قدرتالله. (1394). ارزیابی شایستگی مدیران مدارس بر اساس معیارهای شایستگیِ مدیریتی اسلامی (معلمان نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شیراز). تحقیقات مدیریت آموزشی، 7(26)، 39-58.
خنیفر، حسین؛ نادری بنی، ناهید؛ ابراهیمی، صلاح الدین؛ فیاضی، مرجان؛ و رحمتی، محمدحسین. (1398). شناسایی شایستگی مدیران مدارس جهت استفاده در کانون ارزیابی. مدیریت مدرسه، 7(1)، 105-125.
طیبی، سیدجمال الدین؛ فتحی، محمد؛ ریاحی، لیلا؛ و یوسفی نژادی، ترانه. (1389). ارتباط شایستگی مدیران و کارایی بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران. فصلنامه علمی و پژوهشی طب و تزکیه، 77، 24-17.
عارف نژاد، محسن. (1396). شناسایی و اولویت بندی مؤلفههای شایستگیهای مدیران مدارس با تأکید بر مدیریت اسلامی. مدیریت مدرسه. 5(1)، 151-172
رابینز، استیفن، 1381، مدیریت رفتار سازمانی، چاپ سوم، ترجمه علی پارسائیان و محمد اعرابی، تهران، نشر نی.
Abbaspour, A., Rahimian, H., Delavar, A., Ghiasi Nodooshan, S., & Hashemian,
F. (2017). Development of managers of National Iranian Gas Company
based on competency model. Journal of Educational Psychology, 13
(43), 59-73 [Persian].
Adli, F., & Varkani, A. M. (2018). School Principals Understand the Nature and Function of Their Professional and Professional. School Management, 6(2), 19-39 [Persian].
Bouchamma, Y., Basque, M., & Marcotte, C. (2014). School Management
Competencies: Perceptions and Self-Efficacy Beliefs of School
Principals. Creative Education. 5 (1): 580-589.
Boyatzis, R. E. (2008). “Competencies in the 21st century”, Journal of Management Development Vol. 27 No. 1.
Crawford, L., Nahmias, A. H. (2010). Competencies for managing change. International Journal of Project Management, 28(4), 405-412.
Ebrahimzadeh, B., & Nazim, F. (2018). Identifying and compiling effective components on the competency model of primary school principals in Tehran. Journal of Educational Leadership and Management, 12(4), 9- 23.
Edwards, A. (2009). Competency modeling as an antecedent for effective Leadership development and succession planning within the public social services environment, Dissertation for Degree of Doctor of Philosophy in the Benedictine University.
Farahbakhsh, S., Sarabi, M., Kamri, E., Gholami, M., & Moradi, S. (2016). Development of scientific-professional competencies of primary school principals in Lorestan province. Journal of School Management, 5(1), 113-127.
Ferris, J. M., & Graddy, E. A. (2006). Why do nonprofits merge, unpublished manuscript, Los Angeles, CA.
Muller, R., & Turner, R. (2010). leadership competency profiles of successful project managers, International Journal of Project Management, Vol. 28, No. 5, pp.437-448.
Gigliotti, R. A. (2019). Crisis leadership in higher education: Theory and
practice, Rutgers University Press.
Haruta, J. Kazue Y. Michiko G. Hisashi, Y. Shuhei, I., Youhei, M. Kenji, Y. and
Mariko, O. (2018) Development of an interprofessional competency framework
for collaborative practice in Japan, Journal of Interprofessional Care, 32
(4):436-443
Hitt, M. A., Miller, C. C., & Colella, A. (2006). Organizational behavior: A
strategic approach, Hoboken.
Khanifar, H. (2015). An Introduction to Standardization in Education. First
Edition, Tehran: Contemporary Works. [in Persian]
Lee, Y. T. (2010). Exploring high-performers’ required competencies. Expert Systems with Applications, 37(1), 434-439.
Liikamaa, K. )2015(. Developing a Project Manager’s Competencies: A
Collective View of the Most Important Competencies. University of
Turku, Pohjoisranta 11P.O. Box xx, FI 28101, Finland. 6th International
Conference on Applied Human Factors and Ergonomics and the Affiliated Conferences, AHFE 2015. Procedia Manufacturing 3. 681, 687. Accessible from www.sciencedirect.com.
McClelland, D. (2014). Testing for competence rather than for intelligence.
American Psychologist, 1 (20): 321-330.
Misra, Y., & Sharma, V. (2017). An exploratory study on business strategy,
competency and firm performance, SUMEDHA Journal of Management, 6(2):
18-26.
Mufti, O., Parvaiz, G. S., Wahab, M., & Durrani, M. (2016). Human Resource
Competencies and Organizational Performance: A Study on Banking Sector
Managers in Pakistan, Journal of Managerial Sciences, 10(1): 25-39.
Nwokah, N. Gladson, A., & Augustine, I. (2008). Managerial Competencies and making effectiveness in corporate organization in Nigeria, Journal of Management Development, Vol. 27, No. 8, pp. 858-878.
Quinn, James Brian & Hilmer, Frederick G. )1994(. Strategic Outsourcing.
Sloan Management Review, 35)4(, pp. 43-55.
Raja, M. A. & Aisha, A. (2012). Human Resource Management Competency
Model for Pakistani Banking Companies, African Journal of Business
Management, 6(38), 10396-10407.
Sanghi, S. (2016). The handbook of competency mapping: understanding,
designing and implementing competency models in organizations, SAGE
publications India.
Sern, L. C., Adamu, H. M., & Salleh, K. M. (2019). Development of Competency
Framework for Nigerian TVET Teachers in Tertiary TVET Institutions, Journal
of Technical Education and Training, 11(1), 1-19
Shabani, R., Khorshidi, A., AbbasiSruk, L., & Fathi Vargah, K. (2018).
Providing a competency model for primary school principals in Tehran.
Educational Studies, 19(7), 145-176 [Persian].
Shum, C., Gatling, A., Shoemaker, S. (2018). A model of hospitality leadership competency for frontline and director-level managers: Which competencies matter more? International Journal of Hospitality Management, 74, 57-66.
Sinnot, G. Madison, G.H., & Pataki, G.E. (2002). Competencies: Report of the competencies workgroup, workforce and succession planning work groups, New York State Governor’s Office of Employee Relations and the Department of Civil Service.
Taheri, S., Farrokhi, N. A., Borjali, A., & Abbaspour, A. (2017). Explaining the role of individual and organizational components of employees in order to develop a model for promotion and appointment to middle management with emphasis on competency (Case study: National Iranian Oil Company). Educational Measurement Quarterly, 7(27), 21-43 [Persian].
Toor, S. & Ofori, G. )2010(. Psychological Capital as a Source of Sustainable
Competitive Advantage for Organizations. Journal of Construction
Engineering and Management, 136)3(, p. 341.
Torre, Pedro & Augusto, Mario )2017(. The Impact of Experiential Learning
on Managers’ Strategic Competencies and Decision Style. Journal of
Innovation & Knowledge, 2, pp. 10-14
Traicoff, D., Pope, A., Bloland, P., Lal, D., Bahl, J., Stewart, S., & Sandhu, H.
(2019). Developing standardized competencies to strengthen immunization
systems and workforce, Vaccine, 37(11): 1428-1435.
Van Wart, M. (2013). Leadership in public organizations (2 Sharpe. nded). New York, NY: M. E.
Wesselink, R., Blok, V., van Leur, S., Lans, T., Dentoni, D. (2015). Individual competencies for managers engaged in corporate sustainable management practices. Journal of Cleaner Production, 106, 497-506
Wesselink, R.; Blok, V.; Van Leur, S.; Lans, T. & Dentoni,. D. )2016(. Individual
Competencies for Managers Engaged in Corporate Sustainable Management
Practices. Journal of Cleaner Production, 106, pp. 497-506.